World of Warships –haastattelu: historiallisuuden ja pelattavuuden tasapaino on tarkka juttu
Sotalaivoja! Merisotaa! Tykkejä, torpedoja ja tukialuslentokoneita! Piinaavaa jännitystä ja mahtavia onnistumisen hetkiä, joita tasapainoittavat ne kurjuuden syövereihin vajoamiset. Näistä on World of Warships tehty.
Domen haastattelussa Wargaming.Netin Artur Plociennik, Global Publishing Producer, joka kertoo meille pelinkehityksestä, olemuksesta, tulevaisuudesta ja monesta muusta asiasta – kuten sen tasapainotuksesta.
Plociennik kertoo muun muassa siitä, että laivojen lisääminen peliin ei ole mitenkään helppo juttu. Ideasta toteutukseen voi kestää jopa seitsemän kuukautta.
”Yhden laivan tekeminen kestää kolmesta seitsemään kuukautta. Etenkin taistelulaivat ja tukialukset vievät seitsemän kuukautta, joten esimerkiksi Saksan laivaston kohdalla kestää kauan ennen kuin pelissä on kokonainen valmis saksalainen laivastopuu. Ja jos laivoja täytyy tuunata kehitysvaiheessa, niin niiden valmistuminen kestää vielä pidempään.”
Maailmanhistoriassa on toki monta laivastoa, joilla olisi pelin mittaan sopivaa kalustoa, mutta läheskään kaikilla ei ole aluksia täysimittaisia laivastopuita varten. Kuten esimerkiksi Suomella. Sama ongelma tulee vastaan vaikkapa Kriegsmarinen lentotukialusten kohdalla.
”Ehkä voisimme tehdä paperialuksia (toim. huom. eli laivoja, joita on visioitu tai suunniteltu, mutta ei rakennettu) tai sitten luoda niistä premium-laivoja. Mutta hävittäjiä, risteilijöitä ja taistelukaivoja kyllä maailmalla riittää, samoin Saksalla.”
Muita aiheita olivat myös sukellusveneet, merenkäynti ja sen vaikutuksesta laivoihin, alusten naamioitumismahdollisuudet, Italian laivasto ja sitä kautta myös pelaajien mahdollisesti suunnittelemat historialliset taistelut, skenaariot.
Sillä mikäs nyt olisi kivempaa kuin saada jossain vaiheessa peliin riittävästi Iso-Britannian ja Italian laivastojen aluksia, jotta voisimme leikkiä toista maailmansotaa Välimerellä. Se jos mikä olisi aivan mahtavaa, etenkin jos peliin voitaisiin rakentaa kunnon historiallisia skenaarioita aitoine kalustoineen ja tavoitteineen.
Keskusteluja käytiin myös pelin tasapainotuksesta, historiallisuuden ja pelattavuuden asettamista vaatimuksista, testaamisesta, kakkosaseiden manuaalisesta hallinnasta, pelaajien matchaamisesta, sotalaivapelin vastaanotosta Aasiassa ja Japanissa sekä siitä kuinka Wargamingin eri pelit otetaan vastaan eri maissa.
”Jotkut maat ovat tankkimaita. Kaupungeissa on panssarivaunuja muistomerkkeinä, kun taas joissakin maissa suuntaudutaan selvästi merelle. Esimerkiksi amerikkalaiset eivät tunnista välttämättä lainkaan panssarivaunuja, ja ajattelevat ensin Tiikeriä. Mutta taistelulaivat ja lentotukialukset he muistavat ulkoa!”
Kaikki jutustelut ja pöytään ladotut faktat löydät oheisilta haastisvideoilta.
Artur Plociennik, Wargaming.Net, Global Publishing Producer:
Osa 1: uusien laivojen julkaisutahti, sukellusveneet, merenkäynti, alusten naamiointi, Italian laivasto, historialliset taistelut ja skenaariot
Osa 2: tasapainotus ja testaus, historiallisuus vs pelattavuus, kakkosaseiden hallinta, pelaajien matchaaminen, Aasia ja Japani, eri maiden ja maanosien mieltymykset – ”Warships on tiimipeli!”
World of Warships
Tekijä: Wargaming.Net
Julkaisija: Wargaming.Net
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP tai uudempi, 2 Gt muistia, Intel Core 2 Duo tai nopeampi, internet-yhteys
Pelaajia: 2-32 / tuhansia
Muuta: F2P-ilmaispeli, sisältää mikromaksuja mutta pelaaminen on ilmaista.
Pelin kotisivu: http://worldofwarships.com/
Jukka O. Kauppinen
Extrabonusdelux:
Lisää aiheesta
Noloa vai törkeää? Nyt Kiinassa kopioitiin World of Warships
Varaslähtö – World of Warships
Wargaming otti käyttöön yhteisen tilin
Wargaming.Netin synttärit olivat valkovenäläinen spektaakkeli
Videoblogi: kuulumisia World of Warships -tapahtumasta
Videoblogi: riittävän pöhkö promokilke
World of Warships –merisotaräiskeen beta alkaa – pelisarjan historian kertausta