UUSIMMAT

Testi | Blue Microphones Yeti X (World of Warcraft Edition) sekä HyperX QuadCast S – Mikrofonit vloggaajille ja suoratoistajille

24.01.2021 19:30 | Markku Leppilampi

Moni nettikansalainen tienaa jo ainakin osan elannostaan joko suoratoistamisella tai sitten videoiden tekemisellä esimerkiksi YouTube-palveluun – tulevaisuudessa vielä useampi. Palveluissa ei kuitenkaan ehkä ole enää niin helppoa nousta suosituksi kun joskus aikaisemmin – kiinnostavan sisällön lisäksi ainakin äänen ja videon laatu pitäisi mielellään olla kunnossa. Voisiko jommastakummasta testaamastamme mikrofonista olla vaihtoehdoksi tuleville sometähdille?

Testipenkkiin otimme tällä kertaa kaksi vloggareille ja suoratoistajille suunnattua USB-liitännällä varustettua kondensaattorimikrofonia. HyperX QuadCast S ja Blue Yeti X WoW ovat samaa hintaluokkaa, eikä niitä voi käyttötarkoituksessaan pitää halvimmasta päästä olevina mikrofoneina. Laadun olettaisikin siis olevan edes kohtuullista tasoa.

Alustavina tietoina kerrottakoon, että HyperX on tietokoneiden muistikammoistaan tunnetun yhdysvaltalaisen Kingstonin tuotemerkki, joka on suuntautunut pelimarkkinoille. HyperX-brandin alla tuodaan markkinoille mikrofonien lisäksi muun muassa pelikuulokkeita, näppäimistöjä, hiiriä, muistikampoja sekä SSD-levyjä.

Blue Microphones puolestaan on mikrofonien saralla kokeneempi, alun perin ammattikäyttöön tarkoitettuja studiomikrofoneja valmistanut yritys. Bluen tuotteet on otettu omaksi myös suoratoistajien ja videoiden tekijöiden keskuudessa ehkäpä siitä syystä, että vuonna 2009 julkaistu USB-mikroni Blue Yeti saavutti massojen suosion. Mainittakoon, että Blue valmistaa mikronien lisäksi monenlaisia muitakin audiolaitteita.

Mikrofonien pakkauslaatikoita silmäillessä ja pyöritellessä ensimmäisenä huomaa selkeän eron painossa. Blue Microphones Yeti X World of Warcraft Edition on huomattavasti painavampi kuin HyperX Quadcast S. Korreloikohan tämä laadun kanssa – se selviää myöhemmin.

Yeti X on ulkonäöllisesti poikkeava, sillä sen kyljessä komeilee World of Warcraftin logo ja kullanvärisessä jalustassa on WoW-tunnelmaa tuovia riimukirjaimia. Ominaisuuksissa puolestaan mainitaan Blue Vo!ce -teknologian muuntavan äänesi sellaisen kuuloiseksi, kuin olisit World of Warcraft -universumissa sijaitsevan Azerothin asukas. Äänenlaadullista eroa perusversioon ei pitäisi olla.

Lisäksi mikrofonissa luvataan olevan valotehoste. Liittämisen tietokoneeseen kerrotaan olevan helppoa, mutta jos käyttäjä haluaa kaikki ominaisuudet käyttöönsä, täytyy asentaa Logitech G Hub -sovellus. Valitettavasti kyseisen ohjelmiston kanssa on ainakin allekirjoittaneella ollut kummallisia ongelmia, joihin voit tutustua Logitech G733 Lightspeed –arvostelustamme. Mikrofoniin voi halutessaan liittää myös kuulokkeet.

Molemmista mikrofoneista löytyy äänenvoimakkuuden säädin sekä neljä erilaista suuntakuviota. Suuntakuviot ovat stereo, kardioidi, hertta ja kahdeksikko. Suuntakuvioista sekä QuadCast S -mikrofonista lisää asiaa myöhemmin.

Sitten ei kuin testi tulille. Ensimmäisenä kunnian testipenkkiin astumisesta saa Blue Microphones Yeti X -USB-mikrofoni.

Pakkausta avatessa ensimmäisenä käyttäjää tervehtii Yeti X -pikaopas. Nykyisin ei aina voi olla varma ohjekirjan – saatikka edes pikaoppaan toimittamisesta tuotteen mukana, joten sellainen on aina tervetullut yllätys.

