Uusimmat

Kilpailupäivä

31.08.2008 22:38 Muropaketin toimitus

AOCC 2008 -ylikellotuskilpailu järjestettiin Hong Kongissa keskellä Dragon Centre -ostoskeskusta, johon oli kasattu pöytiä joukkueiden kokoonpanoille sekä erillinen lava palkintoseremonioita varten. Alue oli aidattu, joten yleisö seurasi tapahtumia hieman etäämmältä. Suurin osa paikallisista katsojista tuskin edes tiesi mitä on ylikellottaminen, joten juontaja selosti tapahtumia kilpailun edetessä.

Paikan päälle saavuttiin noin puoli kymmeneltä aamulla ja kilpailu alkoi puoli kolmelta iltapäivällä. Joukkueilla oli siis useampi tunti aikaa valmistella kokoonpanojaan ja ajaa tarvittavie viime hetken testejä. Lähes kaikki joukkueet alkoivatkin ajaa LN2-testejä prosessorilla, jotta kulkupuoli olisi edes jotenkuten tiedossa ennen virallisia kilpailusuorituksua. Kyseessä oli kuin lämmittelykierros Formula 1 -kilpailussa.

Meillä oli suurin osa asioista hiottu kuntoon hotellissa etukäteen, joten valmisteluaikana keskityttiin vain prosessorin testaamiseen nestemäisellä typellä. Valitettavasti jo tässä vaiheessa ilmeni, ettei meidän umpimähkään valittu QX9770-prosessori ollut paras mahdollinen ja SuperPi 8M -ajoja saatiin ajettua läpi hädin tuskin 5,45 GHz:n kellotaajuudella.

Optimaalinen lämpötila jäähdytyskulhon pohjasta mitattuna kyseiselle QX9770-prosessorille oli noin -110 astetta ja alle -125 asteen lämpötila kaatoi kokoonpanon välittömästi.

Team Japanin duck ja Cal940 olivat hyvällä hengellä mukana, vaikka kommunikointi englanniksi tuottikin välillä pieniä vaikeuksia. Kaikki odottivat japanilaisten vievän SuperPi-kategorian mennen tullen.

Team Portugalin Ricky ja ojdr2001 ovat maineikkaita 3DMark2001 SE -testin asiantuntijoita, joten myös heiltä osattiin odottaa kovaa vastusta varsinkin 3D-ajoissa.

Turkkilaiset modifioivat näytönohjaimen vasta pelipaikalla ja eristivät komponentit sinitarralla.

Kiinan joukkue oli järjestänyt kotimaisilta kontakteiltaan nestemäistä typpeä jo hotellille, kun muut joukkueet joutuivat tyytymään järjestäjän toimittamaan kuivajäähän. Muiden joukkueiden valmistellessa kokoonpanojaan, kiinalaiset keskittyivät syömiseen. Ilmeisesti heillä oli jo tässä vaiheessa tiedossa, että heidän valitsema QX9770-prosessori venyisi 3D-testeissä jopa 5,9 GHz:n kellotaajuudelle.

Australialaiset youngpro ja Moloko käyttivät kulhojen eristyksessä tiskirättejä. Näytönohjainmodifikaatiot näyttivät melko hurjilta johtovirityksiltä ja piirilevyn takapuolen eristykset melko kevyiltä 4,5 tunnin testisessiota ajatellen.

Englannin joukkue massasi koko emolevyn ja näytönohjaimen piirilevyn peittoon.

Yhdysvaltalaiset Gautam ja Fugger olivat pyytäneet paikallista kaveriaan tuomaan ilmanjäähdyttimen, joka puhalsi viileää ilmaa kokoonpanolle ja haukkasi muutaman kilowatin sähköverkosta.

Ruotsalaiset crotale ja elmor olivat valmistautuneet hyvin ja heidän onnekseen heidän valitsema QX9770-prosessori tuntui kulkevan keskivertoa paremmin. Ruotsin joukkueella ei ollut mitään vaikeuksia ajaa 3D-testejä läpi noin 5650 MHz:n kellotaajuudella.

Team Italia koki pienen vastoinkäymisen, kun giorgioprimon tiimikaveri ilmoitti kisan kynnyksellä, ettei pääse työkiireiltään lähtemään Hong Kongiin. Hän sai kuitenkin järjestettyä avukseen taiwanilaisen Hicookien.

Paikan päälle oli varattu useita säiliöitä nestemäistä typpeä (LN2 -196 °C), josta täytettiin jatkuvalla syötöllä kilpailijoiden käyttöön termoskannuja.

Kolme 1,5 tunnin sessiota pyöräytettiin käyntiin SuperPi 8M -testillä. Saimme ajettua testin läpi melko nopeasti noin 5,4 GHz:n kellotaajuudella, mutta tulos jäi noin 1 minuutin 55 sekunnin tienoille. Seuraavaksi käytimme useita kymmeniä minuutteja epäonnistuneisiin yrityksiin ajaa testi läpi 5,5 GHz:n kellotaajuudella, mutta valitettavasti tässä ei koskaan onnistuttu ilman kaatumista. Tiedossa oli jo tässä vaiheessa, että kiinalaiset olivat saaneet ajettua SuperPi 8M -testin läpi 5,8 – 5,9 GHz:n kellotaajuudella, joten tilanne näytti hyvin synkältä.

1,5 tunnin aikarajan lähestyessä saimme onneksi hieman paranneltua asemia ajamalla testin onnistuneesti läpi ensin 5,45 GHz:n ja lopulta 5,475 GHz:n kellotaajuudella, jolloin parhaaksi SuperPi 8M -tulokseksi muodostui 1 minuutti 49,688 sekuntia. Tulos oikeutti valitettavasti vasta 9. sijaan, josta irtosi kokonaiskilpailuun neljä pistettä. Jälkikäteen ajateltuna prosessorista olisi kenties ollut mahdollista puristaa noin 1 minuutin ja 49 sekunnin tulos, mutta tuskin juurikaan enempää. Tärkeintä oli kuitenkin sijoittua 10. parhaan joukkoon ja saada edes jotain pisteitä, sillä loput 10 joukkuetta keräsivät 0 pistettä.

SuperPi 8M:

  1. Kiina 1:43,078
  2. Ruotsi 1:45,828
  3. Ranska 1:47,454
  4. Indonesia 1:48,313
  5. Singapore 1:48,406
  6. Portugali 1:48,609
  7. USA 1,48,812
  8. Thaimaa 1:49,250
  9. Suomi 1:49,688
  10. Australia 1:49,844

SuperPi 8M -testiosuuden jälkeen kokoonpanoon vaihdettiin jäähdytyskulholla ja vgpu-modifikaatiolla varustettu GeForce GTX 280 -näytönohjain. Ensimmäinen 3D-testi oli 3DMark2001 SE, jossa saimme hyvän lähdön. Ensimmäiseen ajoon prosessorin kellotaajuus asetettiin turvalliseen viiteen gigahertsiin ja näytönohjain puolestaan 900/1900/1250 MHz:n kellotaajuuksille (GPU/Shaderit/muistit), jolloin tulokseksi kirjattiin noin 98000 pistettä. Toisella ajolla pisteet nousivat yli 100000:een, kun prosessorin kellotaajuus korotettiin 5,2 GHz:iin ja GeForce GTX 280:n kellotaajuudet 950/1975/1300 MHz:iin. Kolmannella ajolla, kun prosessori ylikellotettiin 5,37 GHz:iin, saatiin aikaiseksi 102496 pistettä. Tämän jälkeen onnistuneet ajot kuitenkin loppuivat ja prosessoria ei saatu 3D-vakaaksi enää 5,4 GHz:n kellotaajuudella. Tulos riitti 3DMark2001 SE -osiossa lopulta 4. sijaan, jolla herui 23 pistettä ja kokonaistulos nousi tässä vaiheessa 27 pisteeseen.

3DMark2001 SE:

  1. Kiina 107280
  2. Ruotsi 103578
  3. Portugali 103235
  4. Suomi 102496
  5. USA 101539
  6. Italia 101501
  7. Etelä-Afrikka 101288
  8. Singapore 100993
  9. Englati 100590
  10. Korea 99005

Viimeisenä osiona oli 3DMark Vantage ja käyttöjärjestelmäksi vaihtui Windows Vista. Jostain syystä SuperPi- ja 3DMark2001 SE -testeissä käytetyillä asetuksilla 3DMark Vantage kaatui joka kerta ensimmäisen Jane Nash -testin lataukseen. Aluksi syyksi epäiltiin kolmen tunnin testisessioissa kulhojen ja komponenttien ympärille kerääntynyttä kondensaatiota, mutta lopulta viimeisten 20 minuutin aikana BIOS-asetukset vaihdettiin auto-asetuksiin ja Vantage saatiin rullaamaan.

Prosessorin kellotaajuudeksi asetettiin aluksi 5,0 GHz, jotta testistä saataisiin aikaiseksi edes joku tulos. Aikaa jäi onneksi vielä toiseenkin yritykseen, jolloin prosessorin kellotaajuus nostettiin ”huimaan” 5,05 GHz:iin ja lopputulokseksi saatiin P14786 pistettä, joka oikeutti 5. sijaan. 3DMark Vantagesta pisteitä saatiin 24, jonka ansiosta kokonaispisteet nousivat 51:een.

3DMark Vantage:

  1. Kiina P15443
  2. Portugali P15034
  3. Ruotsi P14993
  4. Singapore P14880
  5. Suomi P14786
  6. Australia P14729
  7. Taiwan P14304
  8. Thaimaa P14005
  9. Turkki P13809
  10. Japani P13774

Kiina voitti selvästi jokaisen osion ja saavutti kotimaallaan järjestetyssä kilpailussa täydellisen 100/100 pisteen tuloksen. Joukkueen käytössä ollut QX9770-prosessori oli venynyt 3D-testeissä jopa lähelle 5,9 GHz:n kellotaajuutta. Parhaan vastuksen kykeni antamaan Ruotsi, joka sai prosessorinsa toimimaan noin 5,65 GHz:n kellotaajuudella. Muut maat jäivät prosessoreillaan noin 5,4 – 5,6 GHz:n välimaastoon.

Lopputulokset:

  1. Kiina 100
  2. Ruotsi 86
  3. Portugali 75
  4. Singapore 55
  5. Suomi 51
  6. USA 30
  7. Ranska 24
  8. Australia 23
  9. Indonesia 21
  10. Thaimaa 21

Meidän epäonneksi prosessoripuolen tehot olivat alhaisen kellotaajuuden takia täysin hukassa ja SuperPi-testiä ei saatu ajettua läpi edes 5,5 GHz:n kellotaajuudella. 3DMark-testeissä GeForce GTX 280 -näytönohjain saatiin kuitenkin venytettyä 950/1975/1300 MHz:n kellotaajuuksille, joka antoi tarvittavan lisän tuloksiin. Muut joukkueet eivät olleet uskoa korviaan, kun kerroimme ajaneemme 3DMark2001 SE -testin läpi 5,37 GHz:n ja 3DMark Vantagen vaivaisella 5,05 GHz:n kellotaajuudella. Moni joukkue kompastuikin yrittämään väkisin tuloksia liian kovilla asetuksilla, jolloin lopputuloksena oli pelkästään epäonnistuneita yrityksiä ja kunnollista tulosta ei saatu 10. parhaan joukkoon. Team Finlandin osasijoitukset 9., 4. ja 5. takasivat pisteitä jokaisesta osiosta ja nostivat meidät lopputuloksissa 5. sijalle.

Sisältö

  1. Advanced Overclocking Championship 2008
  2. Valmistautuminen hotellissa
  3. Kilpailupäivä
  4. Maailmanennätysten metsästystä
  5. Palkintoseremonia