Uusimmat

Kuinka Net Yaroze loi konsolimaailman ensimmäisen indieskenen

30.05.2012 10:30 Jukka O. Kauppinen

Sony julkaisi vuonna 1997 jokseenkin erikoisen tuotteen. Net Yaroze oli pelikehitysympäristö, jonka avulla yksityiset ihmiset pystyivät luomaan konsolipelejä. PlayStation 1 –laitteen ympärille rakennettu järjestelmä oli supistettu versio pelikehittäjille tarkoitetusta kehityslaitteistosta, mutta se täytti silti tärkeimmän tarkoituksensa: sillä pystyi tekemään pelejä.

Vuosien mittaan maailmalla myytiin kuluttajille noin kuutisen tuhatta Net Yarozea. Kukaan ei tiedä montako peliä sille tehtiin tai montako projektia aloitettiin, mutta ”tuhansia” on hyvä arvaus. Käytännössä kaikki aktiivisimmat ja taitavimmat harrastaja-kehittäjät myös päätyivät töihin pelialalle. Japanissa Sony palkkasi riveihinsä jopa kokonaisia Net Yaroze –pelitiimejä.

Vaikka Net Yaroze olikin kallis laite, oli se maailman ensimmäinen tavalliselle kuluttajalle tarkoitettu konsolipelien kehitysympäristö. Ei siis ihme, että sitä käytettiin laajalti myös yliopistoissa ja muissa oppilaitoksissa.

Gamasutra on julkaissut hienon 15-vuotishistoriikin. Kannattaa lukea!

Lue juttu: 15 Years Later: How Sony’s Net Yaroze Kickstarted Indie Console Development

Lue myös

Diablo III:n tulevaisuus näyttää tältä

Juho tykkää Max Payne 3:n yksinpelistä – mutta moninpelikin oli jopa innovatiivinen

Pohjois-Karjalassa haudotaan uusia pelialan menestystarinoita

Spec Ops: The Line -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)