Pikaopas esittelee mikrofonin voimakkuussäätimen, jolla määritellään kuinka tehokkaasti mikrofoni kaappaa käyttäjän äänen. Lisäksi samaan säätimeen on piilotettu kuulokkeiden äänenvoimakkuuden säädin sekä Blend-säädin, jolla määritellään sivuäänen (sidetone) ja kuulokkeisiin tietokoneelta toistettavan äänen balanssi. Eri asetuksiin pääsee käsiksi joko napauttamalla tai painamalla säädintä pidempään, jolloin valot antavat palautetta siitä, millä asetussivulla käyttäjä on. Systeemi on aika hyvin toteutettu.

Tarkennettakoon, että Blend-säädöllä voi siis valita kuultavaksi joko pelkästään oman äänensä, pelkästään esimerkiksi pelin äänet tai haluamansa sekoituksen. Ominaisuudesta voi olla niin ikään hyötyä, jos äänittää laulua ja taustalla soi musiikkikappale. Blend toimii vain, jos kuulokkeet ovat kytkettynä Yeti X:ään.

Ohjekirjanen kertoo myös mikrofonissa olevan LED-mittari, voimakkuussäätimeen yhdistetty mykistysnappi, neljä suuntakuviota, USB-liitäntä mikrofonin liittämiseksi tietokoneeseen sekä kuulokeliitin, sillä mikrofonin kautta voi käyttää kuulokkeita. Lisäksi pikaohje valistaa mikrofonin oikeasta asennosta. Eiköhän näillä tiedoilla pääse eteenpäin.

Vaahtomuovi edestä pois, ja paketin kätköistä paljastuu Yeti X -mikrofoni. Heti sen käteen ottaessa tuntee käsittelevänsä ammattilaiskäyttöön tarkoitettujen mikkien tapaan laadukasta tuotetta. Yhteispaino mikrofonilla ja jalustalla onkin juhlavat 1,28 kiloa. HyperX Quadcast S painaa puolestaan 710 grammaa telineineen.

Materiaalit ovat Yeti X:ssä laadukkaan oloiset. Miinuspuolena täytyy kuitenkin sanoa, että laitteen kytkimet ja Gain-säädin ovat melko halvan oloisia – mutta tällä osa-alueella on ilmeisesti sitten täytynyt säästää, ettei hinta karkaa liian korkeaksi. Gain-säätimessä harmittaa eritoten sen laaja-alainen liikkuvuus – sitä ei siis ole kiinnitetty sisällä sijaitsevalle piirilevylle mitenkään vahvan oloisesti.

Jalustan säätimien mekaniikka on melko hyvä ja jalusta vaikuttaa muutenkin todella jämäkältä. Joustopidikettä mikrofonissa ei ole toisin kuin Quadcast S:ssä. Sellainen voisi saada pidettyä kurissa näppäimistöäänistä syntyviä matalataajuisia, pöydän kautta siirtyviä värähtelyjä, mutta Blue ei ole joustopidikettä halunnut käyttää. Mikrofonia tulisi tosin muutenkin käyttää mikrofonivarren kanssa jo äänenlaadullisistakin syistä – tällöin myös mahdolliset näppäimistöäänet sekä kahvi- tai teekuppien pöydälle laskemiset haihtuvat taka-alalle.

Kaksimetrisen Mini USB-USB -kaapelin kytkemisen jälkeen mikrofoni herää eloon LED-mittariston tervehtiessä käyttäjää. Mittaristosta voi heti havaita mikrofonin kaappaavan sekä television että näppäimistön äänet, joten liittäminen tietokoneeseen vaikuttaakin siis toimineen mukavan helposti ja plug & play -tyyppisesti.

Mikrofonin takana puolestaan loistaa Pattern-napin kohdalla valittu suuntakuvio. Suuntakuvion valintanappi vaikuttaa toimivan ilman ongelmia ja hyvin minimaalisen viiveen jälkeen suuntakuvio vaihtuu. Herttakuvio on soveltuvin suoratoistajaa tai videoita tekevää henkilöä varten, joten valitaan se.

Tässä välissä suuntakuvioista voisi valistaa jonkin verran, sillä niillä on oma merkityksensä tilanteesta riippuen. Herttakuvio on varmaankin se yleisin, ja se sopii hyvin edestäpäin saapuvaan ääneen – yksin mikrofonia käytettäessä hertta on siis se looginen vaihtoehto. Kahdeksikko puolestaan kaappaa äänet yhtä hyvin edestä ja takaa. Tämä sopisi hyvin vaikkapa haastattelutilanteeseen. Jos huoneessa on paikalla useampi haastateltava, tällöin kannattaa valita pallokuvio, joka kaappaa ääntä kaikkialta ympäristöstään. Stereokuvio toimii stereomikityksessä, eli vaikkapa jos ääniympäristön haluaa saada lähetykseen stereona mukaan.

Mikrofoni on nyt kytkettynä ja Windows 10:n ääniasetuksia silmäilemällä tulee huomattua, että myös Windows reagoi mikrofonin kaappaamaan ääneen. Mikrofonia voikin käyttää kokonaan ilman Logitech G Hub -ohjelmistoa jos näin haluaa. Tällöin kuitenkin joutuu luopumaan Blue Vo!ce -ominaisuuksista.

Yeti X -mikrofonia käpistellessä selviää niin ikään, että LED-mittaristo on hyvin tervetullut ominaisuus. Sen avulla on helppo tarkistaa, että mikrofoni on mahdollisimman voimakkaalla, mutta ei kuitenkaan mene särölle saakka.

Sellainen seikka tulee heti huomattua, että mikrofoni toistaa kuulokkeisiin sivuäänenä tehokkaasti niin näppäinäänet kuin omankin äänen. Sivuäänen saa onneksi kytkettyä pois valitsemalla aiemmin mainitun Blend-asetuksen. Sivuääntä on mahdollista säätää myös pelkästään pienemmälle.

Mikrofonin äänenlaatua arvioidessa tulee ensimmäisenä mieleen radio. Mikrofoni voisikin sopia jopa ammattikäyttöön. Toki s-kirjaimet sihahtavat ehkä hiukan selkeämmin kuin parin tonnin hintaluokassa olevien mikrofonien ässät, mutta tämän vuoksi tuskin menettää ainuttakaan Twitch- tai YouTube -seuraajaa.

Mikäli oman äänensä haluaa kuulostavan niin sanotusti radioääneltä, mikrofonin täytyy olla lähellä – ei kannata siis höpötellä takakenossa rönöttäen toimisto- tai pelituolin uumenissa. Edes se ei riitä, että ryhdin laittaa suoraksi ja on näin hiukan lähempänä mikkiä. Hyviä syitä läheltä puhumiseen on muutamia.

Liian kaukaa puhuttaessa mikrofoni kaappaa mukaansa suhteessa enemmän huoneakustiikkaa, joka puolestaan tuo amatöörimäisemmän vaikutelman puheääneen. Toisena asiana – kaukaa mikrofoniin puhuttaessa alataajuudet kaikkoavat, joten käyttäjän ”syvä rintaääni” loistaa poissaolollaan.

Monien suoratoistajien ja vloggarien seinilleen asentamat, akustointiin tarkoitettavat vaahtomuoviset akustointielementit eivät valitettavasti asiassa juurikaan auta. Testitilanteessa käytössä oli lattiasta kattoon olevia akustiikkaelementtejä, jotka eivät nekään helpota tarpeeksi liiallisen huoneakustiikan välittymisessä kaukaa puhuttaessa. Käytännössä käyttäjä tarvitsee säädettävän mikrofonivarren, jotta tuolissa voi istua mukavasti ja samalla käyttää maksimaalisesti hyväkseen mikrofonin tarjoaman äänenlaadun.

Huoneakustiikan päätymistä mikrofoniin ei toki voi pitää Blue Yeti X:n vikana, sillä näin kävisi useimmilla muillakin mikrofoneilla. Jos mikrofonia kuitenkin haluaa välttämättä pitää pöydällä, heikompi äänenlaatu ja huoneakustiikan päätyminen signaaliin on silloin ainakin hyvä tiedostaa.

Seuraavaksi kokeillaan, miten Logitech G Hub -ohjelmiston asentaminen vaikuttaa käyttökokemukseen. Sovelluksen kautta pääsee käsiksi mahdollisesti hyödyllisiin Blue Vo!ce -ominaisuuksiin.

G Hub ehdottaa asennuksen jälkeen Yeti X WoW Edition -laiteohjelmiston päivitystä, joka sujuu varsin vikkelästi. Ikävä kyllä G Hub näyttää taas huonoja puoliaan. Ilmaantuneen vian selvittämisen yhteydessä G Hub täytyi sammuttaa, mutta eihän se suostu käynnistymään uudelleen, vaan jää ikuiseen looppiin esittelemään logoanimaatiotaan. Syyksi paljastui prosessi LGHUB Agent, jonka sulkemisen jälkeen G Hub suostui jälleen avautumaan.

Aiemmin mainittu vika on, ettei Windowsin mikserin äänenvoimakkuuden kautta pysty säätämään kuulokkeiden äänenvoimakkuutta – jos kuulokkeet ovat kytkettynä mikrofonin kuulokeulostuloon. Äänenvoimakkuuden säätö onnistuu tällöin vain Yeti X:n fyysisen, digitaalisen säätimen tai G Hubin kautta. Tämä on iso miinus, eikä siihen löytynyt ratkaisua.

G Hubin asetusten piikkiin voi laittaa myös valmiiksi käytössä olevat Blue Vo!ce -määritykset, jotka huonontavat mikrofonin äänenlaatua. Käyttäjää kummeksuttaa, miksi äänenlaadultaan näin hyvässä mikrofonissa on käytössä vakiona taajuuskorjaus, joka korostaa 175 hertsiä, leikkaa 450 hertsiä ja korostaa 4000 hertsiä. Lopputulos ei vakuuta ja sen napsaisee mieluusti pois.

Blue Microphonesilla on varmasti osaavaa väkeä, joten taajuuskorjaimen tyrkyttäminen vakiona ihmetyttää. Oli päätös sitten tehty Bluen tai Logitechin puolelta, käyttäjä joka tapauksessa kohtaa mikrofonia kokeillessaan huomattavasti kelvottomamman vaikutelman kuin mitä Yeti X oikeasti voisi tarjota – monella käyttäjällä kun saattaa jäädä taajuuskorjain lopullisesti päälle G Hubin asennuksen jälkeen.

Myös 70 hertsiin säädetty ylipäästösuodin väritti liikaa ääntä. Se tarttui ääneen liian ylhäältä, vaikka 70 hertsin ilmoitettu arvo saattaa vaikuttaa alhaiselta. Kuulosti niin ikään, kuin ylipäästösuotimessa olisi ollut aavistuksen resonassia tuova Q-arvo, joka vaikutti ääneen negatiivisesti.

Sihahdusten eliminointiin tarkoitettu S-limitteri ei myöskään toiminut Yeti X:n tapauksessa kovinkaan hyvin, vaikka siitä olikin etua Logitech G733:n heikompilaatuisen mikrofonin parantelussa. S-limitteri onnistui lähinnä tummentamaan ääntä kohdistamatta leikkausta suoraan sihahduksiin.

Kohinanvaimennus ja Kohinasalpa -ominaisuudet sen sijaan olivat positiivinen kokemus. Kohinanvaimennuksesta oli hyötyä, jos sitä käytti vain minimaalisen vähän. Jo tämä vei enimmät kohinat pois värittämättä ääntä silti liikaa. Kohinasalvan voi puolestaan kytkeä päälle, jos haluaa totaalisen hiljaisuuden sanojen tai ennemminkin lauseiden välille.

Kompressorilla voi saada pienen napakan mausteen puheeseen, ja limitteri puolestaan tasoittaa puheen äänenvoimakkuutta onnistuneesti. Poksahdusten (klusiilien tai ulkomaalaisittain plosiivien) estoa ei mielellään käytä, sillä se vie nopeasti ääntä nasaalimaiseen suuntaan tuomatta kuitenkaan selkeää parannusta. Asetusta ei kaipaa, sillä mikrofonissa ei tuntunut olevan ongelmia klusiilien kanssa edes ihan läheltä puhuttaessa.

Lisäksi Blue Vo!ce tarjoaa erikoisempia puhetta prosessoivia tehosteita kuten aikaviiveen, rengasmodulaattorin, äänenkorkeuden säädön ja flangerin. Käytännössä näille ei kuvittelisi löytyvän muuta käyttöä kuin esimerkiksi silloin, jos Twitch-suoratoistaja haluaa välillä hauskuuttaa yleisöään leikkimällä vaikkapa liito-oravaa. Kovinkaan vakuuttavaa Azerothin örkkiä tai keijua tehosteilla ei lupauksista huolimatta saa aikaiseksi, mutta varmasti niistä voi ammentaa huumoria pelikäytössäkin.

Azerothin örkeistä tuleekin seuraavaksi mieleen se ihmetyttävä kummallisuus, että G Hubin mukana toimitetaan valtava määrä ääninäytteitä World of Warcraftin maailmasta – näytteitä on vähintäänkin satoja. Ilmeisesti jossakin palaverissa on mietitty, että tämä sopisi mikrofonin World of Warcraft -teemaan.

Tulee kuitenkin mieleen, mikä hyöty näistä on ja paljonkohan nämä ääninäytteet mahtavat viedä käyttäjien kiintolevyltä tilaa – varsinkin kun ääninäytteitä löytyy englannin lisäksi vielä italiaksi, kahdenlaiseksi espanjaksi (lat ja sp) sekä vielä venäjäksi. Mukana on myös pelkästään käyttöliittymän ääniä! Tämä kummallisuus, ja ehkäpä se taajuuskorjainkin ihmetyttää.

G Hubin ominaisuuksista mainittakoon vielä RGB-valoasetusten säädöt, jotka ovat aika kattavan oloiset. Käyttäjä pääsee säätelemään jopa mittariston sekä suuntakuvioiden valoja.

Suurin kritiikki Blue Microphonesin Yeti X -mikrofonissa kohdistuu G Hub -sovelluksen kautta ilmenneisiin aiemmin mainittuihin negatiivisiin seikkoihin. Itse mikrofonin äänenlaatu on hintataso huomioiden huippuluokkaa, eikä siitä ihmeemmin löytynytkään valitettavaa. Lisäksi mittaristo ja mikrofonin voimakkuuden säätö ovat molemmat tervetulleita ominaisuuksia. Kuulokkeiden äänenvoimakkuuden säädön toimimattomuus Windowsin oman asetuksen kautta oli tosin ikävä puoli.

Seuraavaksi kokeillaan HyperX Quadcast S -USB-mikrofonia. Myös tästä tuotepakkauksesta tervehtii heti avattaessa pikaohje, jolla päästään alkuun.

Pikaohje opastaa Quadcast S:ssä olevan mykistysanturi, mikrofonin voimakkuuden säätö, suuntakuvion valitsin neljälle eri suuntakuviolle Yeti X:n tyyliin, ulostulo kuulokkeille niin ikään Yeti X:n tapaan, USB-C-liitäntä sekä joustopidikkeellä varustettu jalusta. Paketista löytyy myös kolme metriä pitkä USB-kaapeli tietokoneeseen liittämistä varten.

Kuten Yeti X:ää hypisteltäessäkin QuadCast S:n käteen ottaminen herättää heti huomiota painollaan. Tällä kertaa kuitenkin sen vuoksi, että mikrofoni on uskomattoman kevyt. Yleensä mikrofonit ovat melko painavia, muttei HyperX:n tapauksessa.

Mielenkiintoisella tavalla mikrofonin voimakkuussäätö on sijoitettu pohjaan. Säätimessä on mekaniikaltaan laadukas tuntuma, itse asiassa laadukkaampi kuin Yeti X:ssä. Mikrofonin takaa löytyvä kytkin suuntakuvioiden vaihtamista varten on niin ikään jämäkkä tuntumaltaan.

Mikrofonin ”katolta” puolestaan löytyy mykistysanturi, joka sammuttaa myös laitteen valaistuksen. Kiitosta siitä, että mykistykselle on oma painikkeensa. Anturia testatessa huomaa, että se rekisteröi kosketuksen parhaiten mahdollisimman keskeltä. Reunoille eksyessä rekisteröinti on heikompaa.

Jalustan säätöruuvi ei ole ihan niin vakuuttava kuin Yeti X:n kaksi säätöruuvia – ja jalusta on muutenkin halvemman oloinen. Yleistuntuma materiaaleissa on muutenkin laaduttomampi kuin Yeti X:ssä – tämän kertoo jo ero tuotteiden painossa.

