Uusimmat

Suomen eSportsin MM-maajoukkue: pe-su ja kotimatka

21.11.2014 15:30 Jukka O. Kauppinen

Bakun eSports-olympialaisissa Suomen turnaushistorian parhaan mitalitilin napannut joukkue palasi maailmalta kotiin jo alkuviikosta. Ehkäpä olisi siis aika julkaista matkan yhteenveto.

Vaikka näin:

Perjantai, 2. kisapäivä

Toinen kisapäivä alkoi Suomen osalta kolmen turnauksen parissa. Niina “Soyhi” Kahela kohtaisi naisten StarCraft II -semifinaaleissa Ruotsin Emily “QueenE” Krumlinden, Tatu “Touch” Saarinen aloittaisi taipaleensa avoimessa Tekken Tag Tournament 2 -turnauksessa ja Dota 2 -joukkue taistelisi puolivälierissä Tunisiaa vastaan paikasta neljän parhaan joukkoon.

Avoin Tekken Tag Tournament 2 -turnaus avasi päivän suomalaisten osalta toisen kierroksen ottelulla Australiaa vastaan. Tatu “Touch” Saarinen otti 2-1 voiton edeten ylemmän turnauskaavion välierään voittajasuosikki Kim “JDCR” Hyun Jiniä vastaan, jossa Touch hävisi odotetustikin Korealaiselle 2-0. Tämän jälkeen suomalainen kohtasi Romanian edustajan häviten 2-1 ja jääden turnauksessa sijoille 5.-6.. Touch jäi top 4 -tavoitteestaan yhden ottelun verran ja laittoi tavoitteestaan jäämisen kokemattomuuden aiheuttaman hermostuneisuuden piikkiin.

Suomen Dota 2 -joukkue oli aloittanut turnaustaipaleensa torstaina voittoisasti edeten puhtaasti lohkoykkösenä pudotuspeleihin. Päivän toisessa neljännesfinaalissa Suomea vastaan asettui Tunisia, joka kaatui odotetusti paras kolmesta ottelussa tuloksella 2-0. Lauantaina edessä koittaisi välierä ennakkosuosikki Kiinaa vastaan.

Päivän kolmannesta suomalaisedustuksesta vastasi Niina “Soyhi” Kahela, joka aloitti päivän kello 13 kohtaamalla Ruotsin Emily “QueenE” Krumlinden naisten StarCraft II -turnauksen välierässä. Ennakkosuosikkina otteluun lähtenyt QueenE voitti ensimmäisen kartan, mutta sortui kahdessa seuraavassa isoihin virheisiin ja Soyhi vei voiton edeten finaaliin.

Naisten StarCraft II -turnauksen piti jatkua pronssiottelulla kello 16, mutta Stage 2 -lavan turnauskoneille asennettu peli piti päivittää. Päivityksen jälkeen kohdattiin muita teknisiä ongelmia osittain paikallisten järjestäjien osaamattomuuden takia, ja pronssiottelu pääsi käyntiin vasta noin puoli kahdeksan. QueenE voitti venäläisen vastustajansa 2-0 vieden pronssin Ruotsiin.

Soyhin ottelu Kiinan Xue “Mayuki” Ma:ta vastaan pääsi alkamaan vasta puoli yhdeksältä illalla, 3,5 tuntia myöhässä. Ottelu eteni molempien voittaen karttoja vuorotellen ja kolmannen kartan jälkeen Soyhilla oli mahdollisuus ratkaista peli tilanteessa 2-1. Mayuki pelasi kuitenkin vahvasti ja vei ottelun viimeiseen, viidenteen karttaan. Ratkaisupeli venyi makropeliin saakka, jossa molemmat tekivät suuret roach-armeijat neljällä tukikohdalla. Mayuki onnistui kuitenkin kiertämään Soyhin armeijan ja tuhoamaan tämän tuotannon täysin kolmannessa ja neljännessä tukikohdassa, minkä jälkeen pystyi tuottamaan yksikköjä huomattavasti nopeammin taisteluun. Mayuki nappasi viidennen kartan itselleen jättäen Soyhin hopealle.

Koko Suomen maajoukkue oli jäänyt kannustamaan Soyhia turnauspaikalle ja iloinen joukkue matkasikin bussilla kohti hotellia, jolle saavuttiin myöhästyneen aikataulun johdosta vasta kello 22. Myöhäisestä ajankohdasta johtuen illallista syötiin yhdessä hotellin ravintolassa, minkä jälkeen väsynyt joukkue suuntasin suoraan untenmaille.

Lauantai, 3. kisapäivä

Kolmannen kisapäivän avasi suomalaisista Dota 2 -joukkue heti kello 10 aamulla ottelulla ennakkosuosikki Kiinaa vastaan. Suomalaisten saapuivat tapahtumapaikalle hieman ennen kello yhdeksää aamulla ja ketään muita ei ollut vielä saapunut paikalle lukuunottamatta paria vartijaa. Ottelu kuitenkin saatiin käyntiin aikataulussa. Ottelu päättyi odotetusti kahden pelin jälkeen Kiinalle 2-0, vaikka jälkimmäisessä pelissä olikin ollut mahdollisuus tasoittaa. Kiinan peli oli kuitenkin erinomaista ja edessä olikin pronssipeli päivän toisen välierän häviäjää vastaan.

Lohkoarvonnoissa hieman huonolla onnella ainoana ensimmäisen kierroksen vastustajan saaneen Joni “Jonsai” Wielertin matka Ultra Street Fighter 4:ssä alkoi ottelulla Venäjän edustajaa vastaan. Jonsai voitti pelin ja eteni toiselle kierrokselle tuloksella 2-1. Toisella kierroksella vastaan asettui kivenkova norjalainen, joka oli yksi turnauksen top 3 -suosikeista. Jonsai pelasi kuitenkin vakuuttavaa peliä voittaen jälleen ottelunsa 2-1.

Seuraavaksi edessä seisoi turnauksen korealainen ennakkosuosikki ja streameistaan tunnettu maailman paras Street Fighter -pelaaja Lee “Infiltration” Sun Woo. Jonsai kuitenkin piti hermonsa ja päänsä kylmänä, ja voitti kaikkien suureksi yllätyksesi Infiltrationin pelein 2-1 edeten ylemmän turnauskaavion finaaliin Romanian edustajaa vastaan! Jonsai pyysi kädet täristen seuraavan ottelunsa siirtoa saadakseen rauhoittua, ja puolen tunnin ajan pelattiin alemman kaavion otteluita.

Romanialaisesta ei ollut Jonsaille vastusta ja ottelu päättyi puhtaasti 3-0 vieden Jonsain USF4 -turnauksen finaaliin. Loppuottelussa vastaan asettui jälleen Infiltration, joka oli raivannut tiensä alemmasta lohkokaaviosta häviämättä kertaakaan. Loppuottelu pelattaisiin kaksois-”paras viidestä” -muodolla, jossa Infiltrationin pitäisi voittaa kaksi kertaa paras viidestä voittaakseen turnauksen. Infiltration oli kuitenkin valmistautunut vaihtamalla pelaamaansa hahmoa ja vei molemmat ottelut 3-0, vaikka Jonsai ei pelejä täysin ilmaiseksi antanut. Yllätyshopeaan oli kuitenkin hyvä olla tyytyväinen etenkin, kun kerran oli voittanu maailman parhaan.

