Testikokoonpano & suorituskykymittaukset
Pelit testattiin AMD:n ja NVIDIAn tämän hetken suorituskykyisimmillä yhden ja kahden grafiikkapiirin näytönohjaimilla, ja kaikki näytönohjaimet toimivat testeissä valmistajien referenssikellotaajuuksilla. AMD:ltä oli käytössä Radeon HD 6970 (kuvassa 2. oikealta) ja Radeon HD 6990 (vasemmalla), kun taas NVIDIAn valikoimista testit ajettiin GeForce GTX 580:llä (oikealla) ja GeForce GTX 590:llä (2. vasemmalta).
Muropaketti, AMD Radeon HD 6950 & 6970 (Cayman)
Muropaketti, AMD Radeon HD 6990 (Antilles)
Muropaketti, NVIDIA GeForce GTX 580 (GF110)
Muropaketti, NVIDIA GeForce GTX 590 (2 x GF110)
Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon, joka varustettiin yhdellä 180 millimetrin tuulettimella, joka poisti lämmintä ilmaa kotelon yläosan kautta, sekä kahdella 140 millimetrin tuulettimella, jotka asennettiin kotelon etu- ja takaosaan.
Alustaksi asennettiin Asuksen P67-piirisarjaan perustuva P8P67 PRO -emolevy kahdeksalla gigatavulla Kingstonin DDR3-muistia, jotka toimivat DDR3-2133-nopeudella ja 9-11-9-27 2T -asetuksilla. Prosessorina toimi neliytiminen 3,4 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-2600K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,8 GHz:iin.
Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin kahdelle Kingstonin 96 gigatavun SSDnow V+100 -SSD-asemalle, jotka oli asetettu toimimaan RAID-0-tasossa. Lisäksi käytössä oli Western Digitalin Serial ATA 3 Gb/s -liitännäinen yhden teratavun tallennuskapasiteetillinen Caviar Black WD1001FALS -kiintolevy, LG:n Blu-ray-asema sekä Fujitsu-Siemensin 24-tuumainen ja 1920×1200-resoluutioinen Scenicview P24 -näyttö.
- Intel Core i7-2600K (4/8 ydintä/säiettä, 3,4 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,8 GHz)
- Asus P8P67 PRO (Intel P67)
- 8 Gt Kingston HyperX DDR3-2133 (KHX2133C9AD3X2K2/4GX, 9-11-9-27 2T)
- 2x Kingston 96 Gt SSDnow V+100 SATA 6 Gb/s (RAID-0)
- Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1 Tt SATA 3 Gb/s
- Corsair HX1000W
- LG Blu-ray
- Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
- Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit
- GeForce 275.33 WHQL
- AMD Catalyst 11.5a hotfix
- AMD Radeon HD 6970 (880/1375 MHz)
- AMD Radeon HD 6990 (830/1250 MHz)
- NVIDIA GeForce GTX 580 (772/1564/1002 MHz)
- NVIDIA GeForce GTX 590 (607/1215/855 MHz)
Ajurit
NVIDIAn näytönohjaimilla käytettiin testaushetkellä uusimpia NVIDIAn sivuilta saatavilla olleita 275.33-versiollisia GeForce-WHQL-ajureita, kun taas AMD-näytönohjaimille asennettiin Catalyst 11.5a -hotfix-ajurit.
Suorituskykymittaukset
3DMark11
3DMark 11 ajettiin Extreme-esiasetuksella eli 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
3DMark 11:ssä parhaiten pärjäsi kahden grafiikkapiirin Radeon HD 6990, joka päihitti GeForce GTX 590:n vajaan 200 pisteen erolla. Yhden grafiikkapiirin näytönohjaimissa AMD:n ja NVIDIAn välinen kamppailu kääntyi ympäri ja GeForce GTX 580 päihitti Radeon HD 6970:n vajaan 300 pisteen erolla.
Crysis 2
Crysis testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla ja korkearesoluutioisilla tekstuureilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Crysis 2 suosi 3DMark 11:tä enemmän NVIDIAn näytönohjaimia ja GeForce GTX 590 voitti Radeon HD 6990:n yli 5 FPS:ää paremmalla keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella. GeForce GTX 580:n ja Radeon HD 6970:n väliseksi eroksi muodostui yli 13 FPS:ää.
DiRT 3
DiRT 3 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
DiRT 3:ssa näytönohjainten järjestys pysyi samana kuin Crysis 2:ssa, mutta näytönohjainten väliset erot eivät olleet aivan yhtä räikeät. Kahden grafiikkapiirin näytönohjaimien välinen ero oli reilut seitsemän FPS:ää ja yhden grafiikkapiirin näytönohjaimien lähemmäs 17 FPS:ää.
Dragon Age II
Dragon Age II testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla ja korkearesoluutioisilla tekstuureilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Dragon Age II:ssa Radeon HD 6990 on selvässä johtoasemassa ja eroa GeForce GTX 590:een muodostuu peräti yli 20 FPS:ää. Yhden grafiikkapiirin näytönohjaimien kesken Radeon HD 6970 päihittää GeForce GTX 580:n, mutta ero on huomattavasti pienempi, ainoastaan yksi FPS.
Homefront
Homefront testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Homefrontissa Radeon HD 6990 oli jälleen listan kärjessä peitoten GeForce GTX 590:n vajaan 18 FPS:n erolla. Yhden grafiikkapiirien näytönohjaimissa Radeon HD 6970 puolestaan kukisti GeForce GTX 580:n ja eroa oli reilut puolitoista FPS:ää.
Tom Clacy’s H.A.W.X. 2
Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Tom Clacy’s H.A.W.X. 2 suosii NVIDIAn näytönohjaimia ja GeForce GTX 590 on kärjessä, mutta Radeon HD 6990 häviää sille ainoastaan seitsemällä FPS:llä. GeForce GTX 580:n ja Radeon HD 6970:n välille muodostuu yli 50 FPS:n ero.
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden saamiseksi käytettiin pelin sisäistä benchmark-toimintoa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Total War: Shogun 2:ssa kärjessä oli Radeon HD 6990 yli 11 FPS:n erolla GeForce GTX 590:een. GeForce GTX 580 puolestaan voitti Radeon HD 6970:n yli kahden FPS:n erolla.