Uusimmat

Ensituntumat No Rest for the Wicked on kaukana Diablo-klooneista – koukuttava toimintaroolipeli vakuuttaa jo nyt

06.05.2024 20:30 Joonas Pikkarainen
No Rest for the Wicked

Kuva: © Moon Studios

Moon Studios early access -vaiheeseen ehtinyt No Rest for the Wicked haastaa vanhat konventiot esittelemällä laadukkaan, mielenkiintoisen ja haastavan näkemyksen perinteisestä toimintaroolipelistä.


No Rest for the WickedJulkaisupäivä: 18.4.2024
Kehittäjä: Moon Studios
Julkaisija: Private Division
Saatavilla: PC – early access
Pelaajia: 1-4
Ikäraja: K18
Peliä pelattu arviota varten: 16 tuntia


Erinomaisen Ori-pelisarjan takana ollut Moon Studios on vaihtanut suuntaa studion uutukaisella No Rest for the Wicked. Kehittäjien uusi magnum opus on edeltäjiensä lailla kuvankaunista katseltavaa, mutta tunnelmallinen tasoloikinta on korvattu tällä kertaa synkällä toimintaroolipelillä. Genremuutos ei ole kuitenkaan hävittänyt kehittäjien ammattitaitoa.

Päällisin puolin No Rest for the Wicked muistuttaa helposti vain yhdeltä Diablo-kloonilta muiden joukossa, mutta todellisuudessa peli tarjoaa jotain täysin muuta. Pelattavuuden osalta lähin verrokki löytyy itse asiassa FromSoftwaren kiitellyistä Dark Souls -peleistä, joskaan suoraa vertausta näihinkään ei voi lopulta tehdä. Kyseessä on sen sijaan verrattain uniikilta tuntuva kokemus, josta voi puutteineenkin jo aavistaa, että tämä mullistaa tavalla tai toisella suositun genren.

Lopputulemaa ei kuitenkaan nähdä näillä näkymin vielä vuosiin, sillä peli on julkaistu vasta early accessissa, eikä virallisesta julkaisupäivästä ole vielä tietoa. Kehittäjät itse ovat aikeissa puurtaa uutukaisensa parissa seuraavat 5-10 vuotta.

Pelattavaa silti riittää jo tässä vaiheessa, sillä pelkästään ensimmäisen luvun tarinan läpäisyyn saa upotettua pelaajasta riippuen noin kymmenen tuntia. Tämänkin jälkeen kerättävää, saavutettavaa ja koettavaa riittää vielä kymmeniksi tunneiksi lisää, jos (ja kun) pelattavuus nappaa mukaansa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että peli voi vielä muuttua useaan otteeseen, eivätkä tallennukset välttämättä siirry lopulliseen peliin – mikä on early access -peleissä tyystin normaalia.

No Rest for the Wicked

Kuva: © Moon Studios

Lajityypin uusi airut

No Rest for the Wicked on Diablon lailla yläviistosta kuvattu toimintapeli, jossa pelaajan ohjaama sankari haaksirikkoutuu muinaisen ruton riivaamalle Isola Sacra -saarelle. Toisin kuin Diablossa pelaaja ei kuitenkaan kohtaa saarella tusinoittain päälle käyviä vihollisia, jotka tiputtavat kymmenittäin värikkäitä varusteita. Sen sijaan jo yksikin vihollinen voi – ja usein koituukin – kuolemaksi, joten saarta putsataan huomattavasti hitaammin ja metodisemmin.

Tässä vaiheessa vertailukohde siirtyy juuri soulslike-peleihin, sillä summittaisen napinhakkaamisen sijaan toiminta vaatii keskittymistä, vihollisten liikkeiden opettelua ja rautaisia hermoja. Suositun alagenren peleistä on usein nautittu kolmannesta persoonasta, mutta No Rest for the Wicked todistaa lajityypin taipuvan erinomaisesti myös lintuperspektiiviin.

