Kädetöntä koodaamista: Magic Online 3.0
Uusi tekniikka on aina ihana asia, etenkin kun sitä käytetään täysin väärin – eikä tajuta, että karikko häämöttää suoraan edessä ja vauhtia vain lisätään. Jos tarinat pitävät paikkansa, niin roolipelitalo Wizards of the Coastin kuuluisan keräilykorttipeli Magic: The Gatheringin uusi nettipeliversio sössittiin tekniikkarintamalla ja pahemman kerran.
The Daily WTF -tekniikkasivustolla julkaistun artikkelin mukaan Wizards teetti alkujaan ensimmäisen Magic: The Onlinen nettipeliversion Leaping Lizards -pelitalolla, joka teki ihan toimivaa jälkeä. Peli sujui, kauppa sujui ja pelaajat olivat tyytyväisiä. Peli vain ei oikein skaalautunut suosioonsa nähden – se yksinkertaisesti kaatui kun linjalla oli liikaa pelaajia. Päivittäminenkään ei onnistunut, kun perustekniikka oli liian jäykkää.
Niinpä Wizards päätti tehdä pelistä täysin uuden version. Hyvä idea, väärä toteutus. Firma kun päätti tehdä projektin ihan itse, vaikka talossa ei ollut minkään valtakunnan tietotaitoa verkkopelien tekemisestä.
Kaiken lisäksi firma päätti tehdä uusiksi muutakin kuin kaatuilevan palvelinohjelmiston. Uusitaan samantien käyttäjien pääteohjelma, laitetaan siihen upeat 3D-valikot ja tonnikaupalla tilpehööriä!
Uuden 3.0-version piti olla alkujaan valmis vuoden 2005 lopussa mutta se julkaistiin vasta 2008 toukokuussa – kaksi ja puoli vuotta myöhässä.
Ja pelaajat vihasivat sitä.
Magic Online 3.0:ssa on kirjoittajan yhteenvedon mukaan vähemmän ominaisuuksia, huonompi käyttöliittymä ja suuremmat laitevaatimukset kuin edellisessä versiossa – ja se myös kaatuilee paljon enemmän.
Juuri näin.
Lisätietoja: http://www.wizards.com
Lähde: The Daily WTF, Do You Believe In Magic… Online
Lue lisää eDomesta
Activision/Vivendi-fuusio jakaa pelibisnestä
Halo Wars loikkaa mukaan cooppimuotiin
Hidas hyväksyntäprosessi uhka pelistudioille
PSP paketoidaan Final Fantasy -teemaan