Uusimmat

Viime vuoden paras kauhuseikkailu ei ole tienannut edes omiaan takaisin

24.03.2016 19:00 Jukka O. Kauppinen

Ruotsalainen Frictional Games tunnetaan loistavista kauhupeleistä, mutta mainetta on usein vaikea kääntää rahaksi. Niin myös vuoden 2015 parhaaksi indieksi valitun SOMAnkin kohdalla. Viiden vuoden ajan työstetty seikkailu on näet myynyt tähän mennessä vasta 250 000 kappaletta, mikä on toki hyvä luku indiepelille. Silti, peli ei ole vielä kattanut kustannuksiaan.

Kehittäjät ovat kuitenkin kohtuullisen tyytyväisiä.

”Myynnit ovat yhä tasaiset ja 20-30 000 kappaleen lisämyyntien jälkeen olemme saaneet jo omat sijoituksemme takaisin”, studiolta kerrotaan. Tämän jälkeen peli alkaa jo tuottaa palkkaakin tekijöilleen.

Seikkailumiekkoset miettivätkin, että sinänsä tilanne on hyvä mutta miksei peli ole myynyt nopeammin? Oliko esimerkiksi scifin yhdistäminen kauhuun liian vaikea yhdistelmä?

Tiimi myös kummastelee, että mikseivät pelaajat ole tarttuneet seikkailun modityökaluihin. Soma rakennettiin alusta alkaen modattavaksi, toisin kuin vaikkapa Amnesia. Mutta Amnesiaan on silti tehty noin 450 modia, SOMAan vasta viisi.

Lisää menestyvän indietiimin ajatuksista, peleistä ja suunnitelmista Frictional blogista:

Lisätietoja: SOMA – 6 Months Later

Lisää aiheesta

Arvostelupäivitys: Soma kysyy asioita, joita peleissä ei usein käsitellä

Extra Life – SOMA ei ole perinteinen kauhuseikkailu

Soma (Linux, Mac, PC, PS4)

Vuoden 2015 paras indiepeli: Soma

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat