Uusimmat

Pro Evolution Soccer 4 – jälkipelissä

13.01.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Pro Evolution Soccer 4 -peliin jälkikäteen uppoutuviin kysymyksiin vastaa Konami Tokyon ohjaaja, tuottaja, pääsuunnitelija ja ohjelmoija Shingo “Seabass” Takatsuka.

Xbox tarjosi mahdollisuuden hyödyntää PlayStation 2:ta tehokkaampaa teknologiaa. Pystyittekö hyödyntämään tätä teknologiaa esimerkiksi uusien animaatioiden tai paremman tekoälyn merkeissä?

– On totta, että Xbox ja pc ovat tehokkaampia laitteita kuin PlayStation 2. Ne tarjoavat teknisesti enemmän mahdollisuuksia. PES4 oli kuitenkin ensimmäinen kerta kun teimme peliä lähes yhtäaikaisesti monelle eri alustalle, joten tyydyimme vain kääntämään PS2-version näille muille alustoille. Emme siis yrittäneet tehdä mitään sen kunnianhimoisempaa. Tulevaisuudessa haluaisimme hyödyntää eri alustojen ominaisuuksia paremmin.

– Olemme suunnitelleet ja kehittäneet Pro Evolution Soccer –pelejä alusta alkaen PlayStationilla ja nyt PlayStation 2:lla. Vaikka Xbox on tehokkaampi konsoli, niin on erittäin vaikeaa tehdä Xbox-versiosta selvästi parempi kuin PS2-versiosta. Siksi lisäsimme PES4:n Xbox-versioon Live-tuen, jotta Xbox-versio hyödyntäisi tavalla tai toisella konsolin ominaisuuksia. Asiaa voi verrata lasilliseen vettä – Xbox-lasissa on enemmän tilaa kuin PS2-lasissa, joten pystyimme laittamaan Xbox-versioon enemmän sisältöä, kuten esimerkiksi juuri verkkopelimahdollisuuden.

Miksi pelin PlayStation 2 –versio ei tukenut verkkopelaamista? Tuleeko PES5 tukemaan verkkopeliä kaikilla alustoilla?

– Teknisesti ajatellen PS2-version verkkopelaamisominaisuuden toteuttaminen on täysin mahdollista. Jos kuitenkin vertaamme Microsoftin ja Sonyn online-arkkitehtuuria keskenään – Xbox Live vastaan Sonyn verkkopalvelut – niin Xboxilla kaikki on jo valmiina ja infrastruktuuri paikoillaan. Palvelimet ja palvelut ovat olemassa, jolloin meidän ei tarvitse huolehtia niistä. Se teki Xbox Live –ominaisuuden lisäämisen helpoksi.

– PS2-version verkkopeliä varten meidän on luotava omat palvelimet ja palvelut, johon ei PES4:n kehityksen aikana ollut aikaa. Meillä on kuitenkin toimistossamme PS2 –versio PES:istä, jota voi pelata myös verkossa. Olemme jo ohjelmoineet vaadittavat systeemit, mutta odotamme, että Sonyn infrastruktuuri kehittyy tarpeeksi. Laajakaistan laajempi penetraatio on myös tärkeätä. Olen kuitenkin aika varma siitä, että PES5:tä voi jo pelata verkossa myös PlayStation 2:lla.

Totesitte, että ette PES4:ssä ole täysin tyytyväinen tekoälyn mies-miestä vastaan -puolustuksen?

– Aiemmat sarjan pelit saivat kritiikkiä siitä, että kolmen pakin puolustuslinja oli neljän miehen linjaan verrattuna liian tehoton. Vahvistimme PES4:ssä puolustuspelaamisen tekoälyä, joka auttaa ainakin kolmella pakilla pelaamista. Suosittelen paitsioansa-strategian ahkeraa käyttöä PES4:ssä. Se toimii tehokkaasti.

– Mies miestä vastaan pelaaminen ei kuitenkaan toimi niin hyvin kuin haluaisin. Katsoin tarkasti kuinka Kreikka pelasi jalkapallon EM 2004 –kisoissa ja mietin miten pystymme implementoimaan heidän tiukan mies-miestä vastaan puolustuksensa peliin. Käytin paljon aikaan tällaisen puolustustekoälyn suunnitteluun, mutta PES5:ssä tätä puolta pitää kehittää entisestään.

Thomas Puha