Uusimmat

Arvostelu Greta Gerwigin ohjaama Barbie on yhteiskunnallisesti älykäs, oivaltava ja hillittömän hauska lelumainos

Kuva: © 2023 Warner Bros. Entertainment Inc.

20.07.2023 17:05 Helinä Laajalahti

Greta Gerwigin ohjaama Barbie on nokkela ja hauska naiseuden ja tasa-arvon ylistys, joka tarjoaa räväkkää yhteiskuntakritiikkiä puettuna vaaleanpunaiseen. Pääosia elokuvassa esittävät Margot Robbie ja Ryan Gosling.


Barbie-elokuvaEnsi-ilta: 21.7. 2023
Alkuperäisnimi: Barbie
Ohjaus: Greta Gerwig
Käsikirjoitus: Greta Gerwig & Noah Baumbach
Pääosissa: Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Michael Cera, Simu Liu
Pituus: 114 minuuttia
Ikäraja: K7


Greta Gerwigin ohjaama Barbie on ollut kesän odotetuimpia elokuvia Christopher Nolanin ohjaaman Oppenheimerin ohella aina siitä lähtien, kun elokuvasta julkaistiin ensimmäinen teaseri, jossa kumarrettiin hilpeällä tavalla Stanley Kubrickin tieteisklassikolle 2001: Avaruusseikkailu.

Valmis elokuva alkaa tuolla samalla, Helen Mirrenin narratoimalla kohtauksella, missä Barbie seisoo 2001:n monoliitin lailla vauvanukeilla leikkivien pikkutyttöjen keskellä ja sitten nämä pikkuäidit alkavat hakata nukkejaan mäsäksi. Kohtaus on kekseliäs ja voimaannuttava, ja niin samperin tyylikäs että se edelleen lähes itkettää ilosta.

Gerwig saattelee katsojan ensin vaaleanpunaiseen Barbielandiin, jossa jokainen päivä on täydellinen. Stereotyyppinen Barbie (Margot Robbie) elää päivästä toiseen muiden, erilaisissa ammateissa toimivien Barbieiden ja heidän Keniensä kanssa täydessä harmoniassa.

Barbieland on juuri niin hilpeän muovinen kuin Mattelin luoma lelumaailma vaan voi olla. Vaaleanpunainen lavastus, alkuperäisiä asuja matkiva puvustus sekä nukkemaailmaan liittyvät tarinalliset ja elokuvalliset oivallukset ovat suorastaan mielikuvitusta kutkuttavan upeita.

Barbie

Kuva: © 2022 Warner Bros. Entertainment Inc.

Eräänä päivänä Barbie kuitenkin ajattelee outoja ajatuksia, joihin liittyy muun muassa kuolema. Kate McKinnonin esittämältä Oudolta Barbielta hän saa kuulla Barbiemaailman ja Todellisen Maailman joutuneen epätasapainoon, mikä korjautuu ainoastaan matkaamalla Todelliseen Maailmaan ja etsimällä sen lapsen, jolle kyseinen Barbie kuuluu.

Matrix-henkisen hetken jälkeen Barbie ja Ryan Goslingin esittämä Ken lähtevät matkaan. Harmaasävyinen, todellinen maailma on kuitenkin jotain aivan muuta kuin mitä he odottivat – kaikki on itse asiassa ihan nurin niskoin.

Barbien eksistentiaalinen kriisi saa seuraa Kenin eksistentiaalisesta kriisistä tämän löytäessä patriarkaatin ihanuuden.

Gerwig ja hänen kanssaan yhdessä käsikirjoituksen tehnyt Noah Baumbach “naisselittävät” patriarkaattia ja sen ongelmia huolella ja alleviivaten, mistä syntyy ajoittain hillittömän hauskaa komediaa. Kuten olettaa saattaa, Barbie on vahvan feministinen elokuva, mutta se on tätä ilon, huumorin ja aidon tasa-arvon kautta.

Barbie / Ryan Gosling

Kuva: © 2023 Warner Bros. Entertainment Inc.

Gerwig tunnetaan nokkelan sarkastisena ja yhteiskunnallisesti tarkkanäköisenä elokuvantekijänä, joka on ohjannut ja käsikirjoittanut muun muassa Oscar-ehdolla olleet elokuvat Lady Bird (2018) ja Pikku naisia (2020). Barbien kaltaisen elokuvan ohjaajaksi olisikin vaikea kuvitella ketään täydellisemmin rooliin sopivaa.

Niin hämmentävältä kuin se tuntuukin, on Barbie yksi vuoden parhaista elokuvista. Se on älykäs, nokkela, koskettava, herttainen ja vieläpä hauskakin. Ja siinä on mainioita musikaalinumeroita. Jonkun muun elokuvantekijän käsissä tuloksena olisi voinut olla totaalinen katastrofi, lattea, perinteisiin raameihin upotettu tarina, jossa seikkailee kaikkien tuntema nukkehahmo.

Samalla Barbie synnyttää kahtiajakoisia tunteita: toisaalta katsoja tietää seuraavansa lelumainosta, elokuvaa, jonka siivellä tehdään jälleen miljoonia lelumarkkinoilla. Toisaalta Gerwig onnistuu tasapainoilemaan markkinavoimien kanssa niin, että elokuvassa säilyy omaperäisyyden tuntu.

Gerwig ja Baumbach ovat selkeästi saaneet suhteellisen vapaat kädet tarinan luomiseen, mutta tästäkin huolimatta suurkorporaation leima näkyy kaiken aikaa.

Barbie / Kate McKinnon

Kuva: © 2023 Warner Bros. Entertainment Inc.

Mattel ja Warner Bros ovat kuitenkin ymmärtäneet itseironian arvon. Mattel tietää olevansa valtava, kasvoton lelukorporaatio, jonka pääasiallinen tehtävä on tehdä nukeillansa valtavasti rahaa. Mutta Gerwig on saanut vakuutettua valtaapitävät siitä, että tälle nauramisellakin voi tehdä rahaa.

Mattel tuntuukin myös olevan WB:lle uusi mahdollisuus luoda uusi menestyvä elokuvauniversumi Disneyn Marvel Studiosin tapaan, etenkin kun WB:n luotsaamien DC- ja Harry Potter -elokuvien maailmat ovat viime vuosina joutuneet jokseenkin huonoon valoon.

Barbie ei siis ole aivan ongelmaton elokuva.

Kaikessa viihdyttävyydessään Barbie on myös hieman uuvuttava, sillä se vaatii katsojalta herpaantumatonta huomiota. Älykkäässä, nopeatempoisessa dialogissa ja yksityiskohtien runsaudessa ei ole mitään, millä ei olisi myös jotain syvällisempää merkitystä ja tämän seuraaminen saa aikaan toiveen, että voisi välillä hengähtää ja painaa pause-nappulaa.

Vaikka Barbie onkin ikärajansa osalta sallittu myös lapsille, ei se monitahoisten, yhteiskunnallisten ja aikuisille suunnattujen teemojensa vuoksi avaudu perheen pienimmille katsojille.

Teineille ja aikuisille – sukupuoleen katsomatta – tiedossa on terävänäköisen hauska ja huikean vaaleanpunainen seikkailu.

BARBIE

Arvosana: 4/5
”Greta Gerwigin ohjaama ja yhdessä Noah Baumbachin kanssa käsikirjoittama Barbie on Mattelin lelumainos, joka yhdistää oivaltavan hauskasti yhteiskunnallisia huomioita vaaleanpunaiseen hattaraan.”

Suosittelemme

Helinä Laajalahti

”Olen kirjoittanut Muropakettiin freelancerina elokuvajuttuja ja -arvosteluita vuodesta 2017 lähtien, ja sitä ennen muun muassa Episodiin (vuodesta 2004), Koulukinoyhdistyksen Media-avaimeen ja nyt jo edesmenneen Discshopin leffablogiin. Ennen koronaa toimin myös matkailutoimittajana, ja nykyisin toimittelun ohella striimaan koulutuksia. Suosikkileffani ovat sekalainen seurakunta Imperiumin vastaiskua, Trainspottingia ja Jim Jarmuschin Night on Earthia, sarjapuolella sydäntä lähellä ovat olleet Buffy, Supernatural ja Fringe. Kun oikein haluan upota pumpuliin, pelaan ties kuinka monetta kertaa The Witcher: Wild Huntia.”

Muropaketin uusimmat