Arvostelu The Holdovers on mestarillinen draamakomedia Sidewaysin tekijöiltä
Ohjaaja Alexander Payne sai Paul Giamattin esittämään taas kusipäätä. The Holdovers on jopa Sidewaysia hauskempi ja koskettavampi elokuva.
Ensi-ilta: 05.01.2024
Alkuperäisnimi: The Holdovers
Ohjaus: Alexander Payne
Käsikirjoitus: David Hemingson
Pääosissa: Paul Giamatti, Dominic Sessa & DaVine Joy Randolph
Pituus: 133 minuuttia
Ikäraja: K12
Kunnianhimoisen, mutta omituisen epätasaisen Downsizing-elokuvan jälkeen ohjaaja Alexander Payne palaa tekemään sitä minkä parhaiten osaa. Payne lyö jälleen hynttyyt yhteen Paul Giamattin kanssa The Holdovers -draamakomediassa, joka on ohjaajan uran parhaita elokuvia. Vain yhden katselukerran perusteella The Holdovers kiilaa Payne-Giamatti-kaksikon vuoden 2004 Sidewaysin edelle.
Lisäkatselut paljastavat onko uutuus jopa vuoden 2014 Nebraskaa parempi.
The Holdovers on visuaalista tyyliään ja tunnelmaansa myöten rehellinen kunnianosoitus 1970-luvun elokuville. Heti alussa valkokankaalle lävähtää Universal-studion vanha logo ja menneen vuosikymmenen ikärajatekstit. The Holdovers on taltioitu digikameroilla, mutta kuvaan on tehty 35 millimetrin filmille tyypillisiä kulumia ja naarmuja. Värimaailma on silkkaa 70-luvun alkua, kuten myös zoomaukset ja leikkaus ylipäätään.
Visuaalinen leikittely ei tunnu itsetarkoitukselliselta kikkailulta. Myös tarinaltaan ja tapahtumapaikaltaan menneessä kiinni oleva elokuva kuvaa universaaleja tunnelmia ja tunteita. 1970-luvun homage kommentoi myös nykyhetkeä.
The Holdovers on melankolinen draamakomedia, joka naurattaa ääneen ja saa hyvälle tuulelle.
Giamatti esittää jälleen kunnon jästipäätä. Sisäoppilaitoksen opettaja Paul Hunham on rehellinen kusipää ja oppilaidensa vihaama ilkiö. Yksinäinen mies jää joululoman ajaksi kampukselle kaitsemaan kourallista oppilaita, joilla ei ole muuta paikkaa viettää pyhiä.
Joukon nuorimmat oppilaat feidaavat tarinasta onneksi melko alussa. Barton Academyyn joulun viettoon jäävät Hunhamin lisäksi vain liiankin fiksu ja koppava Dominic Sessan esittämä Angus Tully, sekä poikansa Vietnamin sodassa menettänyt koulun kokki Mary Lamb (Da’Vine Joy Randolph).
Raskaista aiheistaan huolimatta Payne ja käsikirjoittaja David Hemingson pitävät huumorin ja rankemmat teemat täydellisesti tasapainossa. Mielenterveysongelmat, kuolema, läheisen menettäminen ja yksinäisyys sekä naurattavat että itkettävät.
Aitoja ihmisiä
Vakavuus ja huumori tukevat toisiaan taidokkaasti. Opettaja-muriskosta löytyy pehmeämpi puoli, kaikki kolme hahmoa oppivat toisiltaan jotain, mutta tunteilu ei tunnu kertaakaan juustoiselta.
Tarina on ajaton ja moneen kertaan nähty. Olosuhteiden pakosta toisiaan sietämään oppivat ja ystävystyvät hahmot eivät käyttäydy ennalta-arvattavasti. Ohjaaja Payne ja käsikirjoittaja Hemingson vievät kolmikon odottamattomille kiertoteille, jotka avaavat hahmojen taustoja toisilleen ja katsojille. Jokaisella on uskottava taakka kannettavanaan – syyt käyttäytyä hyvin tai huonosti.
Näppärää kässäriä ja ohjaajan osaamista tukevat mainiot näyttelijät.
Aina loistava Giamatti löytää aluksi tahallisen yksiulotteiseen antiikin kulttuurin lehtoriinsa huikeaa syvyyttä. Randolph saanee tomeran, mutta tarpeen tullen tunteensa näyttävän kokin roolistaan sivuosan Oscar-ehdokkuuden. Skarppia, mutta henkisesti hajalla olevaa Angus-nuorukaista on hankala uskoa Dominic Sessan ensimmäiseksi elokuvarooliksi.
Ajaton mestariteos
Alexander Payne on kertonut saaneensa uutuuteensa inspiraatiota muun muassa Hal Ashbyn ohjaamista The Last Detail -ja Harold ja Maude -klassikoista. The Holdoversista löytyy yhtymäkohtia moniin muihinkin 1970-luvun leffoihin niin teknisesti kuin tarinaltaan.
Ashbyn elokuvista Payne lainaa asetelman toisiinsa tutustuvista täysin erilaisista ihmisistä. Kaikkeen vaikuttavat historialliset ja yhteiskunnalliset muutokset jylläävät taustalla. Myös leikkauksessa on paljon samaa kuin uransa leikkaajana aloittaneen Ashbyn töissä. Eigil Bryldin tallentamissa haalistuneissa kuvissa on turvallisen tuttua lämpöä.
Harvassa ovat todella syvältä kouraisevat elokuvat, joissa päähenkilö esimerkiksi kutsuu kollegaansa ”penissyöväksi ihmisen muodossa”.
Payne kasaa kliseisistä lähtökohdista omaperäisen raikkaan paketin. Ohjaajan ensimmäinen menneisyyteen sijoittuva elokuva on ajaton mestariteos. The Holdovers nostaa amerikkalaisen indie-elokuvan riman todella korkealle heti alkuvuodesta.
THE HOLDOVERS
”The Holdovers on tuleva jouluklassikko, joka ei kerro joulusta. Syvälle ihmisyyteen sukeltava elokuva on julmetun hauska, piikikäs, koskettava ja kotoisan lämmin kuin villasukat pakkaspäivänä.”