Kuulokkeiden äänenvoimakkuudelle ei ole fyysistä säädintä, mutta Windowsin digitaalinen äänenvoimakkuuden säädin toimii heti ongelmitta toisin kuin Yeti X:ssä.

Voi sanoa, että painike- ja säädinosastolla HyperX vie mekaaniselta tuntumaltaan voiton Yeti X:stä – paitsi jalustan säätöruuvin kohdalla.

Kun QuadCast S:n liittää USB-kaapelilla tietokoneeseen, mikrofonissa herää suorastaan valtava värejä kierrättävä RGB-valotehoste. Mikrofonin grillin sisälle sijoitetun puhkusuojan takana koko mikrofonin sisus hehkuu eri väreissä, joten ainakin tuotteessa on näyttävyyttä, varsinkin jos valotehosteelta toivoo räiskyvyyttä hillitymmän lähestymistavan sijaan.

Ääniajuri vaihtuu heti mikrofonin kytkemisen jälkeen oikeaksi ilman minkäänlaista asennusta. Windows 10:n asetuksista puolestaan selviää, että mikrofoni kaappaa ääntä ja on toimintavalmiudessa. Vaikka mikrofonia voisikin heti käyttää, sille on tarjolla myös HyperX NGENUITY -ohjelmisto, joka asennetaan seuraavaksi.

Ohjelmiston asentamisen jälkeen sovellus käynnistyy vikkelästi ja se ehdottaa laiteohjelmiston päivittämistä. Päivittämisen aikana mikrofoni alkaa vilkkua, jonka jälkeen täytyy vielä käyttää USB-johtoa irti. Tämän jälkeen laiteohjelmiston päivitys on valmis ja asetuksiin pääsee käsiksi.

Puheääntä kuulokkeisiin toistava monitorointi tai vaihtoehtoisesti kutsuttuna sivuääni (sidetone) on säädettävissä ainoastaan ohjelmistosta käsin. Lisäksi sovelluksesta voi säätää mikrofonin voimakkuutta sekä suoraan Windowsin omaan digitaaliseen säätimeen sidoksissa olevaa kuulokkeiden äänenvoimakkuutta. G Hubin Blue Vo!ce -asetuksiin verrattuna NGENUITY on vaatimaton ohjelmisto, eikä se tarjoa muita audioon liittyviä asetuksia.

Valotehosteelle löytyy oma osionsa, josta voi säätää kirkkautta, väriä sekä kiertonopeutta. Valotehosteen voi asettaa muun muassa kiinteäksi, vilkkuvaksi, kiertäväksi, aalloksi, salamaksi sekä pois päältä. Salama-asetuksilla valotehoste liikkuu nopeasti ylhäältä alas. Kiertävä ja aalto ovat pitkälti samanlaisia värejä kierrättäviä asetuksia.

Äänenlaadullisesti QuadCast S ei yllä ihan samaan kuin Blue Yeti X – vaikka hinta on lähes sama.

QuadCast S:ää testatessa huomiota herättää erityisesti sihisevämpi yläpää. Ääni kuulostaa enemmän ”laatikkomaiselta” ja soundimaailma ei muutenkaan ole niin kiinteän ja napakan oloinen kuin Yeti X:ssä. Mutta jos QuadCast S:ään puhuu todella läheltä, soundi muuttuu paljon miellyttävämmäksi. Kuten Yeti X:n tapauksessa, onkin suositeltavaa käyttää mikrofonia joustovarrella, jotta sen saa lähelle puhe-elintä eli suuta.

Haittapuolena QuadCast S:n puhkusuoja ei onnistunut läheltä puhuttaessa kovinkaan hyvin poistamaan klusiileja eli käytännössä poksahduksia, joka saattaa olla ehkä myös ostopäätöksen estävä tekijä. Yeti X:n eduksi voi lukea myös sen, että mikrofoni kuulosti parhaalta kun siihen ei puhunut ihan läheltä vaan noin 15 senttimetrin päästä, näin ollen sen ei tarvitse olla kasvoissa ihan kiinni.

Läheltä puhuttaessa mikrofonien erot muuttuvat melkeinpä jo makuasioiksi. Molemmilla saa tällöin intiimin ja äänellisesti laadukkaan vaikutelman aikaiseksi hiukan eri maustein. Mutta kuten mainittua, QuadCast S:n täytyy olla ehkä liiankin lähellä käytännöllisyyttä ajatellen. On hyvä muistaa, että kauempaa puhuttaessa äänenlaadullinen ero Yeti X:ään verrattuna kasvoi nopeasti huonompaan suuntaan. Verrattaessa Modmic Uni -headset mikrofoniin, QuadCast S vetää kuitenkin helposti pidemmän korren.

Loppukaneetiksi voisi todeta, että Blue Microphones Yeti X -mikkiä voi suositella varauksetta kaikille nettikansalaisille, jotka haluavat tuoda äänensä laadukkaasti kuuluviin pelien suoratoistopalveluissa, YouTubessa tai muissa sosiaalisen median palveluissa. HyperX Quadcast S ei yllä ihan samaan laadukkuuteen.

Blue Microphones Yeti X (World of Warcraft Edition)

Hyvää

  • Enimmäkseen laadukas, ammattitason mikin yleisvaikutelma
  • Loistava äänenlaatu hintaansa nähden
  • Tyylikkäät valotehosteet
  • Jämäkkä jalusta
  • Helppo ja nopea asennus (ilman G Hubia)
  • G Hubin ongelmista huolimatta ohjelmistossa on myös käyttökelpoisia ominaisuuksia

Huonoa

  • Kytkimien ja Gain-säädön halpa vaikutelma
  • Mikrofoniin liitettävien kuulokkeiden äänenvoimakkuuden säätö ei toiminut Windowsin omasta säätimestä
  • Ei joustopidikettä
  • G Hubin ongelmat ja taajuuskorjaimen päällä oleminen vakiona
  • World of Warcraft -lisät lähinnä huvittavat

Tärkeimmät tekniset tiedot:

  • Hinta: 189 euroa
  • Neljä kondensaattorikapselia (4 x 14 mm)
  • Suuntakuvio: hertta, stereo, kahdeksikko, pallo
  • Suora taajuustoisto: 20 Hz – 20 kHz
  • Enimmäisäänenpaine: 122 dB
  • 24-bit, 48 kHz resoluutio
  • Liitännät: 3,5 mm kuulokeliitäntä, USB
  • Kaapeli: 2 metriä (USB)
  • Mitat (telineessä) 110 x 122 x 289 mm
  • Mikrofonin paino 519 g, mikrofonin ja telineen paino 1280 g
  • Muuta: Suoraan kytkettävissä tietokoneeseen – ei tarvitse G Hubia, Blue Vo!ce -äänitehosteet Logitech G HUB -ohjelmiston kautta, mukautettava valaistus

HyperX QuadCast S

Hyvää

  • Pätevän oloiset painikkeet ja säätimet
  • Windowsin äänenvoimakkuuden säädin toimii mikrofoniin liitettyjen kuulokkeiden kanssa
  • Helppo ja nopea asennus
  • Äänenlaatu on todella läheltä puhuttuessa hyvä, mutta laatu heikkenee nopeasti kauempaa puhuttaessa
  • Kenties tyylikkäät valotehosteet, kenties joidenkin mielestä ne ovat liian yliampuvat

Huonoa

  • Halvan oloiset materiaalit
  • Ei fyysistä äänenvoimakkuuden säädintä kuulokkeille
  • Herkkä klusiileille
  • HyperX NGENUITY -ohjelmisto on suppea säädöiltään

Tärkeimmät tekniset tiedot:

  • Hinta: 179,90 euroa
  • Kolme kondensaattorikapselia (3 x 14 mm)
  • Suuntakuvio: hertta, stereo, kahdeksikko, pallo
  • Suora taajuustoisto: 20 Hz – 20 kHz
  • Herkkyys: -36dB (1V/Pa @ 1kHz)
  • 16-bit, 48 kHz resoluutio
  • Liitännät: 3,5 mm, USB
  • Kaapeli: 3 metriä (USB)
  • Mikrofonin paino: 254 g, mikrofonin ja telineen paino 710 g
  • Muuta: Suoraan kytkettävissä tietokoneeseen – ei tarvitse NGENUITY-sovellusta, Mukautettava valaistus