UUSIMMAT

Ensituntumat: Ensi vuonna ilmestyvä Disintegration vaikuttaa erittäin hyvältä räiskintäpeliltä

19.09.2019 21:00 | Ilari Hauhia

Muropaketti pääsi testaamaan V1 Interactiven tulevaa Disintegration -peliä Gamescom 2019 -messujen yhteydessä elokuussa. Ensitestin perusteella futuristisilla lentoaluksilla tapahtuva tiimipohjainen räiskintä vaikuttaa hyvinkin lupaavalta.

Lähitulevaisuuteen sijoittuva Disintegration on sekoitus scifi-räiskintää ja RTS-taktikointia toimintaan reagoivassa ympäristössä. Disintegrationin maailmassa ihmiskunta on parannellut itseään jatkuvasti siihen pisteeseen saakka, että ihmiset ovat muuttuneet lähes kokonaan roboteiksi. Rayoenne-järjestön jäsenet haluaisivat jättää ihmisyyden kokonaan taakseen.

Pelin yksinpelikampanjan ytimessä on kapinajohtaja, tuhovoimaista Gravcycleä ohjastava Romer Shoal, joka ei ole vielä valmis unohtamaan ihmisyyttään. Shoal haastaakin pienen Outlaw-iskujoukkonsa kanssa posthumanismin nimeen vannovan Rayoenne-järjestön valtavaan konfliktiin.

Disintegrationin noin 12-15 tuntia kestävässä yksinpelikampanjassa pelaaja ohjaa hieman maanpinnan yläpuolella Gravcyclellä lentävää Shoalia. Outlawien muut jäsenet juoksevat Gravcyclen läheisyydessä jalkaisin. Pelaaja ohjastaa maassa olevia joukkojaan etenemään haluttuihin kohteisiin, hyökkäämään ja käyttämään erikoiskykyjä. Gravcyclessä on puolestaan omaa aseistusta, jolla voi tykittää joko vastustajien lentoaluksia tai maajoukkoja.

Yksinpeluukampanjan lisäksi Disintegration tarjoaa joukkuepohjaisen moninpelin, jota pääsimme testaamaan Gamescom 2019 -tapahtuman yhteydessä. Hieman perinteistä lipunryöstöä muistuttavassa pelimuodossa pelaajat jaettiin kahteen joukkueeseen. Hyökkäävän joukkueen piti napata pelialueelta kantoon pommi ja toimittaa se puolustavan joukkueen tukikohtaan. Puolivälissä ottelua joukkueet vaihtoivat puolia eli hyökkääjistä tuli puolustajia.

Moninpelissä tarjolla oli useampia erilaisia miehistöjä, joista jokaisella oli erilaiset erikoiskyvyt ja oma pelityylinsä. Neon Dreamsin joukkojen strategia perustuu nopeaan hit & run -taktiikkaan, kun taas raskaasti aseistettu Warhedz rynnii suoraviivaisesti vihollisten päälle ja voi parhaimmillaan tuhota viholliset yhdellä ydinohjuksella. Mukana on myös oman joukkueen tukemiseen keskittyviä miehistöjä joilla voi muun muassa parantaa joukkuetovereita.

Kuten yksinpelissä, ohjastaa pelaaja oman Gravcyclensä lisäksi kolmea maassa juoksevaa yksikköä. Kehittäjien mukaan Disintegrationista kehitettiinkin alun perin reaaliaikaista strategiapeliä ja räiskintäosuus lisättiin mukaan vasta myöhemmin.

Yksiköt liikkuvat ryhmänä ja ovat kohtuullisen autonomisia. Pelaajan ei tarvitse mikromanageroida maajoukkoja liiaksi, vaan riittää, kun niille osoittaa halutut kohteet ja maalit ja muistaa käyttää omien joukkojen erityiskykyjä niiden ollessa valmiina. Gravcyclessä itsessään on pääase ja vaihtoehtoinen ase, joita voi ja kannattaa vaihtaa tilanteesta riippuen.

Disintegrationin reilut puoli tuntia kestäneessä testisessiossa ehdimme pelata kaksi erää moninpeliä muiden ihmispelaajien kanssa. Disintegration onnistui kuitenkin nappaamaan heti otteeseensa ja pelin luulisi viihdyttävän ainakin Overwatchin ja Team Fortress 2:n kaltaisten hahmoluokkiin ja joukkueen yhteispeluuseen keskittyvien pelien ystäviä.

Disintegrationin perusidean oppii helposti ja pelaaminen oli kohtuullisen järjestäytynyttä jo toisessa erässä. Pelaajille tarjottiin Gamescomin tilaisuudessa mahdollisuutta poistua testistä jo ensimmäisen erän jälkeen, mutta kukaan ei ollut halukas poistumaan tietokoneen äärestä. Näin ollen Disintegration tuntui ilmeisen kiinnostavalta myös muiden testaajien mielestä.

Vaikka Disintegrationiin pääsee nopeasti sisälle, vaikuttaa se tarjoavan myös syvyyttä. Kokeneemmat pelaajat osaisivat todennäköisesti hyödyntää omien joukkojen erikoiskykyjä paljon tehokkaammin ja strategisemmin. Näin ollen Disintegrationistä kehkeytyy todennäköisesti peli joka miellyttää sekä sunnuntaipelaajia että räiskinnän vakavammin ottavat taistelijat.

Kehittäjien mukaan Disintegrationissa tulee olemaan mikromaksuja, mutta ne ovat täysin kosmeettisia eivätkä ne vaikuta itse pelaamiseen. Näin pelaajien välinen kilpailullinen tasapaino säilyy hyvänä.

Kaiken kaikkiaan ainakin Disintegrationin moninpeli vaikutti sangen lupaavalta jo tässä vaiheessa. Pelin tarkkaa julkaisuajankohtaa ei ole vielä paljastettu, mutta näillä näkymin Disintegration ilmestyy ensi vuoden ensimmäisellä tai toisella neljänneksellä, eli huhti-toukokuuhun mennessä. Peli tulee ilmestymään PC:n lisäksi Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle. Disintegrationista kiinnostuneiden kannattaakin rekisteröityä potentiaaliseksi alpha-testaajaksi pelin verkkosivuilla.