UUSIMMAT

Warhammer: The End Times: Vermintide –ensikosketus osa 1: mitä tekee rahassa rypevä Warhammer-fani? Tietenkin Warhammer-pelin!

24.02.2015 10:00 | Miikka Lehtonen

Jos maailmaan jotain kelpuutan lisää, niin Warhammer-aiheisia pelejä. Mielellään hyviä. Vaikka Games Workshop tallookin pelejään parhaan kykynsä mukaan multaan, niiden maailmat ja teemat ovat yhä todella kiehtovia, joten niihin sijoittuvat pelit ovat aina kivoja.

Se uusin yrittäjä tulee Ruotsista, missä Fatsharkin veikeä väki elää unelmaansa. He kun ovat halunneet tehdä tämän pelin jo 10 vuoden ajan.

Olemme Tukholmassa, mutta syy täällä olemiseemme löytyy yli 10 vuoden takaa menneisyydestä. Silloin pienen pelifirman kolme kaverusta haaveili, että jospa jonain päivänä saisi vielä tehdä Warhammer-pelin. Kolmikko kun oli monen muun kaltaisensa tavoin kasvanut fanittaen brittiläisen Games Workshopin synkän koomista fantasiamaailmaa.

Tuolloin unelma ei johtanut juuri mihinkään muuhun kuin siihen, että muiden ruotsalaisten Warhammeria fanittavien pelikehittäjien kanssa pelailtiin säännöllisesti figu- ja roolipelejä. Unelman tiellä kun oli silloin vielä aivan liikaa ongelmia: kolmen miehen aloitteleva tiimi ei taatusti saisi Games Workshopilta tarkkaan vaalittua ja vartioitua lisenssiä ja vaikka saisikin, eihän kolmella tyypillä peliä tekisi. Eikä lisää tiimiäkään oikein voinut palkata, kun sitä rahaakaan ei ollut. Ja niin unelma jäi elämään vain porukan päiväunissa.

Vuosien varrella tapahtui kuitenkin yhtä sun toista. Tiimi kasvoi ja sai kokemusta kehitettyään useita pelejä erilaisilla budjeteilla ja aikatauluilla. Vuonna 2009 pelifirman rinnalla tehtiin toisen firman nimiin pelimoottori, Bitsquid. Vaikka se ei suoranaisesti Warhammer-projektiin liitykään, se mahdollisti epäsuorasti sen. 3D-mallinnusohjelmistoistaan tunnettu Autodesk kun tykästyi projektiin niin paljon, että he halusivat ostaa koko moottorin ja sitä kehittävän Bitsquid-firman. Fatshark-toimitusjohtaja Martin Wahlund ei sen tarkemmin eritellyt, paljonko Autodesk moottorifirmasta maksoi, mutta hänen mukaansa tarjous oli niin hyvä, ettei siitä voinut kieltäytyä.

Unelmat toteutuvat

Fatsharkin väki oli nyt mielenkiintoisessa tilanteessa. Kokemusta oli, samoin työntekijöitä. Rahaakin oli, vieläpä niin paljon, että koko pelin kehitys ja julkaisu voitaisiin nyt maksaa itse. Mutta sitä lisenssiä ei ollut vieläkään, eikä tiimi oikein edes uskonut siihen, että sitä saataisiin. Pelikehittäjien keskuudessa kun tiedetään, että Games Workshop on aikamoinen orjapiiskuri. Firma valvoo lisenssiensä jakelua ja käyttöä tiikeriemon innolla. Jotta lisenssin myöntämistä edes harkitaan, firman pitää todistaa pystyvänsä tekemään oikeutta Warhammerin maineelle, jota Games Workshop arvostaa yli kaiken. Siinä määrin, että vuosien varrella suuret lelufirmat ja muut Warhammer-massatuottovermeitä himoitsevat on käännytetty pois.

Mutta unelmat ovat unelmia, eikä niistä noin vain luovuta. Niinpä Wahlund yhdessä kollegoidensa Mårten Stormdalin ja Anders DeGeerin kanssa ryhtyi heittelemään ideoita paperille. Koska Warhammer oli kaikille rakas juttu ja pelikin se koko elämän unelmaprojekti, ideoille kävi kuten näissä tapauksissa yleensä.

“Lähdin suunnittelemaan jotain kaikkien aikojen roolipeliä, missä oli kymmeniä hahmoluokkia, valtavan suuri maailma ja ties mitä muuta”, Stormdal kertoi nauraen. Mies ammensi inspiraatiota Warhammer-pöytäroolipelistä, joka muistetaan muun muassa siitä, että pelaajat aloittavat rotanpyydystäjän ja kirjurin kaltaisista ammateista, ennen kuin kehittyvät kunnon seikkailijoiksi.

Kohta käsissä oli eeppinen suunnitteludokumentti, mutta ei vieläkään varsinaisesti ideaa siitä, miten sitä hyödynnettäisiin. Pitkän pähkäilyn jälkeen Martin Wahlund teki hieman erikoisen ratkaisun ja päätti yksinkertaisesti lähettää dokumentin yhdessä konseptitaiteen ja muiden materiaalien kera Games Workshopille. Kun parempaakaan osoitetta ei löytynyt, Wahlund otti suoraan yhteyttä firman asiakaspalveluun.

Fatsharkin väki kuvitteli jo, että siihen se kaikki tulisi jäämään. Että koko tempauksesta ei jäisi käteen kuin hauska tarina, jolle voisi naureskella sitten myöhemmin saunailloissa. Toisin kuitenkin kävi, sillä Games Workshopin päämajasta tuli virallinen vastaus: tehdäänpä videopeli.

Oman onnensa herrat

Vuodesta 2013 saakka Fatsharkilla on siis kehitelty ensin totaalisen epävirallisesti ja koko ajan kasvavissa määrin virallista Warhammer-peliä, Warhammer: Vermintideä. Stormdalin alkuperäistä suunnittelueeposta tuunailtiin ja viilailtiin pitkään ja hartaasti ja vuosien varrella Vermintide ehti hetken olla ties mitä.

Lopulta kävi kuitenkin niin, että Fatsharkin väki päätti luottaa ydinosaamiseensa. Tiimi on tehnyt vuosien varrella useita moninpelejä, kuten vaikka mielestäni sangen veikeän Lead & Goldin, joten Vermintiden suunnitteluideat yhdistettiin työn alla olleeseen prototyyppipeliin.

Niiden tuloksena syntyi peli, joka on ammentanut enemmän kuin vähän inspiraatiota Valven Left 4 Dead -pelisarjasta: neljä sankaria seikkailee pimeyden ja vaarojen keskellä suorittaen toinen toistaan vaarallisempia tehtäviä. EikäFatshark inspiraatiotaan salaile. Ehei!

Kun kysyin pelin pääsuunnittelija Victor Magnussenilta, että Left 4 Dead -yhtäläisyydet eivät voi olla vain sattumaa, mies nyökytteli heti ymmärtävästi.

“Meidän mielestämme Left 4 Dead on maailman paras co-op-peli”, Magnussen selitti.

“Meistä on todella outoa, että niin hyvä peli on tavallaan tehty vain kerran, joten meistä se oli hyvä lähtökohta omallekin pelillemme.”

De Geerin, Wahlundin ja Stormdalin into Warhammeriin on sittemmin levinnyt koko studioon. Kaikilta pöydiltä löytyy maalattuja figuja tai armeijan osia, neuvotteluhuoneen laidalla on suuri vitriini, joka on täynnä tiimin komeimpia armeijoita ja Warhammer-pelin vanhoja lisäosia. Puhui Fatsharkilla kenen kanssa tahansa aina firman toimitusjohtajasta tilintarkastajaan ja toimistosihteeriin saakka, keskustelun voi helposti kääntää Warhammeriin. Niinpä kyse ei todellakaan ole pelkästään mistään tusinakeikasta, vaan koko tiimille elämää suuremmasta jutusta.

“Arvostamme sitä, miten harvinaislaatuinen tilaisuus meillä on”, Stormdal selitti. “Me saamme tavallaan olla se ensimmäinen firma, joka näyttää pelaajille, millaista on seikkailla näissä Warhammerissa tutuista maisemista”.

Mutta entä itse peli? Millainen siitä tuli? Siitä lisää seuraavassa osassa!

Warhammer: The End Times: Vermintide kerrottiin ensimmäisenä Pelaaja-lehden numerossa 149 (helmikuu/2015).

 

 

Warhammer: The End Times: Vermintide

Tekijä: Fatshark

Julkaisija: Fatshark

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One

Pelaajia: 1-4

Pelin kotisivu: http://vermintide.com/

Miikka Lehtonen

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Mordheim: City of the Damned -ennakko (PC) 

Space Hulk (Mac, PC) 

Warhammer 40K: Space Marine (PC, PS3, Xbox 360) 

Warhammer 40K: Space Marine Chainsword -kilpailun mestarilliset teokset 

Warhammer 40K: Squad Command (DS, PSP) 

Warhammer Quest (iOS) 

Warhammer: Invasion (Lautapeli) 

Warhammer-lautapelit 

 

 

Keskustelu

Kyllä se oli makeaa tulla silloin yhtenä päivänä töistä kotia, ku näin Pelaaja-lehden pöydällä. Katoin kauempaa, mitä tuossa kannessa lukee ”Warhammer?”. Katoin lähempää, niin silloin lähti hype-juna matkaan. Nälkä kaikkosi ja aloin siltä seisomalta lukemaan juttua ja voi pojat, kyllä hype-juna puskee eteenpäin täyttä höyryä.

Sen siitä saa kun käyttelee jotain mäccejä. Muuten ihan mielenkiintoinen artikkeli pelistä jonka olemassaolosta en ollut kovinkaan tietoinen.

Kyseessä on outo bugi, joka iskee jotenkin tekstiin matkalla OS X:n Pages-ohjelmasta Kauppisen oikolukuun ja Domen julkaisujärjestelmään. Matkan varrella tapahtuu jotain, minkä takia ä-loppuisten sanojen jälkeiset välilyönnit häviävät tekstiä julkaistaessa. Mutta eivät tietenkään aina, joten kun niin tapahtuu, ne lipsahtavat joskus julkaistuun tekstiin saakka.

Pahoittelemme ja toivomme, että ongelma saadaan korjattua.

Muropaketin uusimmat