Uusimmat

Dreams-ensikosketus – monen pelaajan yhteinen uni

16.03.2016 19:00 Jukka O. Kauppinen

”Me mietimme, että mikä Dreams on”, mietti Media Molelcule -studion pelisuunnittelija. ”Mutta emme mekään tiedä”, hän jatkoi. ”Se vain on.”

Niin. LittleBigPlanet-pelit luonut brittiläinen Media Molecule -studio on hassua porukkaa. He luovat niin kokonaisia maailmoja kuin hämmentäviä työkaluja, joilla ei ole rajoja. Jokin LittleBigPlanet on pohjimmiltaan hurjan söpö tasohyppely, mutta samalla se on myös työkalupaketti, jolla voi tehdä lähes mitä tahansa.

Joten mikä ihme tuo Dreams sitten on, jos tekijätkään eivät tiedä?

Ehkä se on vain uni.

Muokattava uni. Yhteisöllinen uni. Verkkouni. Leikkiuni.

”Sinä vain pelaat ja pidät hauskaa”, Mediamiehet miettivät.

”Me mietimme, että mitä Dreams on. Emme keksineet.”

Ehkä se on vain siis uni, jossa voi leikkiä. Pelikonsolilla.

”Tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa”, ynnätään.

Mikä se on

Dreams on ehkä jonkinlainen peli. Työkalu. Seikkailu. Lelu. Sony kutsuu sitä jopa termillä ”tila”. Tila, jonne voi tulla touhuamaan.

Se on toisaalta jonkinlainen peli, jossa on tarina ja tarkoituskin. Pelaaja voi astua sen hämmentävältä, uniikilta näyttävään maailmaan ja muokata sitä lennosta. Tuonne sopisi kukkanen, tuonne puu. Pelaaja voi myös ottaa haltuunsa pelimaailmassa olevia hahmoja ja ohjata niitä, kuin käsinukkeja. Olennoilla voi matkata eteenpäin ja suorittaa tehtäviä, jos sellaisia on kentälle rakennettu. Ehkä myös ratkoa puzzleja.

Kaikki on kovin ilmeikästä. PlayStationin padilla ja Move-ohjaimilla voi luoda ja ohjata, muokata ja ilmeillä. Pelaajan pienen avatarin ja hallittavien hahmojen ilmeitä ja olemusta voi hallita monipuolisesti, niillä voi jopa esittää tunteita ja ilmeillä. Hahmot voivat myös olla hyvinkin erilaisia, hämmentäviä ja kummallisia. Jopa pelottavia, silti myös sympaattisia.

Dreams

Pieni käsinukke mahtuu menemään pienistä aukoista. Suuri, ihan vähän pelottava jättihiiri taasen yltää korkealle. Näiden yhteistyöllä ratkaistaan molekyylien demokenttä, ja samalla naureskellaan kuinka jännittävää, tyylikästä ja viehättävää kaikki onkaan.

Tämä peli, seikkailu, puzzle, se on kuitenkin vain osa kokonaisuutta. Dreams on enemmän työkalupaketti, jolla voidaan luoda uutta. Objekteja, hahmoja, asioita, kenttiä, jopa kokonaisia pelejä, aivan LittleBigPlanetin mallliin.

Dreams on myös kuin machiniman tekijöiden unelmatyökalu. Sillä voi luoda, piirtää, animoida, säveltää, mitä vain. Sen työkaluilla voi luoda hyvin helposti lyhytelokuvien palasia, joista voi koostaa pidemmän elokuvan. Dreamsillä voi tehdä jopa kokonaisen lyhytelokuvan. Ehkä pidemmänkin!

Tekijät kuvailevatkin, että kaikki mitä pelissä tai sen työkaluissa teet, ne kaikki ovat näytelmiä. Eivät pelejä, eivät läpipeluita, vaan näytelmiä. Kaiken voi nauhoittaa, tallentaa ja toistaa. Mitä kaikkea tällä voidaankaan tehdä.

Dreams

Luo sydämesi pohjasta

Dreams on rakennettu aivan omanlaatuisella visuaalisella tyylillä, jonka perusta pohjautuu klassiseen vokseligrafiikkaan. Sen avulla on mahdollista luoda hyvin pieneen tilaan mahtuvaa tyyliteltyä, omalaatuista grafiikkaa ja animaatioita. Lopputulos on myös elävämpi kuin perinteinen purkitettu animaatio, sillä pelihahmot ja -maailmat voidaan rakentaa hyvin dynaamisesti. Kaikki liikkuu, taipuu ja animoituu dynaamisesti peli- ja kentänrakentajien määrittelemissä raameissa.

