Tron: Evolution – Domen haastattelussa pelisuunnittelija Darren Hedges

08.11.2010 13:38 | Simon Elo

Joulukuussa Tronin tarina jatkuu, kun elokuvateatterien laajakankaille lävähtää uusi Tron: Legacy -elokuva. Elokuvaa pohjustetaan marraskuussa julkaistavalla vauhdikkaalla Tron: Evolution -pelillä, josta Simon Elo kävi ottamassa tuntumaa Lontoossa.

Samalla Simon haastatteli Propaganda Gamesin pelisuunnittelijaa Darren Hedgesia. Tässä herran mietteitä Tron-maailman uudesta suunnasta.

Miltä tuntui siirtyä Turokista suoraan Troniin?

[naurua] En itseasiassa ehtinyt työskennellä Turokin parissa, sillä tulin juuri Electronic Artsilta, jossa tein FIFA-sarjaa. Miltäs siis tuntui siirtyä FIFA:sta? Mielenkiintoista. Minut palkattiin tekemään Turokin jatko-osaa, jonka muutimme Troniksi heti kun kuulimme, että se on mahdollista. Se oli minulle kuin unelmaa. Olen ollut Tron-fani ensimmäisestä elokuvasta lähtien, joten ei tällaista pääse kokemaan joka päivä.

Millaiset odotukset teillä on pelille?

Haluaisin ehdottomasti tehdä toisen Tron-pelin, joten uskomme ja toivomme että ensimmäinen menestyy. Toivon vain, että meidän ei tarvitse odottaa toiset 25 vuotta! [naurua] En tosin voi puhua siitä, että mihin suuntaan veisimme sarjan jatko-osassa. Näette sen sitten jos ja kun saamme tehdä jatkoa.

Onko pelissä viittauksia aiempiin Tron-peleihin tai alkuperäiseen elokuvaan?

Isoimmat viittaukset liittyvät alkuperäisen Tronin hahmoihin. Legacyssa ja pelissämme on näitä tuttuja hahmoja. Suurin tekijä on kuitenkin Tronin maailma, joka on muuttunut paljon vuodesta 1982 vuoteen 2010 mennessä. Alkuperäisen elokuvan päähenkilö Kevin Flynn koki paljon vuonna 1982 ja on hyödyntänyt oppimaansa parikymmentä vuotta myöhemmin. Tarinamme kertoo siitä, kuinka Flynnin utopiasta tulee ajan myötä tiukka poliisivaltio. Tästä maailman kehityksestä tulee pelin nimi Evolution.

Moninpelin lennosta käytettävät moottoripyörät ja heitettävät kiekot eivät muistuta mitään aiempaa peliä. Onko se tarkoituksellista?

Pääajatuksena oli yksinkertaisesti tehdä monipeli Tronin maailmassa, sillä sellaista ei ole aikaisemmin ollut. Sen täytyi myös vedota suureen määrään pelaajia, joten vaikkakin ne ovat pelissämme eri nimillä, mukana ovat perinteiset tappomatsi, tiimitappomatsi ja lipunryöstö. Ehdoton helmi on powermonger, joka on tronimainen versio tavallisesta aluevaltauksesta.

Halusimme että pelimuodot ovat hieman erilaisia, mutta tuttuja. Tronissa ei pitäisi olla vain kovan luokan moninpelaajia kuten Halossa ja Call of Dutyssa, vaan myös ihmisiä jotka yksinkertaisesti rakastavat Tronin maailmaa. Siksi pelaajan hahmo saa kokemuspisteitä sekä yksin- että moninpelistä. Olen kyllästynyt pelaamaan niitä erillisten kokemuspisteiden toivossa. Tiedämme myös, että useat pelin ostavat eivät ole hardcore-pelaajia.

Kuinka teitte pelistä sopivan vasta-alkajille?

Tutkimme pelejä, joista halusimme ottaa mallia – Prince of Persia, Assassin’s Creed ja Mirror’s Edge. Juttelimme aluksi paljon God of Warin luoneen Eric Williamsin kanssa. Myöhemmin hän vietti runsaasti aikaa studioillamme. Kun pelaat Tron: Evolutionia, vaikka maailma näyttää vieraalta, se tuntuu tutulta. Halusimme että pelaaja osaa homman alusta lähtien.

Onko muita Disneyn tuotemerkkejä joiden parissa haluaisitte työskennellä?

Haluaisin nähdä pelin, joka perustuu Gargoyles-televisiosarjaan. Ehkä teen sen sitten itse!

Kumpi täytyisi nähdä ensin, peli vai elokuva?

Rehellisesti sanoen peliä kannattaa pelata ensin. Tarinassa on runsaasti hahmoja jotka kehittyvät Evolutionissa ja jatkavat elämäänsä Legacyssa.

 

Tekijä: Propaganda Games
Julkaisija: Disney
Tulossa: Xbox 360, PlayStation 3 , Wii, PSP (8.12.2010)
Pelaajia: 1, 2-?
Pelin kotisivu: http://www.disney.co.uk/tron/tron-evolution.jsp

Simon Elo

 

Lisää aiheesta

Tron: Evolution – ensikosketuksessa kasariklassikon paluu

Tron: Evolution – valopyörät ovat taas in

Lue myös

Assassin’s Creed Brotherhood -ensikosketus osa 2: seikkailua vuonna 1500

Ensikosketuksessa Dead Nation – jo toisen kerran

Logitech Wireless Drum Kit – rumpujen lupaus ei täyty

Miten syntyi Demoscene-dokumentti?

PlayStation Move -pelien toinen aalto

YLEn demoscene-dokumentti julkaistu – katso jaksot 1-6

 

Muropaketin uusimmat