Tiesitkö: Max Payne oli alkujaan Dark Justice

30.03.2016 17:00 | Jukka O. Kauppinen

Remedy Entertainmentin tie suomalaisen pelialan kestotähdeksi on ollut pitkä ja karikkoinen. Sanotaan nyt vaikka näin: jos firma perustettiin 1995 ja esikoispeli Death Rally julkaistiin 1996, niin siitä onkin jo pitkä loikka vuoteen 2001 ja Max Payneen. Eikä tätä väliaikaa suinkaan istuttu käsien päällä saunan takana.

Max Paynen kehitys oli rankka duuni, jonka myötä peli muuttui monta kertaa. Design meni täysin uusiksi, pelimoottori tehtiin uusiksi muutamankin kerran ja niin edelleen.

Tiesitkös esimerkiksi tätä, että Max Payne ei ollut alkujaan Max Payne? Ehei. Peli oli Dark Justice. Toteutuskin oli aivan erilainen, sillä Dark Justice oli ylhäältäpäin kuvattu ”lähitulevaisuuteen sijoittuva gangsterien huumesotaräiskintä”, kertoo Remedyn Sam Lake Game Informerille.

”Tästä se muuttui hiljalleen askel askeleelta Max Payneksi.”

Lake visioi peliin film-noir-fiilistä, kovaa kyttämeininkiä ja yksityisetsiväfiilistä, projektin rahoittaja 3D Realms puolestaan innosti kavereita muuttamaan pelin 3D-toiminnaksi.

Tiimi katsoi tähän aikaan myös paljon Hong Kong -toimintapätkiä, joista saatiin kovasti ideoita räiskintään, toimintaan ja tietenkin bullet timeen. Sitäkin viilattiin monet kerrat, sillä alkujaan bullet time ei ollut lainkaan pelaajan käsissä, vaan sen käyttö oli kytketty tiettyihin käsikirjoitettuihin tilanteisiin. Sitten joku keksi, että sehän voisi olla räiskeen ydinmekaniikkaa.

Ja loppu on historiaa.

Lue juttu: Making Max Payne – How Hong Kong Kung Fu And Family Photo Shoots Built A Noir Thriller

Lisää aiheesta

Ensimaistiainen: Quantum Break on täyttä Remedyä

Max Payne (PC)

Max Payne (PS2)

Max Payne 2 (pc, PS2, Xbox)

Pelikopteri #019 – sarrrrjoja ja seikkailuja

Quantum Break -ennakko – Remedyllä on kikka hihassa

Suurin suomalaissankari Max Payne saapuu PS4:lle?

Muropaketin uusimmat