Uncharted 3 on nykypelien suurinta seikkailua

19.10.2011 17:52 | Jukka O. Kauppinen

Uncharted-peleistä on kasvanut nopeasti yksi koko pelimaailman hienoimmista ja taitavimmista toimintapeleistä, joissa ovat yhdistyneet reipas Indiana Jones -henkinen seikkaileminen ja taitava tarinankerronta. Unchartedien menestykseen on monia syitä, mutta eiköhän tärkeimmäksi voida sanoa se, että ne vain ovat yksinkertaisesti niin kertakaikkisen hyviä pelejä.

Uncharted 3 ei riko tätä kaavaa, vaan rakentaa oivallisen toimintaseikkailupohjan päälle uuden tarinan, jossa sukellellaan aiempien pelien tapaan uskomattomissa historiallisissa myyteissä. Ja tarjoillaan entistäkin enemmän Unchartedien elokuvamaista tarinankerrontaa.

Ynnätään yksi perusasia heti alkuun: Uncharted 3: Drake’s Deception on pelillisesti jotakuinkin samaa kokoluokkaa kuin kakkonenkin. Tekijätiimi ei ole lähtenyt revittelemään sillä, että jokaisen pelin pitäisi olla edellisosaa laajempi, vaan pääpaino on nimenomaan tarinankerronnalla. Sillä, miten käsikirjoittaja Amy Henning rakentaa hänen päänsä sisällä olevaa Nathan Draken tarinaa, luoden näkemyksiään lihaksi peli peliltä, vieden tarinaa kohti tavoitetta, jonka vain hän tietää.

Vaikka Unchartedien tarina onkin yhden naisen luomus, rakennetaan sitä yhdessä niin Naughty Dog -studion kuin pelin näyttelijöidenkin kanssa. Kaikki ovat mukana lopullisen tarinan luomisessa, mitä kaikki kehuivat harvinaisen avoimeksi prosessiksi. Käsikirjoitus saattaa olla jopa nauhoituksia edeltävänä päivänä vielä osittain avoin kokonaisuus, jota käsikirjoittaja tutkii ja harjoittelee yhdessä näyttelijöiden kanssa, pyytäen sitten näyttelijöitä kokeilemaan asioiden esittämistä toisin kuin miten hän on visioinut, tuoden hahmoihin ja tarinaan muiden ajatuksia ja tuntemuksia.

Käsikirjoittamisesta ja sen hionnasta lisää myöhemmin omalla videollaan.

 

Uncharted 3 -pelin esittely medialle ja yleisölle:

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

”Well, well, well”, toteaa yksi päähenkilöistä ryhmän tutkiessa pelin loppupuolella kohdetta, jonka löytääkseen he ovat tehneet niin kovin paljon töitä.

”Heh heh. It’s funny, because it is a well”, kommentoi tähän Nathan.

Kuivaaaaaa – ja niin herkullista. Etenkin kun kohtauksen katsoo perään making of -videon, jossa näyttelijät ovat pukeutuneet mustiin motion capture -asuihin ja touhuavat ulkopuolisen silmin naurettavissa lavasteissa. Mutta näinhän se homma nykyään toimii. Näyttelijöiden on käytettävä mielikuvitustaan, kun pelin (tai elokuvan) maisemat rakennetaan heidän ympärilleen vasta jälkikäteen.

Huomannette, että puhun tässä nimenomaan näyttelijöistä. En ääninäyttelijöistä. Niin, pelin päähenkilöt todellakin näyttelevät roolinsa viimeisen päälle. Sonyn ja Naughty Dogin käyttämä motion capture -teknologia mahdollistaa sen, että Unchartedeissa ei tallenneta hahmojen liikkeitä ja puheita erikseen, vaan hahmojen liikkeiden tallentamisen lisäksi välivideot nauhoitetaan kuin elokuvien kohtaukset. Viimeisen päälle, jokaisen eleen ja ilmeen tullessa nauhoitetuksi niin motion capture -järjestelmällä kuin neljällä näyttelijöitä filmaavalla elokuvakameralla.