Iltapäivällä Vesa “Welmu” Hovinen pääsi jälleen tositoimiin avoimessa StarCraft II -turnauksessa kohdaten NewRoSoft -tiimikaverinsa, romanialaisen Silviu “NightEnD” Lazarin. Ensimmäisessä kartassa Welmu scouttasi vastustajansa huolimattomasti ja otti toisen tukikohdan NightEnDin vain rakentaessa joukkoja. Kartta ratkesi taistelussa molempien blink stalker -armeijoiden välillä, jossa Welmu mikrotti hieman huonosti ja menetti joukkonsa nopeammin. Toisessa kartassa NightEnD toisti strategiansa yhden tukikohdan all-in hyökkäyksestä, jonka Welmu hävisi jälleen huonoon mikroon. Puolivälierän tuloksena oli suomalaisittain surullinen 2-0 Romanialle.

Welmun sijoitukseksi turnauksessa jäi 5.-8., joka oli pienoinen pettymys, koska odotuksena oli kuitenkin sijoittua neljän parhaan joukkoon. Welmu itse ei juurikaan näyttänyt pettyneeltä ja kertoi syyn häviöön olleen puhtaasti harjoittelun puutteessa ja huonossa mikrossa.

Ultra Street Figher 4 -turnauksen aikana toinen Dota 2 -välierä Georgia vastaan Romania oli päättynyt odotetusti romanialaisten voittoon, joten Suomi kohtaisi Georgian pronssiottelussa päivän viimeisessä pelissä. Suomalaiset olivat kohdanneet Georgian jo alkulohkossa vieden voiton helponnäköisesti. Pronssiottelu ei tarjonnut kovinkaan paljoa jännitystä. Pelit päättyivät 2-0 ja Suomi otti pronssia Jesse “jerAx” Vainikan ja Kalle “Trixi” Saarisen johdolla.

Kaksi mitalia lauantailta nosti mitalisaldon kahteen hopeaan ja kahteen pronssiin. Mitalisaaliiseen tyytyväinen joukkue matkasi Bakun keskustaan syömään ja viettämään iltaa hyvillä mielin. Kisojen päätöspäivänä sunnuntaina koko joukkueella olisi lepopäivä, sillä kaikki olivat osuutensa turnauksissa tehneet.

Sunnuntai, kisojen päätöspäivä

Sunnuntaina ohjelmassa ei suomalaisilla ollut otteluita, joten joukkue vietti lepopäivää tutustuen Bakuun etsien matkamuistoja ja tuliaisia. Iltapäivällä suunnattiin kuitenkin kohti tapahtumapaikkaa, sillä jäljellä oli vielä palkintojenjako, johon suurin osa suomalaisista pääsisi osallistumaan.

Seremoniat alkoivat kello 17 ja mitalisijoille päässeet pelaajat pyydettiin lavan taakse. Olimme arvioineet Suomen sijoittuvan kokonaiskilpailussa sijalle 4 tai 5, koska emme halunneet laskea pisteitä tarkkaan. Yllätykseksemme IeSF:n pääsihteeri Alex Lim tulikin kertomaan meille, että joukkueen edustaja tarvittaisiin myös lavan taakse, sillä Suomi oli sijoittunut kokonaiskilpailun kolmanneksi Korean ja Kiinan jälkeen. Puheenjohtaja Erkka “Prote” Jouste ja joukkueenjohtaja Teemu “wabbit” Hiilinen nousivat lavalle vastaanottamaan pokaalin.

Palkintojenjaon jälkeen joukkueille oli luvassa läksiäisjuhlat hotellin Grand Ballroomissa, jonne oli järjestetty ruoka- ja juomatarjoilu. Suurin osa joukkueestamme kuitenkin vetäytyi lepäämään ennen kotiinpaluuta, sillä bussi kohti lentokenttää lähtisi jo kello 05:45.

Maanantai, kotiinpaluupäivä

Maanantaiaamulla koitti joukkueelle aikainen herätys, sillä bussi lentoketälle lähtisi jo varttia vaille kuusi ja lento kahdeksalta. Kaikki ehtivät bussiin ja matka jatkui kohti lentokenttää. Joukkue kävi läpi tiukan turvatarkastuksen ennen terminaaliin pääsyä, jonka jälkeen vaihdettiin jäljellä olevat manat (AZN) dollareihin (USD), sillä vaihtopisteeltä ei saatu euroja. Kentällä tankattiin vielä ennen lentoja McDonaldsissa.