Muutenkin kaikki mitä pelissä näkyy, kaikki on tehty nollasta. Media Molecule aloitti Dreamsin kehittämisen nollapisteestä, kun kaverit haaveilivat jostain uudesta ja erilaisesta. Kaikki mitä demossa näkyy on tehty pelin omilla työkaluilla käyttäen välillä padia, välillä kameraa, Movea tai tabletilla olevaa appia.

Mutta se pelaaminen? Niin, no, mikä pelaaminen? Voit luoda maailmoja, ohjata hahmoja, muokata kaikkea. Hahmot itse ovat kuin nukketeatterin nukkeja, sieluttomia mannekiineja, jotka muuttuvat sätkynukeiksi kun tartut heidän sieluunsa ja herätät heidät eloon. Ainakin tässä demossa.  Ja tietenkin myös hahmoja voi muovata. Hahmojen ilmeikkyys ja tunnetilat tuntuvat tekijöistä kovin tärkeiltä.

Dreams

Dreams

Esittelijämme suuntaa taloon sisälle, siirtyy toiseen olentoon ja ratkaisee muutaman pulman. Sitten peliin liittyy toinen kehittäjä, ja nämä aloittavat yhdessä askartelun. Mukaan liittyy kolmaskin kaveri. Kaikki käyttävät omia ohjaimiaan ja luovat yhtä ja samaa uutta unta. Luomisesta onkin tullut pelaamista, vieläpä moninpelaamista. Yksi luo kaunista puuta, toinen muokkaa sitä ja kolmas on zoomannut puun vierellä olevan hahmon päähän, pakertaen tälle hassua pääkoristetta. Johan on. Kohta toinen kaveri rupesi tekemään tasoja, joilla hahmo pystyi kipuamaan ylemmäs ja kolmas päättikin tehdä tasoista tasoloikkapelin. Ja niin edelleen – mitä vain voi syntyä.

Vaikka Dreams sisältää aikanaan myös jonkinlaisen pelin ja tarinan, eivät tekijät ole vielä aivan varmoja siitä millainen siitä tulee. Se tulee vasta kakkosena nettiluomisen, unien ja maailmojen rakentamisen jälkeen. Luodut maailmat, esineet ja hahmot kun voi jakaa myös verkkoon, ja ihmiset voivat sekä latailla niitä itselleen että liittyä toisten ihmisten uniin muokkaamaan ja miksaamaan niistä uusia.

Media Molecule uskookin, että Dreamsin ympärille rakentuu kokonainen uusi striimaus- ja remiksauskulttuuri, kun ihmiset sekä leikkivät unilla että katsovat toisten unileikkejä.

”Jotkut varmaan keskittyvät tekemään hahmoja ja objekteja. Toiset tekevät työkaluillamme musiikkia, animaatioita tai kokonaisia pelejä. Ehkä joku rakentaa valmiita työkalupakkeja muita varten”, studion miehet miettivät ja jatkavat…

”LittleBigPlaneteissa toisten ihmisten objektien käyttäminen ei toiminut niin hyvin kuin olisimme halunneet. Dreamsissä olemme panostaneet tähän kovasti ja haluamme, että voit sukeltaa pelin sisään ja tehdä siellä ihan minkä pelin vain haluat.”

Dreams

Nettipuolesta studiolaiset ynnäävät vielä, että LittleBigPlanetin tiellä ollaan ja sen oppeja hyödynnetään. Käyttäjien luomaa sisältöä yritetään arvioida paremmin ja esimerkiksi helpottaa laatukaman löytämistä ja lataamista. Tätä yritetään auttaa muun muassa lisukkeiden arvosanoilla, kuraattoreiden avulla ja nostamalla parhaita sisällönluojia jalustalle.

Mutta palatkaamme peruskysymyksiin. Mikä Dreams on?

”Emme me tiedä! Sen saa yhteisö päättää. Kaikkien ei silti tarvitse välittää Dreamsin outoudesta ja hulluudesta, vaan on siellä pelikin,  jota voi ihan vain pelata. Vain se on varmaa, että siitä tulee Media Molecule -tyyppinen kokemus. ”

Dreamsin ensimmäinen beta alkaa joskus tässä 2016 alkupuoliskolla.

 

Dreams

Tekijä: Media Molecule

Julkaisija: Sony

Tulossa: PlayStation 4

Pelaajia: 1, 2-? (samalla koneella ja internetissä)

Pelin kotisivu: http://dreams.mediamolecule.com/

Jukka O. Kauppinen

 

 

Lisää aiheesta

Alienation on housemarquemaisen laadukasta action-tykitystä

Aww että, rakastettu Media Molecule -pelitalo täytti vuosikymmenen

LittleBigPlanet (PS3)

LittleBigPlanet 2 (PS3)

LittleBigPlanet Karting (PS3)

Mulkaisu: LittleBigPlanet 3

Pelikopteri #016 – pako todellisuudesta

Tearaway (PSV)

Tearaway Unfolded (PS4)

Dreams