Kokemus ei ole kuitenkaan aivan niin armoton kuin esikuvissa, eivätkä viholliset esimerkiksi synny takaisin alueille pelaajan levätessä tutunoloisissa levähdyspaikoissa. Vaikealta tuntuvat mestat voikin tältä osin puhdistaa hitaasti mutta varmasti yksi vihollinen kerrallaan, joten eteneminen on useimmiten vain omasta tarmosta kiinni. Toki peli on äärimmäisen haastava ja erityisesti pomovastukset tuottavat hankaluuksia, joten vihollisten kukistaminen vaatii opettelua.

Genrelle ominaiseen tapaan palkinto annetaan vain hikeä ja verta vuodattaneille.

Pelattavuuden osalta No Rest for the Wicked tarjoaakin jo tässä vaiheessa äärimmäisen koukuttavaa ja monipuolista toimintaa. Eri asetyyppejä, varusteita ja kykyjä löytyy useita erilaisia, ja nämä kaikki vaikuttavat jollain tapaa esimerkiksi komboihin, hahmon liikehdintään tai kestävyyteen. Kuntomittari on tässäkin tapauksessa elintärkeässä asemassa ja vaatii hallittua kontrollia, sillä sitä kuluu taisteluissa lyönteihin, torjuntoihin ja väistöihin. Vastaavasti erilaisia vihollistyyppejä on pelissä jo kirjava kokoelma, joten jokainen kohtaaminen poikkeaa myös tältä osin.

Pelkkä toiminta riittäisi jo kannattelemaan peliä yksikseen, mutta se on vain yksi osa kokonaisuutta.

No Rest for the Wicked

Kuva: © Moon Studios

Luo oma valtakuntasi

Alun haastavan intron jälkeen No Rest for the Wicked aukeaa pelattavaksi koko komeudessaan. Matkan varrella hakatuille puille, kerätyille mineraaleille ja muille resursseilla löytyy kutkuttavaa käyttöä, kun ruton runtelema Sacramentin kaupunki kaipaa pelaajan apua. Kylän lukuisat kauppiaat kaipaavat auttavaa kättä omien puotien ylläpitämiseksi, mikä lähettää pelaajan ympäri saarta keräämään puuttuvia resursseja.

Näiden kehittäminen ei pelkästään avaa uusia varusteita, reseptejä ja toimintoja pelaajalle, vaan ne muuttavat Sacramentia näkyvästi. Uudet portaat, hissit ja rakennukset täyttävät hiljalleen kaupungin kadut entisestään asukkaista ja vanhat rauniot muuttuvat alati hienommiksi pytingeiksi. Pelaaja pystyy myös itse ostamaan kodin kylästä ja sisustamaan tämän mieleisekseen. Kaikki tämä on kuitenkin vapaaehtoista ja parempia varusteita tippuu myös harvakseltaan vihollisilta, mutta juuri muutosten pysyvyys saa maailman tuntumaan elävältä ja reagoimaan pelaajan tekemisiin.

No Rest for the Wicked

Kuva: © Moon Studios

Kaupungin porttien avaus tuo mukaansa myös päivittäiset ja viikoittaiset haasteet, jotka houkuttelevat pelaajan takaisin vanhoille ja uusille mestoille lisäkokemuksen ja varusteiden perässä. Mukana on lisäksi jo tässä vaiheessa oma loppupeli, joka tarjoaa pelin haastavimmat vastustajat ja parhaimmat lootit. Nämä vihjailevat myös kehittäjien omasta kunnianhimoista luoda maailmasta valtava hiekkalaatikko pullollaan täynnä tekemistä, joskin tässä vaiheessa early accessia on mahdoton sanoa, kuinka monipuoliseksi tämä on tarkoitus lopulta viedä. Nykyiselläänkin peliin voi kuitenkin hypätä halutessaan kolmen kaverin kera jakamaan oikeutta.

