Viisi tee-itse-pelisi-peliä – kuinka pelit avasivat sisältönsä pelaajille II

15.09.2014 15:15 | Jukka O. Kauppinen

Omien kenttien ja sisältöjen tekeminen videopeleihin ei ole ollut koskaan varsinaisesti mainstream-henkisen yleistä. Paitsi joskus pelifirmat loivat pelejä, joiden suurin juju oli nimenomaan pelisisällön tekeminen itse. Välillä pelaajat ovat saaneet valtavan kattavat työkalut, joilla voidaan tehdä muutakin kuin pelkästään uusia kenttiä tai muuttaa grafiikkaa.

Tee-se-itse-pelaamisen –sarjassa viisi uutta vanhaa peliä, joiden tarjoamat työkalut toivat pelintekemisen pelaajien itsensä ulottuville:

 

Pinball Construction Set

1983 – Electronic Arts

C64, Apple II, Atari 800, Mac, PC

 

 

Boulder Dash Construction Kit

1986 – First Star Software

Apple II, C64, Spectrum, Atari ST, Atari 800

 

 

 

Doom

1993 – iD Software

PC DOS

 

 

 

LittleBigPlanet & LittleBigPlanet 2

2008 – Sony

PlayStation 3

 

 

Minecraft

2009 – Mojang

Ensin PC, sitten kaikki mahdolliset pelikoneet…

 

 

Lisää aiheesta

Viisi tee-se-itse-pelisi-peliä I – kun pelaajista tuli pelisisällöntekijöitä 

 

Oletko käyttänyt jonkin mainitun pelin työkaluja? Jos useamman, mitä eniten?

Katso tilanne vastaamatta

Muropaketin uusimmat