Ero on siinä, että useimmissa peleissä hahmojen äänet puhuu ääninäyttelijä, joka vain puhuu valmiiksi kirjoitettua dialogia ennalta tehtyihin hahmoihin ja animaatioihin. Eikä ääninäyttelijällä ole välttämättä apunaan mitään, mikä kertoisi mitä pelissä tapahtuu tai mistä on kyse. He vain ”jahtaavat kuvaa” pelkän tekstin perusteella.

Nolan North ja Emily Rose

Mutta ei Naughty Dogilla. Studion väki kommentoikin, että yksi syy Nolan Northin ja Emily Rosen valintaan pelin päähenkilöiksi oli nimenomaan heidän hyvät näyttelijäntaitonsa. Nolan puolestaan ynnäsi, että ei motion capture -näytteleminen loppujen lopuksi niin paljoa poikkea tavanomaisestakaan työstä. Kokeellinen tai musta laatikko -tyyppinen teatteri on hänen mukaansa minimaalisuudessaan oikeastaan hyvin pelien motion capture -tilanteita, eli näyttelijän tarvitsee vain olla itsensä – ja antaa mielikuvituksensa loitsia tarvittavat kulissit.

”Eihän meillä ole esimerkiksi ovia. On vain jäbä, joka pitää tyynyä. Minä sitten juoksen tyynyä vasten ja pelissä juoksen päin ovea, sen läpi rysähtäen.”

”Ensimmäisessä pelissä meillä oli vielä esimerkiksi oikeita jeeppejä, joilla ajoimme. Ne auttoivat mielikuvitustamme, kun emme osanneet vielä kuvitella näin pelimäisesti. Nykyään meillä on päällämme motion capture – puvut mutta todellisia asioita on vähemmän ja vähemmän. Me vain kuvittelemme kaiken mitä tapahtuu, miten loikataan rekkaan, miten ajetaan tai vaihdetaan. vaihdetta.”

Tässä kohtaa Emily esittääkin yleisöä kovin hauskuttavasti miten hienosti hän osaa ajaa kuorma-autolla ja vaihtaa vaihdetta – ilman autoa.

”Uimakohtaukset olivat tosin aika outoja. Eihän meillä ollut vettä! Meidän piti näytellä uivamme tai kelluvamme kuivalla maalla”, Nolan naureskelee ja Emily naurattaa kansaa vitsailemalla, että kyllähän se luonnistui kun otettiin ensin kunnon kännit. ”Hienosti meni!”

Minkä jälkeen Nolan palaa noin sekunniksi vakavammalle linjalle mietiskelemällä tekniikkaa ja pukuja.

”Me opimme koko ajan käyttämään tekniikkaa paremmin ja jättämään pois tekniikkaa, mitä ei tarvita.”

”Toin muuten kerran motion capture -puvun kotiin. Tykkään kun ihmiset katsovat sitä kaupassa. Mutta kukaan ei näytä hyvältä niissä puvuissa. Nykyään asut ovat onneksi mustia, mutta kerran aikaisemmin sain ruskean. Näytin siinä aivan South Parkin Mr. Hanky the Christmas Poolta, ruskealta pallolta! Itkettyäni tarpeeksi sitten rupesin treenaamaan kovasti!”

Tosin motion capturessa on se miinuspuoli, että näyttelijät joutuvat nauhoittamaan myös kaikki pelihahmon normaalit liikehdinnät kaikilla eri variaatioillaan. Nolan kommentoikin, että esimerkiksi takaperin kävely vielä luonnistuu ongelmitta, mutta sitten pelintekijät keksivät että Drake voi myös juosta takaperin. Sekin piti sitten nauhoittaa. Samoin kaikki liikehdinnät, syöksymiset tai aseiden pitely käsissä piti nauhoittaa jokaiselle eri aseelle ja varusteelle erikseen, jotta hahmojen pelianimoinnista tulisi mahdollisimman luontevaa ja realistista.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteestahttps://www.youtube.com/user/wwweDomenet

Kiintoisana elementtinä Naughty Dog ei käytä lainkaan kasvojen motion capture -tekniikkaa, vaikka sekin olisi mahdollista. Ilmeet ja kasvojen eleet ovat Unchartedeissa Naughty Dogin kasvoanimaattorien käsialaa. Animaattorit seuraavat aiemmin mainituilla tv-kameroilla nauhoitettuja kohtauksia ja animoivat sitten mocap-hahmoille kasvot erikseen.

