Uusimmat

NVIDIA pohtii siirtymää monesta moduulista koostuvaan grafiikkaprosessoriin

08.07.2017 16:54 Muropaketin toimitus

NVIDIAn julkaisema tutkimus pohtii, olisiko grafiikkapiirien kehitystä järkevä suunnata useista moduuleista koostuviin toteutuksiin. Tutkimuskysymyksen taustalla on hiipivä tieto siitä, ettei Mooren lain mukaisia, pienemmän viivaleveyden sallimia tehonparannuksia tulla saavuttamaan enää samalla tavoin.

NVIDIAn tutkimuksessa vertailtiin kuvan mukaisesti isosta yksittäisestä moduulista koostuvan grafiikkapiirin ja viidestä moduulista koostuvan grafiikkapiirin teoreettista tehokkuutta. Tutkimuksen perusteella monesta moduulista koostuva piiri oli 45,5 prosenttia yhdestä moduulista koostuvaa versiota tehokkaampi. Moduulien välillä oli simulaatiossa 768 GB/s tiedonsiirtoväylä.

Tutkijat myös testasivat, millainen ero tehossa olisi, jos yhdellä moduulilla olisi saman verran laskentayksiköitä kuin monesta moduulista koostuvalla. Tämä olisi teknisesti mahdotonta toteuttaa. Tällainen teknisesti mahdoton versio oli kuitenkin vain 10 prosenttia nopeampi kuin useasta moduulista koostuva versio. Tämä 10 prosenttia olisi siis teoreettinen menetetty teho, jos näytönohjaimissa siirryttäisiin useasta moduulista koostuviin grafiikkapiireihin.

PCPerspectiven analyysin mukaan tämänkaltaisia grafiikkaprosessoreita ei nähdä ainakaan lähiaikoina kuluttajatuotteissa, sillä näytönohjaimen kallein osa on grafiikkapiiri. Niiden määrän nelinkertaistaminen lisäisi näytönohjainten hintaa todella paljon. Suunnitelmat on kaikkineen suunnattu ensisijaisesti laskentakorttien markkinoille, koska siellä tehosta maksetaan viisinumeroisiakin summia.

Samankaltaista suunnittelua tullaan kuitenkin ilmeisesti näkemään AMD:n tulevassa olevassa Navi-grafiikkapiiriarkkitehtuurissa.