UUSIMMAT

Kokeilu Puettava Sony SRS-NS7 -kaiutin luo aivan oman tunnelmansa – sopii peleihin, elokuviin ja musiikkiin

15.05.2022 20:00 Markku Leppilampi

Sonylta on tullut markkinoille hiukan erikoisempi ääntä tuottava laite. Sony SRS-N7 on eräänlainen kauluri, puettava kaiutin, joka tuo käyttäjän ulottuville kuulokkeiden tapaan niin pelien ja elokuvien äänet kuin musiikinkin. Voisiko tällainen tuote toimia laadukkaana äänentoistoratkaisuna?

Sonyn tuotepakkausta silmäillessä ainakin kuvassa esiintyvä mies vaikuttaa hyvinkin tyytyväiseltä istuskellessaan sohvalla ja katsellessaan televisiota ”kaulapantansa” – tai toiselta nimeltään niskakaiuttimensa kanssa. Lisäksi toisessa kuvassa istuskelee nainen, jolla on SRS-N7:n kaverina kädessään tabletti.

318 grammaa painava tuote vaikuttaakin ainakin markkinointimateriaaleissa olevan enimmäkseen suunnattu passiivisempaan viihdekäyttöön televisioiden, tablettien ja kännyköiden kaveriksi pelikäytön sijaan. Se osoittautui kuitenkin yllättäen toimivaksi pelikäytössäkin.

Sony kertoo tuotteen eduksi kuulokkeisiin nähden sen hiostamattomuuden sekä sen, etteivät korvat väsyisi tai alkaisi särkemään, kuten voisi käydä perinteisillä kuulokkeilla. Kuulokkeilla on kieltämättä ikävä maine korvien tärvelijänä tai jopa tinnituksen aiheuttajana, joten kahdella kaiutinelementillä ja kahdella alataajuuksia korostavalla passiivisella radiaattorilla varustettu SRS-NS7 kiinnostaa kuulokkeiden vaihtoehtona myös terveydelliseltä kantilta ajateltuna.

Tervetulleena ominaisuutena SRS-NS7 tarjoaa vielä 100-7000 hertsin taajuusalueella toimivan elektreettikondensaattori-tyyppisen mikrofonin. Tämä mahdollistaa tuotteen käyttämisen esimerkiksi älypuhelimen mikrofonina tai etäpalavereihin osallistumisessa.

Tuotepakkausta avattaessa käyttäjää tervehtii tuoreen elektroniikan tuoksun lisäksi tuotteen mukana toimitettavat ohjelehtiset sekä kaksi USB-kaapelia. Tarjolla on sekä lyhyt että pitkä USB-A – USB-C -kaapeli, ja lisäksi mukana on optinen Toslink-kaapeli. Toinen USB-kaapeleista toimii virtajohtona lähettimelle ja toinen latauskaapelina puettavalle kaiuttimelle. Optinen kaapeli puolestaan liitetään pienen jääkiekon kokoisen mustan lähettimen ja television väliin äänen välittämistä varten.

Valkoisen suojapahvin alta paljastuu myös itse puettava kaiutin. Tuote on yksinkertaisen tyylikäs ja väriltään hiilenharmaa, eikä niskakaiuttimessa ole tietoakaan yliampuvasta tyylistä vaikkapa pelikuulokkeiden tapaan. Tuotteen yläosaa hallitsee kaiutinkangas, ja alaosa on silikonipäällysteinen.

Kaiutinkankaan läpi ei voi perinteisten kaiuttimien tapaan koskea elementteihin, joten niiden vaurioittamisesta ei tarvitse huolehtia. Laitteen alaosasta paljastuu vielä ritilät alataajuuksia korostavia radiaattoreita varten.

Ylle puettaessa tuotteen tuntuma on ainakin ensi alkuun varsin miellyttävä, eikä SRS-NS7 häiritse kuulokkeisiin verrattuna yhtään enempää. Sohvalla maatessa niskan takaosa voi kuitenkin joutua koville, ellei sitten löydä juuri oikeaa rönötysasentoa televisiota katsellessa. Allekirjoittanut löysi sellaisen sohvatyynyn avittamana, mutta ehkä ihan vaakatasossa audiota fiilistellessä nappikuulokkeet tai perinteiset kaiuttimet ovat järkevämpi valinta.

Tuotteesta löytyy painike virralle, äänenvoimakkuuden lisäämiselle ja vähentämiselle, puheluun vastaamiselle sekä mykistykselle.

Puettavan kaiuttimen painikkeet ovat tuntumaltaan aika jäykät ja vaativat hiukan voimaa painallukselta – ainakaan ei tule vahinkopainalluksia, sillä painikkeet ovat jostain syystä sijoitettuna tuotteen sisäpuolelle. Miksihän näin? Pääsy painikkeisiin olisi huomattavasti helpompaa, jos niitä ei tarvitsisi etsiä kaulan ja puettavan kaiuttimen välistä.

Painettaessa virtanappia kaksi sekuntia, tuote kytkeytyy päälle naisäänen tervehtiessä sanoilla ”power on”, ja viisi sekuntia virtapainiketta painamalla Bluetooth-paritus kytkeytyy päälle. Laite löytyy ongelmitta älypuhelimen valikoista, ja se ehdottaa kytkettäessä LDAC-koodekin kytkemistä pois päältä. Kyseisen ominaisuuden voi kytkeä halutessaan pois, jos haluaa säästää akkua – samalla äänenlaatu kuitenkin heikkenee.

Bluetooth-lähetin optisine kaapeleineen toimi ilman ongelmia LG:n nelisen vuotta vanhassa televisiossa. 360 Spatial Sound Personalizer -ominaisuutta ei kuitenkaan LG:llä voitu testata, sillä se vaatii Bravia XR -television.

360 Spatial Sound Personalizer on saatavilla olevien tietojen perusteella hiukan mukautettu Dolby Atmos -tilaääni. Kyseinen mukautus toimii ottamalla Sonyn älylaitesovelluksella kuvat omista kasvoista ja korvista, jonka jälkeen korvien muodoista kerätyt tiedot voi yhdistää Bravia XR -television kanssa.

Entäs se tärkein asia, eli äänenlaatu? Ensikosketus puettavan kaiuttimen äänimaailmaan pakottaa nostamaan kulmakarvat ylös – aiheuttaen näin hölmistyneen ilmeen yllättyneen testaajan kasvoille – tällaista äänielämystä ei ole kyllä koskaan aiemmin kokenut.

Tuntuu, että aivoparoilla on hiukan vaikeuksia selvittää, kuunnellaanko nyt kuulokkeita vai kaiuttimia – ja mistä se Yle Puheen Ruben Stillerin ääni oikein edes kuuluu. Ei voi siis ainakaan sanoa, että ääni paikallistuisi kaulan alueelle, vaan syntyy illuusio siitä, että ääni tulee ehkä jopa kummastuttavalla tavalla jostain pään sisältä tai sen alueelta.

Audio ei myöskään ole millään ärsyttävällä tavalla värittynyt, ja äänenlaatu on hyvä lukuun ottamatta hiukan vaisuja alataajuuksia. Musiikkia kuunnellessa bassot välittyvät silti kohtuudella, eikä alataajuuksien puutetta jää satunnaisessa kuuntelussa kaipaamaan. Siniaaltotestissä basso on 45 hertsin kohdalla vielä melko tunnistettavissa oleva ja selkeä, mutta toki hiukan vaimeampi kuin ylemmillä alataajuuksilla.

Verrattaessa elektronista musiikkia kaiuttimiin ja kuulokkeisiin, basso ei pääse jykevyydessä samalle viivalle, ja bassorummuissa joutuu tyytymään enemmänkin yläbassomaiseen pamautteluun kuin syvään jytinään. Kuuntelukokemus itsessään kuitenkin on mukavan erityinen, eriskummallinen ja intiimi – jotain kuulokkeiden ja kaiuttimien väliltä olevaa – elämys sinänsä sekin.

