Uusimmat

Windows 10:n tuorein Build-versio toi mukanaan DirectX 12:n

26.01.2015 15:22 Petrus Laine

Microsoft esitteli viime viikolla Windows 10 -käyttöjärjestelmän uusia ominaisuuksia. Viikon lopulla yhtiö toi kaikille Windows Insider -ohjelman jäsenille testattavaksi käyttöjärjestelmästä uuden Build 9926 -version, joka toi mukanaan joukon aiemmin viime viikolla esiteltyjä ominaisuuksista.

Pelaajien mielenkiinto keskittyi erityisesti sen mukana tulevaan päivitettyyn DirectX-rajapintaan. Windows 10 Build 9926:n myötä käyttöjärjestelmän mukana tulee DirectX 11.2:n sijasta DirectX 12. DirectX:n 3D-grafiikkaan keskittyvä osa, eli tässä tapauksessa Direct3D 12, on merkittävin päivitys DirectX-rajapintaan sitten Direct3D 10:n, jolloin se kirjoitettiin alusta alkaen puhtaalta pöydältä uudelleen.

Direct3D 12 parantaa rajapintaa tuomalla sen niin sanotusti lähemmäs rautaa ja pienentämällä sen prosessoripullonkaulaa. Aiemmin Direct3D:n monet tehtävät rajoittuivat vain yhdelle prosessorisäikeelle. Direct3D 12:n myötä nuo tehtävät saadaan jaettua huomattavasti paremmin käytössä olevien prosessorisäikeiden kesken. Esimerkiksi 3DMark-ohjelmasta on tehty erikoisversio demonstroimaan Direct3D 12:n säikeistymisen parannusta ja muutenkin kevyempää prosessorikuormaa. Direct3D 11 -rajapinnalla esimerkkiskenaario vaati yhteensä 6,662 millisekuntia prosessoriaikaa, joista 5,156 ms eli yli 77 prosenttia kuilui pääsäikeessä. Direct3D 12:lla kokonaisaika pieneni 3,208 millisekuntiin, josta pääsäikeessä kului 0,941 ms eli alle 30 prosenttia. 3DMark-erikoisversiossa käytettiin yhteensä neljää säiettä.

Valitettavasti käyttäjien kannalta DirectX 12 -rajapinnan mukanaolosta ei ole vielä hyötyä, sillä näytönohjainvalmistajat eivät ole vielä julkaisseet DirectX 12 -yhteensopivia ajureita julkiseen jakoon. Myös ohjelman pitää erikseen hyödyntää DirectX 12 -rajapintaa, että sen tuomat uudistukset hyödyttävät käyttäjiä.