Tarinan osalta on vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa mitään, mutta hahmot tuntuvat mielenkiintoisilta ja maailma kutkuttavalta. Päämysteeri näyttäisi nojaavan saarella levinneen ruton ympärille, minkä lisäksi mukana on uskonnollisia ja poliittisia sävyjä. Pelissä riittää myös pääjuonen ohella sivupuuhastelua, joskin early accessissa tehtäviä on tarjolla vain kourallinen.

No Rest for the Wicked

Kuva: © Moon Studios

Maalauksellinen maailma houkuttelee

Visuaalisesti peli näyttää äärimmäisen upealta. Maalauksellinen ulkoasu tukee erinomaisesti synkkää yleisilmettä, joka uhkaa tosin paikoin olemaan kirjaimellisesti liian synkkä. Maailmaan on nimittäin kätketty lukuisia salaisuuksia, kuten laatikoiden taakse piilotettuja luolia tai kaatuneiden puiden kautta aukeavia reittejä vuorten huipulle. Pelin tummanpuhuva ulkoasu uhkaa kuitenkin piilottaa nämä läpitunkevaan mustaan, ellei asetuksissa nosta kirkkautta ja kontrastia tarpeeksi korkealle. Vaihteleva yö/päivä-sykli auttaa helpottaa tosin seikkailua.

Kehittäjät hyödyntävät kuitenkin taidokkaasti kolmiulotteista maailmaa niin näkyvin kuin yllättävin keinoin. Erityisesti vertikaalisuutta käytetään upeasti eduksi niin visuaalisen silmäkarkin kuin pelattavuuden osalta. Pelin kontrollit ovat tosin hieman epätarkat varsinkin tasapainoillessa korkeuksissa, jolloin kuolemaan johtavat usein harha-askeleet vihollisten sijaan. Silti maailmaan kätketyt salaisuudet ja yllättävät oikoreitit onnistuvat ensisijaisesti vain houkuttelemaan tutkimaan mantuja entistä tarkemmin.

No Rest for the Wicked

Kuva: © Moon Studios

No Rest for the Wickedistä löytyy lisäksi liuta muita pienempiä ongelmia ja puutteita, joista osan kehittäjät ovat ennättäneet jo korjata. Kaikkea ei myöskään ole tasapainotettu täysin järkevästi, ja esimerkiksi kuoleminen tuntuu tällä hetkellä jokseenkin merkityksettömältä. Kyseessä on kuitenkin vasta pari viikkoa vanha early access -peli, joten kokemus voi muuttua merkittävästikin ennen virallista julkaisua.

Tämän hetkinen tilanne rakentaa onneksi äärimmäisen hyvältä vaikuttavat perustukset, joiden päälle luodaan toivottavasti jotain omalaatuista. Nykyisellään No Rest for the Wicked tarjoaa jo kymmeniksi tunneiksi todella laadukasta viihdettä, joskin tämä edellyttää, että varsinainen pelattavuus tempaisee mukaansa. Silti itse kunkin kannattaa tutkia omaa sisintä ja miettiä, haluaako kehittäjille antaa rahansa jo tässä vaiheessa vai odottaa vasta vähän lähemmäksi virallista julkaisua, kun pelattavaa on tarjolla enemmän.

No Rest for the Wicked on saatavana early access -versiona PC:lle. Peli julkaistaan aikanaan myös PlayStation 5:lle ja Xbox Series X/S:lle, mutta sille ei ole annettu virallista julkaisupäivää.

Joonas Pikkarainen

"Olen lähetellyt outoja raaputuksiani peleihin ja elokuviin liittyen Muropakettiin vuodesta 2018 alkaen. Läpi elämäni jatkunut intohimo on jostain syystä kiinnostanut myös TechRadarin, Pelaajan, IGN:n, KonsoliFIN:in ja muiden medioiden lukijoita, jotka ovat saaneet sietää turinoitani jo toista vuosikymmentä. Kun en kirjoita peleistä, elokuvista ja/tai teknologiasta, käytän kaiken vapaa-aikani näiden parissa. Pääväylien lisäksi meikäläistä voi seurata myös useimmissa sometileissä tunnuksella @Pjorkkis."

Muropaketin uusimmat