Voivatko pienet pelikehittäjät hyödyntää piraatteja?
Pelit, musiikki, elokuvat, piratismi. Mikä ei kuulu joukkoon, jos isojen firmojen pomoilta kysytään?
Todellisuudessa kaikki neljä kuitenkin kietoutuvat tiukasti yhteen. Oli viihdemuoto mikä tahansa, niin aina joku kopioi. Käytännössä kysymys muokkautuukin pikemminkin seuraavanlaiseksi: voiko piratismia hyödyntää mitenkään?
Tätä on moni pelialankin vaikuttaja miettinyt. Välillä piraatteja on mahdollista näpäyttää, esimerkiksi levittämällä torrent-verkoissa tahallisen rikkinäisiä versioita pelistä. Jotkut kuitenkin miettivät myös keinoja piraattien ja piraattiverkostojen hyödyntämiseen positiivisemmin.
Kuten MCV-ammattilaislehden kolumnisti Edwin Evans-Thirlwell, joka on puntaroinut aihetta pitkällisesti indie-pelikehittäjien näkökulmasta. Mahdollisuuksia ja potentiaalia on, vaikka piraattien ahneudella ei joskus olekaan mitään rajaa. Viimevuotinen hyväntekeväisyystempaus Humble Indie Bundle oli tästä oiva esimerkki, kun tuhannet paskiaiset eivät viitsineet maksaa hyväntekeväisyyteen edes yhtä ainutta virtuaalisenttiä vaan mieluummin varastivat pelipaketin torrenteista ja hyväntekeväisyystempauksen sivustoa hakkeroimalla.
Silti, toivoa on. Lukaiskaa kolumni…
Lue juttu: Can we benefit from piracy?