Uusimmat

Villi huhu: DirectX 12 mahdollistaa erimerkkisten näytönohjainten yhteistyön

25.02.2015 14:51 Petrus Laine

DirectX 12:n tuomat mahdollisuudet useamman näytönohjaimen aiempaa tehokkaampaan käyttöön nousivat puheen aiheeksi, kun AMD:n Robert Hallock kertoi tulevien rajapintojen uudistuksista. Sen jälkeen vettä on lisännyt myllyyn Stardockin Brad Wardell, joka tuki Hallockin lausuntoa aiempaa paremmasta monen näytönohjaimen hyödyntämisestä.

Nyt vuorossa on Tom’s Hardware, jonka nimettömänä pysyvä lähde on kertonut DirectX 12 -rajapinnan uudistuksista. Lähteen mukaan rajapinta ei käsittelisi tietokoneeseen asennettuja näytönohjaimia yksilöinä, vaan yhdistäisi niiden kaiken laskentakapasiteetin yhdeksi. Pelinkehittäjien tehtäväksi jäisi sitten käyttää kaikki se laskentakapasiteetti hyödyksi parhaaksi näkemällään tavalla. Tom’s Hardwaren lähde niin ikään toistaa Hallockin sanomisia näytönohjainten kaiken muistin hyödyntämisestä sen sijasta, että kaikille näytönohjaimille olisi peilattava samat tiedot muistiin.

Villein Tom’s Hardwaren lähteen väitteistä on kuitenkin ilman muuta se, että DirectX 12 mahdollistaisi eri merkkisten näytönohjainten yhteistyön. Lähteen mukaan esimerkiksi AMD Radeon- ja NVIDIA GeForce -näytönohjaimet voisivat työskennellä jopa saman ruudun laskentatehtävien parissa samanaikaisesti. Väite on otettu vastaan lähinnä kauhunsekaisin tuntein. Beyond3D:n käyttäjä 3dilettante tiivisti monien ajatukset paremmin kuin allekirjoittanut voisi edes kuvitella tekevänsä:

You make it sound like having a multi-GPU setup’s performance limited to whichever vendor’s card is slowest for a given scene, featureset limited to the intersection of card features both could support reliably, on drivers never meant to work in concert with their competitors, with a PC installed with two proprietary driver packages with separate update methods and schedules, drivers that frequently have problems with conflicts with older versions of themselves, with different .NET or other environmental requirements, on hardware that was not designed/developed/tested in the presence of a competitor that frequently has problems with differing hardware from the same vendor, with low-level differences in execution behavior, little history of cooperative implementations, multiple render paths in an engine that were never designed/coded/tested to run simultaneously, in a platform that has at best problematically supported switching between one GPU or the other in mobile, between vendors who have every interest and an ongoing history of getting in each other’s way could lead to undesirable outcomes.

Tom’s Hardware, Exclusive: DirectX 12 Will Allow Multi-GPU Between GeForce And Radeon

Beyond3D, 3dilettanten viesti