Uusimmat

UL Benchmark julkaisi DirectX 12 3DMark Mesh Shader -testin

12.02.2021 16:55 Muropaketin toimitus

DirectX 12 Ultimate -päivityksen myötä rajapinta sai uusia, merkittäviä parannuksia. Rajapintaan kuuluu nykyisin ainakin DirectX Raytracing Tier 1.1, Mesh Shader, Sampler Feedback ja Variable Rate Shading (VRS) -ominaisuudet. UL Benchmarkin tuoreella 3DMark Mesh Shader -testillä pääseekin tutkiskelemaan Mesh Shadereita (Mesh-varjostimia).

3D-grafiikka muodostuu joukosta pisteitä, reunoja ja pintoja, joilla määritellään kohteen muoto. Aiemmin geometrinen data täytyi laskea sarjassa, mutta Mesh Shader -ominaisuuden avulla datan voi paitsi prosessoida rinnakkain niin sen voi myös jakaa suurempiin osiin. Mesh Shadereihin voi laskea myös Amplification Shader -ominaisuuden, jonka ansiosta näkymättömiin jääville 3D-objekteille ei tarvitse uhrata niin paljon laskentatehoa kuin aiemmin.

UL Benchmarkin Mesh Shader -testissä esitellään, miten pelimoottorit voivat parantaa tehokkuutta käyttämällä Mesh Shadereita. Osiossa kamera liikkuu käytävällä, jolla sijaitsee suuria, osan näkymästä peittäviä pilareita. Osio lasketaan ja näytetään käyttäjälle kaksi kertaa – ensimmäisellä kerralla ei käytetä Mesh Shader ja Amplification Shader -ominaisuuksia ja toisella käytetään. Tarjolla on omia kokeiluja varten myös Interactive Mode -tila, jossa voi muuttaa asetuksia reaaliajassa vertaillen samalla vaikutusta suorituskykyyn.

3DMark Mesh Shader -testi vaatii Windows 10 versio 2004 -käyttöjärjestelmän tai myöhemmän sekä näytönohjaimen, joka tukee Microsoft DirectX 12 Ultimate -rajapintaa. Mesh Shader -testi on saatavilla veloituksetta sekä 3DMark Advanced Edition että Professional Edition -käyttäjille.