Koe Doom aivan uudella tavalla
Kaikki PC-pelaajat tuntevat varmasti Doomin. id Softwaren legendaarinen peli on kaikkien räiskintäpelin isä ja isoisä. Mutta miten Doom toimii Rogue-tyyliin toteutettuna tekstimerkkiseikkailuna?
Lyhyt vastaus: rokaten. Ja kovaa.
Kornel Kisielewiczin rakkaudentyö kuuluu historian erikoisimpien peli-ideoiden joukkoon. Lajityyppiin tutustumattomille selvennettäköön pelin Roguelike-ideaa. Kyseessä on Nethackin, Ancient Domains of Mysteryn, Angbandin ja tietenkin alkuperäisen Roguen kaltainen tekstimerkkiroolipeli. Pelaajaa kuvaava @-merkki suhaa ympäri luolastoja räiskien erilaisista kirjaimista koostuvia Helvetin legioonia.
Pesäero tavalliseen syntyykin pelin Doom-idealla. Kentät ovat omaa tuotantoa, kaikki muu Doom 2:sta. Mukana on aitoja ääniefektejä, musiikkia, kaikki alkuperäisen pelin aseet ja tietenkin myös hirviöt.
Kisielewicz ei ole lopettanut tähän, vaan miekkonen on syventänyt Doom-mytologiaa entisestään. Phoboksen tukikohdan lisäksi pelaaja pääsee vierailemaan Helvetin areenalla, asevarastossa ja monissa muissa kiehtovissa ympäristöissä, jotka kaikki ovat tietenkin täynnä vihaisia demoneita.
Kun kuolema vihdoin korjaa, peli pitää Roguelike-genren perinteiden mukaisesti tarkkaa kirjaa saavutuksista. Historia on hyvä muistaa, sillä pelin tiedetään aiheuttavan voimakkaita pakkopelireaktioita.
Peli on saatavilla Windows-, Linux- ja FreeBSD-versioina joko äänillä tai ilman. Haulikko latinkiin ja demonit takaisin Helvettiin!
Pelin voi ladata ilmaiseksi sen kotisivulta.