Nolan North naureskelikin, että kasvoanimaattorit ovat luultavasti tyyppejä, jotka tuntevat hänen naamavärkkinsä kaikkein parhaimmin maailmassa – jopa hänen omaa vaimoaan paremmin.

”Pelasin Uncharted 2:ta vaimoni katsellessa ja eräässä kohtauksessa kasvoni nykivät hieman. Vaimoni sanoi, että noin sinäkin teet. Ja minä ihmettelin, että teenkö muka? En tiennyt ollenkaan. Ne animaattorit tuijottavat naamaani valtavilta monitoreilta kahdeksan tuntia päivässä, tiiraavat niiden yksityiskohtia ja näpräävät 3D-mallinnusohjelmalla pikkuruisia värähdyksiä luodessaan pärstästäni tarkempaa mallia kuin edes missään valokuvassa.”

Historiallisia hahmoja

Uncharted 3 sijoittuu hieman tarkemmin määrittelemättömälle alueelle, mutta jonnekin Jordanian, Syyrian ja sen maailmansuunnan Lähi-Idän suuntaan. Jossain siellä, Arabian aavikoiden uumenissa, sijaitsee myyttinen, kauan sitten kadonnut valtakunta, Ubar, jonka muiston legendaarinen tutkija ja sotapäällikkö T.E. Lawrence – tai Arabian Lawrence – jätti kutittamaan jälkipolvia. Lawrence oli näet päättänyt, että mikäli hän joskus vielä palaa Arabiaan, niin hän aloittaa Ubarin etsimisen. Hiekkadyynien Atlantis, niin Larwrence tätä sivilisaatiota kutsui.

Lawrence kuitenkin kuoli, ehtimättä palata. Uncharted 3 kuitenkin tarttuu aiheeseen herkullisten historiallisten koukkujen kautta

Tämä on toinen pelin historiallisista koukuista, se syy miksi Uncharted 3 -tapahtuma ja Aarteenmetsästäjä-kilpailukin Jordaniassa. Eli juuri siellä, missä Lawrence asui, soti ja vaikutti.

Wadi Rumin aavikkoa Jordaniassa

Se toinen koukku on aiemmistakin peleistä tuttu Nathan Draken esi-isä Sir Francis Drake. Brittiläinen merikapteeni, Britannian laivaston komentaja ja maailman ympäri purjehtinut tutkimusmatkailija. Pelin tarina hakee innoituksensa tämän historiallisista toimista, tai pikemminkin tosimaailman historiankirjoituksessa olevasta kuuden kuukauden dokumentoimattomasta jaksosta, jonka ajalta Draken toimista ei tiedetä mitään.

Amy Hennig onkin rakentanut tästä ajanjaksosta tarinan ensimmäisen koukun. Mitä jos Drake etsi tuona aikana Ubaria? Mutta jos hän ei löytänyt kaupunkia, vain viittauksia ja vihjeitä. Mitä jos T.E. Lawrence oli myös etsinyt kaupunkia, löytämättä?

Ja mitä tapahtuu, kun Nathan Drake löytää sekä Sir Francis Draken että T.E. Lawrencen muistiinpanot, yhdistää ja aloittaa oman etsintämatkansa? Joka ei tietenkään mene ihan putkeen.

Uncharted 3 yhdisteleekin näin taitavasti Francis Draken tarinaa, Lawrencen  saavutuksia, Jordanian ja Syyrian aavikoiden maisemia että arabian niemimaan yhä kätkemiä salaisuuksia. Sekoitus historiaa, myyttejä ja todellisia tapahtumapaikkoja. Niistä on Uncharted 3 tehty.

