Uusimmat

Sony ja Nintendo kerjäävät ongelmia, väittää Microsoft

12.04.2008 18:46 Jukka O. Kauppinen

Microsoftin Chris Satchell, yhtiön XNA-ohjelmistoprojektin vetäjä, kommentoi Sonyn ja Nintendon kerjäävän ongelmia tarjoamalla käyttäjille valvomattoman rajapinnan näiden itse tekemien ohjelmien ja modien tekemiseen ja levittämiseen.

Satchell viittaa muun muassa PlayStation 3:n Linux-tukeen, PSP-käsikonsolin hakkerointiin, Nintendon uuteen pelikanavaan sekä ylipäätään pelien laajentamiseen käyttäjien itse tekemällä sisällöllä.

”Jos käyttäjille tarjotaan mahdollisuus käyttää rautaa suoraan, natiivitilassa, ilman XNA:n kaltaista käyttäjän ympäristöä rajaavaa hiekkalaatikkoa, on millä tahansa alustalla merkittävä potentiaalinen riski”, Satchell kommentoi.

”Kerjäät ongelmia jos alustalla ei ole kunnollisia turvallisuusjärjestelmiä, sillä ennemmin tai myöhemmin joku haluaa näyttää kykynsä ja todistaa, että he voivat tehdä mitä haluavat.”

Jos tilanne riippuisi Satchellista, pelaajien itse tekemät modit ja laajennukset sekä tuki oman softan tekemiselle pidettäisiin tiukasti kurissa.

”Reaktiivinen toiminta ei riitä. Meidän täytyy olla aktiivisia suojellaksemme tekijäoikeuksia ja toisten tuotteita – ja varmistaa että kuluttajille tarjotaan sisältöä, joka on hyväksyttävää.”

Satchellin vetämä XNA on Microsoftin käyttäjille avoin kehitysympäristö työkaluineen, jolla nämä voivat tehdä Xbox 360:lle omia pikkupelejään ja ohjelmiaan. XNA-ohjelmistojen pääsy Xbox 360:n rautaan on kuitenkin rajoitettua ja pelien pääsy suuren yleisön ääreen, XNA-latauspalveluun, riippuu hyväksyvätkö XNA-valvojat pelit vai eivät.

Mielenkiintoisesti Satchell tuntuu olevan mielipiteissään hieman hakoteillä, sillä yksikään kolmesta suuresta konsolivalmistajasta ei tarjoa käyttäjille rajoituksetonta pääsyä konsolirautaan. PlayStation 3:n ikävästi cripplattua Linuxia ei voi pitää kovinkaan avoimena ympäristönä, Nintendon ladattavien pikkupelien palvelu muistuttaa Xbox Live Arcadea ja vain PSP-taskukonsoli on millään tasolla avoin käyttäjille. Sekin vain modauksen jälkeen.

Vaikka viritysten ja modien tekeminen peleihin on suosittua puuhaa PC-maailmassa, ei sitä ole vähemmän yllättäen juurikaan nähty konsolipeleissä. Ehkä sitten Sonyn Home-palvelussa…

Lisää aiheesta

Onko Playstation Home -beta tulossa nopeammin kuin uskoimmekaan?

Sony esitteli uudistetun PlayStation Homen – pino kuvia!

Lue lisää eDomesta

Ensimmäiset käyttäjien ilmaispelit saapuvat Xbox Liveen

eDomen arvosteluviikko: Bully, Close Combat, EQ2, Frontlines, Golden Compass, Time Crisis 4

Maailman 100 parasta pelistudiota

Minne katosi loistava tulevaisuus? Missä ovat kotirobotit ja Mars-siirtokunta?

Peliseksi on kamalampaa kuin splatteri ja homostelu

Perjantaikevennys: kurja peli Kurjista

Särkeekö silmiä? Väsyttääkö aivoja? Osta japanilaisia pelipillereitä!

Uusittu PlayStation Store aukeaa ensi viikolla – hunajana Metal Gear Solid Online

Viikon videojysäys: Saints Row 2, Mercenaries 2, Bourne Conspiracy, Bad Company, Race Driver…