McDonaldsista maajoukkue suuntasi kohti Check-inä ja laukkujenjättöpisteitä, joilla selvisi, että bussinkuljettaja oli jättänyt joukkueen väärälle terminaalille ja aikaa puolen kilometrin päässä olevaan terminaaliin siirtymiseen olisi vain 15 minuuttia. Koko joukkue kiirehti parkkipaikkojen poikki kohti Terminaali 2:sta, jossa odotti jälleen turvatarkastus. Onneksi tämän vanhemman terminaalin tarkastus oli hieman kevyempi ja kaikki olivat ajoissa check-in luukuilla jättämässä laukkuja. Koska turvatarkastuksista ei oltu vielä saatu tarpeeksi, käytiin matkustusasiakirjat ja laukut läpi vielä kerran ennen kansainväliselle alueelle siirtymistä.

Turkish Airlines tarjosi jälleen mukavan lennon hyvällä palvelulla, joskin matkalaiset olivat väsyneitä lyhyiden yöunien takia. Edessä oli taas vaihto Istanbulissa ja jostain syystä saapuminen tapahtui sisäisten lentojen puolelle, joten ei muuta kuin passin- ja turvatarkastuksen kautta kansainväliselle alueelle. Aikaa Istanbul – Helsinki -lentoon oli noin viisi tuntia, joten joukkue pääsi vielä täydentämään tuliasostoksiaan.

Aika kului hyvällä porukalla yllättävän nopeasti ja Istanbul – Helsinki -lentokin sujui sutjakasti elokuvien parissa. Helsinki-Vantaalle laskeuduttiin ajoissa kello 17:05, mutta joukkueen kone joutui jostain syystä odottamaan rullaustiellä vielä 20 minuuttia ennen terminaalille pääsyä. Passintarkastus oli huomattavasti jouheampaa kotimaassa automaattien takia, ja pian odoteltiin jo laukkuja hihnan ääressä.

Laukut noudettuaan joukkueen jäsenet vaihtoivat vielä muutaman sanan keskenään ennen kuin lähtivät kotia kohti; tamperelaiset bussilla, turkulaiset junalla ja pääkaupunkiseudulta kotoisin olevat kukin milläkin. Kalle “Trixi” Saarisen ja Jesse “jerAx” Vainikan matka puolestaan jatkui kohti Tukholmaa, jossa he pelaavat DreamLeague Dota 2 -liigassa. Liigan kuusi parasta joukkuetta matkaavat vielä viikkoa myöhemmin Jönköpingiin DreamHack Winter 2014 -tapahtumaan.

Yhteenveto

Kokonaisuutena matka sujui erittäin hyvin etenkin, kun joukkueelle asetettu kokonaiskilpailun mitalisijatavoite täyttyi kolmannen sijan myötä ja suomalaiset saavuttivat yhteensä kaksi hopeaa ja kaksi pronssia henkilökohtaisissa turnauksissa. Liitto pyrkii tulevaisuudessakin lähettämään mahdollisimman ison joukkueen IeSF:n MM-kisoihin edustamaan Suomea.

 

Kuvat, lähde & lisätietoja: http://www.seul.fi

Lisää aiheesta

Kovinta eSportsia – QuakeWorld-matseja Tiltissä 

Counter-Strike-kaaos: huippujoukkueiden pelaajat paljastuivat huijareiksi, bannit sekoittivat Dreamhackin turnaukset 

”Finnish domination” – Suomi voitti viikonloppuna World Cup of iRacing –maailmanmestaruuden 

Suomi takoi eSports-historian parhaan MM-tilin, Ruotsi romahti 

Suomen MM-turnauksen tulos: neljä mitalia, kolmanneksi kokonaispisteissä