Drakea janottaa

Ja sitten loikkaammekin keskelle aavikkoa ja raunioituneita kaupunkeja. Pelidemo pudottaa pelaajat keskelle todella nääntynyttä tilannetta, jonka taustoja ei avata millään tapaa. Mutta se on selvää, että Nathania ottaa päähän ja pahasti. Hänellä on väsy ja jano. Iso jano. Aavikko paahtaa. Kaikki on huonosti. Ja edessä häämöttänyt pelastuskin osoittautui autioituneeksi rauniokaupungiksi.

Olisiko tuolla kaivossa vettä? Ei ainakaan näy. Nathan pudottautuu kaivon pohjalle ja löytää sieltä vettä. Mutta se on juomakelvotonta. Ja nyt pännii vielä enemmän. Sitten harjoitetaankin reipasta kiipeilyä ja ähkimistä, kun Nathan kiipeää kaivon seiniä pitkin päästäkseen takaisin maan pinnalle.

Tilanne on tuskainen ja epätoivoinen, eivätkä upeat maisemat tai valon leikkiminen seinien ja lankutettujen ikkunoiden raoista Nathania ilahduta, vaikka pelaaja tykkääkin. Ja sitten Nathan kaatuu vanhan oven läpi – ja törmää joihinkin vanhoihin vainolaisiinsa, jotka eivät ilahdu näkemisestä yhtään. Nathan vielä vähemmän, vainolaisilla kun on aseet ja hänellä ei. Ensimmäinen haaste onkin päästä tarpeeksi lähelle jotakuta niin, että turpiinvedon jälkeen Nathan voi tempaista tämän aseen itselleen.

Sen jälkeen rauniokaupungissa käydäänkin pienimittakaavaista mutta sitäkin kiivaampaa sotaa. Pelaajan täytyy ohjata Nathania kaupungin raunioissa suojasta suojaan, tulittaen ja syöksyillen, välillä turvautuen myös lähitaisteluun. Toiminta näytti luistavalta ja nopeatempoiselta, sekä tietysti graafisesti erittäin näyttävältä aina demonstraation loppuun saakka, kun viholliset kieroilevat ja sulkevat Nathanin erittäin ilkeään ansaan…

Pelin maisemat ja teemat sävyttivät myös Uncharted 3: Aarteenmetsästäjä-kilpailua, jonka merkeissä Sony oli tuonut joukon Aarteenmetsästäjä-kilpailijoita ja lehdistöä Jordanian aavikolle, Wadi Rumin maisemiin.

Wadi Rumin aavikkoa Jordaniassa

Käsikirjoitus syntyy kaikkien yhteistyönä

Uncharted 3:n pääosia esittävät Nolan North (Nathan Drake) ja Emily Rose (Elena Fisher) kertovat, että yhteistyö Amy Hennigin kanssa on kenties miellyttävintä, mitä he ovat pelialalla ja jopa tv-tuotannoissa kohdanneet. Ehkä osittain muun muassa siksi, että Unchartedin kuvaus- ja nauhoitussessioihin on budjetoitu riittävästi aikaa. Ja siksikin, että Naughty Dogilla on ikioma äänitysstudio, jossa porukka voi harjoitella rauhassa.

Äänitykset tapahtuvat Nolanin ja Emilyn mukaan mukavassa tahdissa, sillä näyttelijöillä on ensin muutama päivä aikaa harjoitella käsikirjoituksen parissa ja keskustella käsikirjoittajan kanssa siitä, mitä täsmälleen ottaen halutaan. Sen jälkeen henkilöt siirtyvät studion puolelle miettimään, keskustelemaan nauhoituksista ja vetämään jutut sitten purkkiin.

Kaksikko kertoo myös, että on ”harvinaista saada työstää osuuttaan näin kauan aikaa. Ja sekin, että meillä on edessämme lähes valmis käsikirjoitus, jonka parissa saamme työstää dialogia yhdessä käsikirjoittajan kanssa. Me istumme siellä yhdessä vierekkäin katsomassa peliä, näyttelemme sitä ja puhumme omiamme.”

