Uusimmat

Kokoonpano, testit ja suorituskykymittaukset

22.11.2017 15:00 Aleksi Pakkala

Kokoonpano, testit ja suorituskykymittaukset

Testikokoonpano rakennettiin Asuksen ROG Strix Z270E Gaming -emolevylle, jolle on asennettu Intelin Core i7-7700K-prosessori, sekä 16 gigatavun G.Skill TridentZ -muistikitti, joka toimii 3600 megahertsin taajuudella.

Ylikellotus suoritettiin käyttämällä MSI Afterburner- ja Asus GPU Tweak 2 -ohjelmistoja. Ylikellotuksen vakaus testattiin Unigine Heaven Benchmarkilla. MSI Afterburner ei vielä tue GTX 1070 Ti -näytönohjainten jännitteen säätöä, joten jännitettä nostettiin Asuksen omalla GPU Tweak 2 -ohjelmalla 1,075 volttiin. Ylikellotus suoritettiin nostamalla grafiikkaytimen kellotaajuutta sadan megahertsin portain siihen saakka, kunnes ajettava ohjelma tai näytönohjaimen ajuriohjelmisto kaatui. Tämän jälkeen kellotaajuutta pudotettiin 10 megahertsin portain, kunnes näytönohjain toimi ongelmitta.

Asuksen Advanced-tarran lupaamaan esitestaukseen on ilmeisesti luottaminen, sillä näytönohjain ylikellottui todella hyvin. Grafiikkaydin nousi vaikuttavaan 2152 megahertsin nopeuteen ja toimi tällä kellotaajuudella vakaasti. Gpu Boost 3 -teknologia saa näytönohjaimen kellotaajuuden vaihtelemaan hieman, mutta nopeus pysyi todella lähellä 2152 megahertsiä testien ajan. Grafiikkapiirin kellotaajuuden vaihtelu oli testien aikana enimillään muutamia kymmeniä megahertsejä, 2100 megahertsin paremmalla puolella pysyttiin kuitenkin koko testien ajan.

Kun grafiikkaytimen kellotaajuus saatiin asetettua, siirryttiin muistien ylikellottamiseen. Muistien kellotaajuutta nostettiin myös 100 megahertsin portain, kunnes testiohjelmassa ilmeni graafisia virheitä tai kunnes ohjelmisto kaatui. Tämän jälkeen ylikellotusta laskettiin kymmenen megahertsin portaissa, kunnes näytönohjain toimi vakaasti. Muistien ylikellotus asettui 4504 megahertsiin, efektiivisen nopeuden näin ollen 9008 megahertsiä.

Tuulettimet asetettiin pyörimään PWM-ohjauksella 75 prosentin nopeudella testien ajaksi.

Kaikki suorituskykymittaukset suoritettiin 1440p- ja 2160p-resoluutioilla Ultra-esiasetuksilla. Testit ajettiin kaikilla näytönohjaimilla peruskellotaajuuksilla, sekä ylikellotettuna. GeForce GTX 1070 Ti:n grafiikkaytimen kellotaajuus oli ylikellotettuna 2152 megahertsiä jännitteen ollessa 1,075 volttia ja muistien efektiivinen kellotaajuus oli 9008 megahertsiä. GeForce GTX 1080:n kellotaajuus nousi ylikellotettuna 2100 megahertsiin 1,081 voltin jännitteellä muistien efektiivisen nopeuden ollessa 10 960 megahertsiä. Verrokkina ollut Asuksen Strix GTX 1080 on alkuperäistä mallia, eikä uutta A-mallia.  Ylikellotettuna Asus Strix GTX 1080 Ti:n grafiikkaytimen kellotaajuus nousi 2038 megahertsiin 1,075 voltin jännitteellä. GDDR5X Muistipiirien efektiivinen kellotaajuus asettui ylikellotettuna 11610 megahertsiin.

3DMark Timespy Extreme -suorituskykytesti mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 12 -rajapinnalla. Timespy Extreme -testi on tällä hetkellä 3DMarkin raskain testivaihtoehto, joka ajaa tehokkaimmatkin GeForce GTX 1080 Ti -mallit polvilleen. On välittömästi huomionarvoista, että ylikellotettu GTX 1070 Ti on GTX 1080 mallia nopeampi, vaikka vain vähän. Trendi jatkuu läpi testien.

Tässä testissä GTX 1070 Ti:n ja GTX 1080:n väliset erot olivat kaikista pienimmät. Peruskellotaajuuksilla GTX 1080 oli vain kuusi prosenttia 1070 Ti-mallia nopeampi ja ylikellotettuna ero pieneni vain kolmeen prosenttiin. Läpi testien GTX 1080 Ti oli noin 30 prosenttia GTX 1070 Ti -mallia nopeampi.

Vaikka Timespy on 3DMarkin uusin ja hienoin suorituskykytesti, on Firestrike Ultra edelleen relevantti testi. Firestrike Ultra mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 11 -rajapinnalla. DirectX 12 on edelleen peleissä lastenkengissä, ja suuri osa nykyisistä suosituista peleistä käyttää edelleen DirectX 11 -rajapintaa.

Peruskellotaajuuksilla ja ylikellotettuna GTX 1080 oli kahdeksan prosenttia GTX 1070 Ti:tä nopeampi.

Total War: Warhammer 2 -pelissä suorituskykymittaukset suoritettiin pelin omalla testityökalulla. Testi on reilun minuutin mittainen simulaatio suuresta taistelusta joukkojen välillä. Kuten kaikki muutkin pelitestit, testi ajettiin pelin Ultra-esiasetuksilla.

