GPGPU-tekniikka: Laskentaa näytönohjaimella
Tässä artikkelissa tutustumme GPGPU-tekniikkaan, jolla näytönohjaimia voidaan hyödyntää yleishyödyllisessä laskennassa ja näin siirtää laskentaa pois pelkästään prosessorin harteilta. Tekniikka on ehtinyt osoittaa potentiaalinsa viimeisen parin vuoden aikana, kun markkinoille on julkaistu sitä hyödyntäviä näytönohjaimia ja ohjelmistovalmistajat ovat havahtuneet sen käyttömahdollisuuksista.
Artikkelin alussa tutkitaan näytönohjainten historiaa, nykyistä markkinatilannetta eri valmistajien ja toimitusmäärien valossa, nykynäytönohjaimen rakennetta sekä kahden johtavan erillisnäytönohjainvalmistajan grafiikkapiirien arkkitehtuuria. Seuraavaksi tutkinnan alle otetaan GPGPU-tekniikka ja tutkitaan, mitä erilaisia käyttökohteita sillä on ja mitä etuja saavutetaan, kun laskentaa siirretään prosessorilta näytönohjaimelle.
Artikkelissa tutkitaan myös tällä hetkellä markkinoilla olevia ohjelmointikirjastoja ja lopussa verrataan suorituskykyä sekä tehonkulutusta, kun laskenta suoritetaan pelkästään prosessorilla ja kun laskentaa avustetaan näytönohjaimella.