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteestahttps://www.youtube.com/user/wwweDomenet

Jännittävän kuuloisesti käsikirjoitus on tosiaan vielä hieman avoin, kun näyttelijät kokoontuvat sen ympärille. Kaikki saavat osallistua sen lopulliseen hiomiseen – ja lopputulos rakentuu orgaanisesti.

”Käsikirjoitus vasta kertoo meille mitä tapahtuu ja miten etenemme. Mutta vain käsikirjoittaja tietää täsmälleen minne mennään, samalla kun hän johdattelee meitä orgaanisesti. Meillä on vapaus työstää sitä omalta osaltamme ja prosessi on kaksisuuntaista yhteistyötä. Me saatamme vetää puheet purkkiin ja hän pyytää sitten, että kokeilisimme tulkita tilannetta omalla tavallamme.”

”Oikeasti, Amy on henkilö, jolla ei ole mitään egoa. Hän kuuntelee kritiikkiä, kuuntelee palautetta ja on uskomattoman yhteistyökykyinen.”

Käsikirjoitus rakentuu näyttelijöiden lisäksi myös muun studion avulla. Esimerkiksi peli- ja kenttäsuunnittelijat ovat aktiivisesti mukana ideoimassa. Animaattorit ideoivat muun muassa välivideoita ja niiden kohtauksia, pelisuunnittelijat taasen kehittelevät hulluja ideoita kentiksi ja pelitapahtumiksi, joita sitten yhdistellään käsikirjoitukseen. Siihen päälle vielä pelin tuottajat, ohjaajat, muusikot ja muut, niin tulos on laaja ryhmä, joka puhaltaa yhteen ainoaan hiileen: hyvään käsikirjoitukseen ja peliin.

 

Uncharted 3

Tekijä: Naughty Dog

Julkaisija: Sony

Tulossa: PlayStation 3 – 2.11.2011

Pelaajia: 1, 2-? (internetissä)

Pelin kotisivu: http://www.unchartedthegame.com/

Jukka O. Kauppinen

 

Uncharted-iltaviihdettä:

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteestahttps://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Katso myös:

 

Lisää aiheesta

Uncharted 3: Aarteenmetsästäjä -kilpailu oli seikkailujen retki Jordaniassa

Uncharted 3 -pelin Aarteenmetsästäjä-kilpailun voittajia lennätettiin ympäri maailmaa lähi-Itään, Jordaniaan aavikolle tonkimaan hiekkaa, kääntelemään kiviä ja hörppimään teetä beduiinien telttaan. Ei hullumpi palkinto kymmenen minuutin googlailulle.

Uncharted: Drake’s Fortune (PS3)

Naughty Dogin uutukainen on pulp-henkinen tarina kadonneista aarteista, merirosvoista ja jännittävistä tilanteista. Kun mukaan lisätään vielä huipputason tekninen toteutus, luulisi useamman pelaajan kiinnostuvan. Nyt teen oman osuuteni kiinnostuksen herättelemiseksi.

Uncharted 2: Among Thieves (PS3)

Joskus kaikki taivaan tähdet kuitenkin osuvat oikeaan asentoon, jolloin tapahtuu puhdasta magiaa. Tuloksena ei suinkaan ole suuren Cthulhun herääminen tuhatvuotisesta unestaan, vaan peli, joka tekee jotain harvinaislaatuista.

Lue  myös

Assassin’s Creed Revelations -ensikosketus osa 1 – historian ristiaallot kohtaavat Istanbulissa

Combat Wings: The Great Battles of World War II -ensikosketus

Dead Rising 2: Off the Record pursuaa rehevää zombiehuumoria

Forza Motorsport 4 -haastattelussa kerrotaan autopelin kehittämisen ja mallintamisen saloja

Graphic Adventures -kirja sukeltaa vatvoo seikkailupelien Wikipedia-historiaa

Warhammer 40K: Space Marine Chainsword -kilpailun mestarilliset teokset

Wiikon wanha: Battlefield 1942