2160p-resoluutiolla GTX 1080 oli kahdeksan prosenttia nopeampi peruskellotaajuuksilla ja seitsemän prosenttia nopeampi ylikellotettuna. 1440p-resoluutiolla ero pienenee viiteen prosenttiin niin peruskellotaajuuksilla kuin myös ylikellotettuna.

Dawn of War 3 pelissä suorituskykymittaukset suoritettiin pelin omalla työkalulla. Suorituskykymittaukset suoritettiin Ultra-esiasetuksilla, mutta pienellä asetusten hienosäädöllä peli saataisiin pyörimään 60 FPS:n nopeudella tasaisesti 2160p-resoluutiolla.

GTX 1080 oli peruskellotaajuuksilla yhdeksän prosenttia nopeampi 2160p-resoluutiolla ja seitsemän prosenttia nopeampi ylikellotettuna. Erotukset näytönohjainten välillä 1440p-resoluutiolla olivat kahdeksan prosenttia peruskellotaajuuksilla ja kuusi prosenttia ylikellotettuna.

Deus Ex: Mankind Divided pelissä suorituskykymittaukset suoritettiin Ultra-esiasetuksilla ilman MSAA-reunojenpehmennystä. MSAA-reunojenpehmennys on nykyisille näytönohjaimille suhteettoman raskas varsinkin 4K-resoluutiolla ruudunpäivitysnopeuksien syöksyessä alle 10 FPS:n lukemiin. Vain kahdessa pelissä GTX 1080 oli peruskellotaajuuksilla ylikellotettua GTX 1070 Ti -uutuusmallia nopeampi.

Peruskellotaajuuksilla GTX 1080 oli yhdeksän prosenttia nopeampi 2160p-resoluutiolla ja 12 prosenttia nopeampi 1440p-resoluutiolla. Tämä oli testien suurin ero näytönohjainten välillä. Ylikellotettuna erot pienenivät seitsemään ja kuuteen prosenttiin.

Ghost Recon Wildlands on Deus Ex: Mankind Dividedin tavoin todella raskas peli 2160p-resoluutiolla ja peli reagoi mielenkiintoisesti ylikellotukseen. GTX 1070 Ti- ja GTX 1080 -näytönohjaimilla ruudunpäivitysnopeus nousee yli kymmenen prosenttiyksikköä kummallakin testatulla resoluutiolla, kun taas GTX 1080 Ti -näytönohjaimella hyödyt jäävät kolmen prosentin tuntumaan.

GTX 1080 oli jälleen noin kymmenen prosenttia GTX 1070 Ti -mallia nopeampi 2160p-resoluutiolla niin peruskellotaajuuksilla kuin ylikellotettuna. 1440p-resoluutiolla ero pieneni hieman eli yhdeksään ja seitsemään prosenttiin.

For Honor taistelupelissä suorituskykymittaukset ajettiin pelin omalla testityökalulla. For Honor oli toinen peleistä, jossa ylikellotettu GTX 1070 Ti ei ollut peruskellotaajuuksilla toimivaa GTX 1080 -näytönohjainta nopeampi. Ainoa selitys tälle on GTX 1080 käyttämä nopeampi GDDR5X-muisti. GTX 1070 Ti sisältää 95 prosenttia täyden GP104-grafiikkaytimen laskentayksiköistä ja tämä viiden prosentin ero pitäisi olla helppo kiriä umpeen ylikellotuksen avulla. Edes ylikellotettuna GDDR5-muistin nopeus ei pääse lähellekään GDDR5X-nopeuksia, vaan peruskellotaajuuksilla GDDR5X-muisti on 16 prosenttia ylikellotettua GDDR5-muistia nopeampaa.

2160p-resoluutiolla GTX 1080 oli 13 prosenttia GTX 1070 Ti:tä nopeampi peruskellotaajuuksilla ja ylikellotettuna eroksi muodostui kymmenen prosenttia. 1440p-resoluutiolla ero on peruskellotaajuuksilla 12 prosenttia ja ylikellotettuna vain kuusi prosenttia.

Lämpötilatestaukset suoritettiin avoimessa testipenkissä ilmastoidussa toimistossa. Huoneen lämpötila oli läpi testien 21 celsiusastetta. Testit suoritettiin vakiokellotaajuuksilla ajamalla Furmark ohjelman Furry Donut testiä noin 10 minuuttia, kunnes näytönohjainten lämpötilat tasaantuivat. Tuulettimet oli asetettu PWM-ohjauksella pyörimään 1000 RPM:n nopeudella.

GeForce GTX 1070 Ti pysyy selkeästi kahta verrokkia viileämpänä, mikä ei yllätä. Asus Strix GTX 1070 Ti:n jäähdytysratkaisu on käytännössä identtinen huomattavasti suuremman lämpökuorman tuottavan GTX 1080 Ti:n kanssa.

Melutulokset olivat kolmen testatun näytönohjaimen kesken käytännössä identtiset ja erot olivat desimaalin luokkaa. Täydellä 100 prosentin PWM-ohjauksella tuulettimet ovat äänekkäät, mutta tuulettimet tuskin koskaan tulevat toimimaan läheskään tällä nopeudella normaalissa käyttöympäristössä. Normaalikäytössä näytönohjain on todella hiljainen valtavan jäähdytyskokonaisuutensa ansiosta.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Ominaisuudet
  3. Kokoonpano, testit ja suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat