Dead of Alive 6 sisältää vähemmän paljasta pintaa – kehittäjä ei kuitenkaan tunnu ymmärtävän sarjan saamaa kritiikkiä

19.06.2018 13:05 | Muropaketin toimitus

Dead or Alive -sarjan seuraavassa pelissä naishahmoillakin on järjellisemmät taisteluasut ja sarjan surullisen kuuluisaa ”rintafysiikkaa” on muutettu realistisemmaksi. Pelin pääkehittäjä ei kuitenkaan haastattelun perusteella ymmärrä ollenkaan, miksi sarjaa on kritisoitu.

Dead or Alive -pelit tunnetaan erityisesti vähäpukeisista naishahmoistaan, vaikka kyseessä on kamppailupelisarja. Tämä ei ole liioittelua, sillä sarja on jopa poikinut Dead or Alive Xtreme -sisarsarjan, joka alkoi rantalentopallosta ja eteni kaikenlaisiin muihin minipeleihin, joiden pääosassa ovat aina niukasti pukeutuneet naiset.

Siksi olikin positiivinen yllätys, että Dead or Alive -sarjan seuraava peli tuo myös naishahmoille peittävämmät asut. Viime viikolla julkistettu Dead or Alive 6 panostaa entistä realistisempaan kamppailuun, ja tähän kuuluvat myös käytännöllisemmät taisteluasut. Samalla rintojen mallinnusta on tuotu realistisemmaksi, eikä naishahmojen rintavarustuksen pitäisi enää pomppia samaan tapaan kuin aiemmissa peleissä.

Dead or Alive 6:n pääkehittäjä Yohei Shimbori ei kuitenkaan Eurogamerin haastattelun perusteella tajua ollenkaan, miksi pelin naiskuvaa on kritisoitu.

Shimbori antaa kaksi syytä muutoksille: ensimmäinen on, että ”kaikki voivat pelata nolostumatta”, ja toinen on, ettei peli olisi niin ”huvittava”.

Haastattelun perusteella DOA-kehittäjä ei siis näytä ymmärtäneen laajempia syitä siihen, miksi pelin yliseksualisoitua naiskuvaa on kritisoitu. Naisten esittämiseen peleissä (ja pop-kulttuurissa ylipäätään) liittyy tietenkin paljon suurempia ongelmia kuin se, että pelaajat voivat ”nolostua”.

Dead or Alive 6 ilmestyy vuoden 2019 alussa PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle.