UUSIMMAT

[Gamescom 2019] Ensituntumat: HyperX Cloud Orbit S -pelikuulokkeet tunnistavat pään asennon ja Cloud Alpha S -kuulokkeet tarjoavat perinteisemmän vaihtoehdon

25.08.2019 11:00 | Ilari Hauhia

Kävimme Gamescom 2019 -pelimessujen yhteydessä HyperX:n vieraina pikatestaamassa valmistajan uusia pelikuulokkeita. Ensikosketukseen pääsivät hintavat mutta varsin erikoiset Cloud Orbit S -pelikuulokkeet ja perinteisemmät Cloud Alpha S -pelikuulokkeet. 

HyperX esitteli Cloud Orbit S -pelikuulokkeet alun perin jo tammikuussa CES-messujen yhteydessä.

Huomion keskipisteenä Orbit S -kuulokkeissa ovat studiokuulokkeista tunnetun Audezen valmistamat, halkaisijaltaan 100 millimetrin kuuloke-elementit ja pään liiketunnistus, jonka avulla esimerkiksi tilaääntä voidaan suunnata pään liikkeiden mukaan. Kuulokkeet tukevat Waves Nx 3D -äänentoistoa, ja Waves Nx on myös käytetyn liikeseurannan nimi.

Taajuusvaste kuulokkeissa on 10 – 50000 hertsiä ja herkkyys 120 desibeliä. Mikrofoni kuulokkeissa on pelikuulokkeista tuttu yksisuuntainen ratkaisu. Kuulokkeet saa kytkettyä tietokoneeseen, tai muuhun laitteeseen, joko USB-kaapelilla tai 3,5 millimetrin kaapelilla. Kuulokkeissa on itsessään USB-C-liitäntä, mutta niiden mukana toimitetaan myös sovitinkaapeli A-tyypin liitännän käyttöön. Langattomana kuulokkeita ei voi käyttää.

Analogista liitäntää käytettäessä kuuloke-elementit ja liikkeentunnistus ottavat virtansa sisäänrakennetusta akusta, jonka pitäisi kestää puolella äänenvoimakkuudella jopa kymmenen tuntia.

Ensikosketuksessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä kuulokkeiden liikkeentunnistukseen. Painamalla kuulokkeiden sivusta löytyvää näppäintä kuuluu kuulokkeista pieni merkkiääni, joka kertoo kuulokkeiden kalibroineen mihin päin kuuntelija on katsomassa.

Kun kuulokkeista alkaa kuunnella musiikkia ja pääntä käännellä, pysyy äänilähde todellakin ”paikallaan” kuuntelijaan nähden. HyperX:n mukaan käytetty kuuntelutila mahdollistaa ”konserttimaisen” kokemuksen, jossa musiikki kuuluu suoraan edestä.

Musiikin kanssa liikeseuranta aiheuttaa nopean wau-hetken, mutta käytännössä pidemmällä juoksulla toiminto jäisi suurella todennäköisyydellä varsin vähälle käytölle. Harva musiikin kuuntelija todennäköisesti haluaa kuulokkeita käyttäessään kuunnella ”edestä” kuuluvaa musiikkia, vaan musiikin toivoo kuuluvan tasaisesti joka suunnasta.

Paljon merkittävämpi käyttökohde ominaisuudelle löytyykin peleistä. HyperX:n visiossa korvan voisi esimerkiksi ”painaa kiinni oveen”, jolloin pelaaja voisi salakuunnella oven takana tapahtuvaa keskustelua. Toiminto voisi hyvinkin lisätä realismin tunnetta myös kauhu- ja räiskintäpeleissä.

Toistaiseksi HyperX:n edustajat eivät osanneet nimetä yhtään peliä, joka tukisi liikkeentunnistusta täydellä varmuudella. Keskusteluja on kuulemma kuitenkin käyty muun muassa Cyberpunk 2077:ää kehittävän CD Projekt REDin kanssa.

329 dollarin hintaiset kuulokkeet ovat pelikuulokkeiksi hintavat ja jäänevät siten haaveeksi monille pelaajille. Jää nähtäväksi, kuinka moni pelikehittäjä käyttää resursseja Orbit S -kuulokkeiden liikkeentunnistuksen sisällyttämiseen omiin peleihinsä.

Toki Orbit S -kuulokkeet tarjoavat hyvän kuuntelukokemuksen myös ilman liikkeentunnistusta. Testiympäristössä oli paljon taustamelua, mutta siitä huolimatta ensivaikutelma äänenlaadusta oli hyvä. Musiikki kuului kuulokkeista kirkkaasti ja tasapainoisesti.

Edullisempana vaihtoehtona HyperX esitteli myös päivitetyt Cloud Alpha S -pelikuulokkeet, jotka seuraavat Muropaketin testissä vuonna 2017 nähtyjä Cloud Alpha -kuulokkeita. Kuulokkeet saapuvat kauppoihin syyskuussa ja Yhdysvalloissa ne maksavat 129 dollaria.

Alpha S -kuulokkeet istuvat päähän edeltäjiään paremmin, sillä pehmusteet on valmistettu muotonsa ylläpitävästä memory foamista. Kuulokkeiden mukana tulee kuitenkin vaihtoehtoiset pehmusteet, jotka hengittävät kuumalla kelillä paremmin. Kuulokkeiden runko on valmistettu alumiinistä ja äkkiseltään kuulokkeet tuntuvat käteen varsin jämäköiltä.

Uutena ominaisuutena Alpha S -kuulokkeissa on tuki virtuaaliselle 7.1-äänelle. Testitilanteessa toimintoa ei kuitenkaan päästy testaamaan käytännössä. Uutta on myös kuulokkeiden alareunasta löytyvä mekaaninen, kolmiportainen liukuri jolla voi säätää basson voimakkuutta.

Muuten kuulokkeet vastaavat parin vuoden takaisia edeltäjiään. Mukana ovat 50 millimetrin kuuloke-elementit ja taajuusvaste on 13 – 27000 Hz. Parhaimmillaan Alpha S:t yltävät 98 desibelin äänenvoimakkuuteen ja impedanssi on 65 ohmia. Mukana on myös mikrofoni.