Vaihdettaessa Seth MacFarlanen swing ja big band -kappaleisiin niskakaiutin pääsee loistamaan paremmin, sillä elektronisen musiikin tapaan bassot eivät ole niin tärkeässä roolissa. Silti oman säväyksensä tuo erään kappaleen kontrabasso, joka force feedback -tyylisesti luo kiehtovan, ”haptisen” ulottuvuuden basson pompottelun seurattavuuteen ja siitä tunnelmoimiseen, sillä kaiutin resonoi kaulan alueella alataajuuksia mukaillen. Verrattaessa Sennheiser HD 600 -HiFi-kuulokkeisiin MacFarlanen vokaali jää huonona puolena hiukan Sennheisereita enemmän keskiäänivoittoiseksi ja ujoksi alataajuuksien osalta.

Positiivisella tavalla yllättää, miten hyvin äänet paikallistuvat pään ympärille Counter-Strike: Global Offensive -pelissä – kuulokkeita ei ainakaan kasuaalipelaaja jääkään kaipaamaan lainkaan. Tuote soveltuu siis selkeästi myös pelaamiseen, jos voi elää Bluetooth-viiveen kanssa. Pelien alataajuudet, kuten jykevät aseet, välittyvät MacFarlanen biisin kontrabasson tyyliin kaulan alueelle, joka tuo oman mainitsemisen arvoisen säväyksensä pelikokemuksiin.

Erittäin tervetullut lisä on se, ettei kaiutinelementti ole kuulokkeiden tapaan tärykalvon vieressä aiheuttamassa potentiaalista kuulovauriota pelien ja elokuvien räjähdyksien ja aseiden äänien vuoksi.

Haptisia kokemuksia voi tuntea myös elokuvissa, kuten Pelastakaa sotamies Ryanin alkukohtauksessa. Myöhemmin elokuvassa kuuluvat kaukaiset, alataajuuksilla maustetut äänet niin ikään luovat omaa haptista tunnelmaansa. Elokuvien katselu oli tunnelmallinen ja miellyttävä kokemus.

Dolby Atmosin testaus ilman 360 Spatial Sound Personalizer -ominaisuutta onnistui Dolby Atmosia tukevan Samsungin tabletin kautta, ja Dolby toikin mukavan tunnelmalisän. Avengers: Infinity Waria katsellessa Dolby Atmos -äänimaailmaa voisi luonnehtia yhdessä SRS-NS7:n kanssa elokuvamaiseksi, tilavaksi ja immersiiviseksi.

Mikrofoni ei säväytä samalla tavalla äänenlaadultaan kuin mitä Sonyn kaiutinelementit. Mikrofoni kuulostaa laatikkomaiselta, mutta puhe on selkeää, ja mikrofonin herkkyys riittää nappaamaan puheen suurella äänenvoimakkuudella. Mikrofoni ajaa asiansa kommunikoinnissa, vaikkei Sony sen osalta luo kovinkaan laadukasta vaikutelmaa.

Älylaitteeseen saatavilla oleva Sony Headphones Connect on vaatimaton sovellus. Se tarjoaa 5-alueisen taajuuskorjaimen, mutta sille ei tuntunut olevan käyttöä jo valmiiksi hyvän äänenlaadun tarjoavassa tuotteessa. Bass Boost -asetuksella pystyi kalastelemaan hiukan jykevämpiä bassoja, mutta mikään taianomainen alataajuuksien pelastaja se ei ole.

Sovelluksella voi lisäksi paitsi ottaa kasvo- ja korvakuvia 360 Spatial Sound Personalizer -ominaisuutta varten, niin myös vertailla Sonyn 360 Reality Audioksi kutsumaa ääniformaattia. Sony tekee yhteistyötä useiden suurten levy-yhtiöiden ja suoratoistopalveluiden kanssa tuodakseen kyseistä ääniformaattia tunnetuksi.

Vertailtavana on elektroninen musiikkikappale ilman 360 Reality Audiota ja 360 Reality Audion kanssa. Vertailukappale värittää ääntä liikaa, vaikkakin se kyllä luo äkkimakean vaikutelman ja tilavuutta soundiin. Muita 360 Reality Audio -kappaleita netistä kuunneltaessa korostui vaikutelma, että 360 Reality Audiolla siunatut teokset vaikuttivat olevan keskiäänivoittoisia, ja joskus etenkin rummut vaikuttivat erottuvan selkeämmin. 360 Reality Audiota tukevat jotkin musiikkikappaleet muun muassa Tidal-musiikkipalvelussa, mutta esimerkiksi Spotifyssa sitä ei vielä ole.

Sonyn hartiakuulokkeiden käyttömukavuudesta voisi mainita, että pidempään käytettynä muovisen tunteen tuovan, silikonipäällysteisen alaosan reunat luovat suorassa ihokontaktissa hiukan hiostavan vaikutelman. Ongelma ei ehkä kuitenkaan ilmene läheskään kaikilla, sillä allekirjoittaneen kaula on varsin jykevää sorttia. Sonyn olisi kuitenkin ehkä kannattanut peittää alaosa jonkinlaisella hiostamattomalla materiaalilla.

Positiivisena asiana käyttömukavuuden osalta voisi vielä mainita niskaan puetun kaiuttimen korvia säästävän luonteen, sillä elementit eivät ole kuulokkeiden tapaan tärykalvojen vieressä. Tuote onkin kuuloaan arvostaville oiva vaihtoehto.

Kaiutin vuotaa jonkin verran ääntä ympäristöönsä, joten sikäli ne eivät ole kuulokkeiden korvaaja, mikäli täydelliselle hiljaisuudelle on tarvetta. Äänisaastetta leviää kuitenkin huomattavasti vähemmän ympäristöön kuin tavallisia kaiuttimia käytettäessä.

Kaiken kaikkiaan Sony on onnistunut luomaan mainion tuotteen, joka luo omalaatuisen, intiimin ja immersiivisen äänimaailman, joka on käyttökelpoinen niin elokuvissa, peleissä kuin musiikin kuuntelussakin.

Negatiivisena puolena tuotteen suositushinta on varsin korkea: 320 euroa. Ehkä tämän kuitenkin voi ajatella perustelluksi, sillä onhan Sony onnistunut SRS-NS7:n kohdalla.

Hyvää

  • Immersiivinen ja omintakeinen äänenlaatu
  • Melko kevyet ja huomaamattomat
  • Tyylikkään yksinkertainen ulkonäkö

Huonoa

  • Alataajuudet ovat hiukan ujot
  • Pidempi käyttö voi hiostaa – ainakin jos silikonipäällysteinen osa koskee suoraan ihoon
  • Mikrofoni ei ole erityisen hyvä, mutta ajaa kommunikoinnissa asiansa
  • Sovellukset vaativat kirjautumisia
  • Vaatimus kasvo- ja korvakuvien ottamisesta, jos haluaa hyödyntää Sonyn televisioiden tarjoamaa 360 Spatial Sound Personalizer -ominaisuutta
  • Vain Bluetooth-yhteys

Tärkeimmät tekniset tiedot Logitech G435

  • Suositushinta: 320 euroa
  • Kaiutinelementin koko: 32 X 33 mm
  • Mitat: 244 x 53 x 186 mm
  • Paino: Noin 318 grammaa
  • Langattomat yhteydet: Bluetooth 5.0, enimmäiskantama 30 metriä
  • Taajuusalue: 20–20 000 hertsiä (44,1 kHz)
  • Mikrofonin taajuusalue: 100-7000 hertsiä
  • 5-kaistainen taajuuskorjain sovelluksen kautta
  • Liitäntä: USB Type-C, Lähettimessä Toslink ja USB Type-C
  • Yhteensopivat älypuhelinsovellukset: Music Center, Headphones Connect, 360 Spatial Sound Personalizer
  • Akunkesto: noin 12 tuntia normaalilla äänentasolla, 5 tuntia maksiäänentasolla
  • Pakkauksen sisältö: Optinen kaapeli, 2 x USB-kaapeli