Uusimmat

DirectX 12 osaa hyödyntää tietokoneen jokaista näytönohjainta

03.05.2015 15:31 Petrus Laine

Microsoftin Max McMullen piti Build 2015 -tapahtumassa puheen DirectX 12 -rajapinnasta ja sen uusista ominaisuuksista. Yksi mielenkiintoisimmista DirectX 12:n uusista ominaisuuksista on mahdollisuus käyttää useampaa näytönohjainta täysin uusin tavoin.

Kehittäjillä on edelleen mahdollisuus käyttää useampia näytönohjaimia samaan tapaan kuin aiemmilla DirectX-rajapinnoilla esimerkiksi CrossFire- tai SLI-tilassa. Sen lisäksi DirectX 12 tuo kuitenkin monia uusia tapoja hyödyntää niitä – olivatpa näytönohjaimet sitten minkä valmistajan tahansa ja erillisiä tai integroituja. CF- tai SLI-tilassa näytönohjaimet esiintyvät yhtenä massiivisena näytönohjaimena ja toisiinsa liittymättöminä ne puolestaan näkyvät kukin omina näytönohjainresursseinaan, joita voidaan kuitenkin hyödyntää samojen ruutujen laskentaan.

Yksi DirectX 12:n uudistuksista on mahdollisuus lähettää erilliset komentojonot grafiikasta vastaavalle komentoprosessorille, laskentakomentoprosessoreille ja kopiointiyksiköille. Tämä toimii myös useamman näytönohjaimen kesken siten, että jokaisen näytönohjaimen yksiköille voidaan lähettää rinnakkain erilliset komenjonot.

Muistin hallintaan on niin ikään tuotu uusia mahdollisuuksia. Kehittäjät voivat käyttää näytönohjainten muistia paitsi erikseen siten, että kummankin näytönohjaimen muistiin tarvitaan vain juuri sen näytönohjaimen tarvitsemat resurssit, myös siten että kaikki näytönohjaimet voivat kirjoittaa ja lukea yhteistä muistia.

Lisäksi näytönohjaimet voivat lähettää toisilleen synkronisointikäskyjä, jotka kertovat milloin toisen näytönohjaimen on aika aloittaa omien komentojensa suorittaminen. McMullenin esimerkissä erillinen näytönohjain teki suurimman osan ruudun renderöinnistä, mutta integroitu näytönohjain suoritti myös oman pienen osansa nopeuttaen renderöintiprosessia. Käytännön esimerkkinä esimerkiksi kuvan jälkikäsittelyn siirto integroidulle näytönohjaimelle on verrattain helppo ja järkevä skenaario integroidun hyödyntämiseksi erillisohjaimen rinnalla. Korkeamman ruudunpäivitysnopeuden hintana on kuitenkin ainakin diojen mukaan kasvaneet viiveet.

(Lähde: Build 2015)