Uusimmat

Arvostelu Final Fantasy 14:n lisäosa Dawntrail on pelaajille suunnattu kesäloma niin hyvässä kuin pahassa

28.07.2024 18:45 Joonas Pikkarainen
Final Fantasy 14: Dawntrail

Kuva: © Square Enix

Square Enixin suosittu MMO-peli Final Fantasy 14 ottaa ensimmäiset vauva-askeleet uuden saagan osalta. Dawntrail tarjoaa upeaa pelattavaa, mutta unohdettavan tarinan.


Final Fantasy 14: DawntrailJulkaisupäivä: 2.7.2024
Kehittäjä: Square Enix Creative Studio III
Julkaisija: Square Enix
Saatavilla: PC (testattu), PlayStation 5, PS4, Xbox Series
Pelaajia: 1
Ikäraja: K16
Peliä pelattu arviota varten: 72 tuntia


Tämän hetken suosituimpiin MMO-peleihin lukeutuvan Final Fantasy 14 taival viimeisen 11 vuoden aikana on ollut huikea. Katastrofaalisen flopin voitoksi kääntäneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen pelin suosio on kasvanut tasaisesti, kun toinen toistaan vahvemmat laajennukset veivät huikean tarinan eeppiseen päätökseen vuonna 2021 julkaistulla Endwalkerilla.

Tuolloin valon soturit estivät kaikkia maailmoja uhanneen lopun huikeassa kliimaksissa, joka nivoi kaikki edeltävän kahdeksan vuoden tarina- ja hahmokuviot nätisti ja tunteikkaasti yhteen. Massiiviselle moninpelille kyseessä ei kuitenkaan ollut loppu, vaan uuden luvun alku.

Kolme vuotta myöhemmin ilmestyvä Dawntrail on tuo seuraava luku, joka yrittää houkutella pelaajat takaisin valtavaan maailmaan. Lupaus ei ole kuitenkaan uusi eeppinen tarina, vaan päinvastoin irtiotto, suoranainen kesäloma, edellisten kahden laajennuksen intensiivisyyden jälkeen. Kepeämpi alku kuulostaa kieltämättä juuri oikealta lääkkeeltä, mutta samaan aikaan lomalle lompsitaan pelonsekaisissa fiiliksissä. Yhtäältä Dawntrailin pitäisi käynnistää kokonainen saaga tyhjästä ja toisaalta jatkaa laadullisesti tätä edeltäneen – ja monien mielestä FF14:n ylivoimaisesti parhaiden – kahden laajennuksen jalanjäljissä.

Kesälomat ovat harvoin tuntuneet yhtä stressaavilta.

Final Fantasy 14: Dawntrail

Kuva: © Square Enix

Rapakon takainen paratiisi

Dawntrail vie valon soturit valtameren taakse länteen Turalin mantereelle, jonne nämä houkutellaan uuden seikkailun nimissä. Tuliyollalin kaupungin rakastettu hallitsija etsii itselleen sopivaa perillistä, joka valitaan kilpailullisen perimysriitin perusteella. Seuraajien tavoitteena on läpäistä seitsemän haastetta sekä löytää tarunhohtoinen kultainen kaupunki, mikä vie pelaajat sopivasti ympäri uutta mannerta ja sen moninaisia kulttuureja.

Harmillisesti ratkaisu johtaa samalla siihen, että juoni on käytännössä pelkkää maailmanrakennusta. Kukin seitsemästä haasteesta esittelee pelaajalle yhden Turalin monista kulttuureista ja näiden ominaispiirteen, mikä tuntuu enemmän tietosanakirjan lukemiselta kuin juonenkuljetukselta. Näiden lomassa kehitellään toki hahmoja ja näiden välisiä suhteita, mutta vaaka kallistuu enimmäkseen juuri maailmanrakennuksen korostamiseen.

Ratkaisu on itse asiassa hyvin samankaltainen kuin Shadowbringersissa, jossa täysin uusi maailma jouduttiin esittelemään pelaajalle paikoin alleviivaavasti juonen kustannuksella. Dawntrailin ja Shadowbringersin suurin ero on kuitenkin siinä, että jälkimmäisessä pelaajan matkassa kulki yksi pelin parhaimmista pahiksista.

Itse asiassa Dawntrailin koko uusi hahmokaarti on melko mitäänsanomaton, mikä vaikuttaa kielteisesti koko tarinan kiinnostavuuteen. Ainoastaan pelaajan matkassa kulkeva Wuk Lamat on hurmaavan hellyttävä ja mieleenpainuva, vaikka pieni osa faniyhteisöstä käykin kuumana kaksipäiseen koulukiusaajaan, Bakool Ja Jahan. Wuk Lamatin hyväntahtoisuus sykkii silti koko laajennuksen sydämenä, mikä on aistittavissa aina teemoista lähtien.

Final Fantasy 14: Dawntrail

Kuva: © Square Enix

Juonta kaipaavien kannattaakin muistutella itseään toistuvasti laajennuksen tarkoituksesta kevyenä kesälomana, sillä muutoin luvassa on todennäköisesti silkka pettymys. Dawntrail oli oikeastaan ensimmäinen Final Fantasy 14:n laajennus, jossa juonta ei edes jaksanut lähteä seuraamaan, vaan kiinnostus tehdä kirjaimellisesti kaikkea muuta kasvoi suuremmaksi.

Tarinasta uupuu lopulta niin puoleensavetävä tarkoitus kuin merkitykselliset panokset, minkä vuoksi se ei oikeastaan tempaa missään vaiheessa mukaansa. Sille on silti mahdoton olla vihainen, koska juoni on tarkoituksella hyväntahtoista ja vilpitöntä höttöä. Täysin uuden luvun alkuna se ei kuitenkaan herätä minkäänlaista kiinnostusta seuraavaa kymmentä vuotta kohtaan, ja pieni osa minussa jäi toivomaan, että kokemuksen olisi jättänyt Endwalkersiin – vähän kuin Marvel Cinematic Universenkin kanssa.

Uusi upeampi maailma

Tarinallisen pettymyksen vastapainoksi Dawntrail tekee onnekseen paljon oikein pelirintamalla. Final Fantasy 14 on jo vuosien ajan pistänyt parastaan laajennus laajennukselta, eikä uusin hylkää tätä trendiä.

Uudet luolat ja pomovastukset ovat pääosin erinomaisia ilmestyksiä, joissa on ryhdytty hyödyntämään entistä enemmän aiemmin vain raid-luolista tuttuja mekaniikkoja. Tämä tekee koitoksista mielekkäitä ja haastavia, eikä niitä pysty enää juoksemaan (täysin) silmät ummessa. Lisäksi ne on tuttuun tapaan sidottu entistä tiukemmin osaksi laajempaa juonta ja niissä on oma sisäinen tarinallisuus, mikä saa luolat tuntumaan entistä enemmän kokemuksilta kuin puhtaalta grindiltä. Tätä edesauttaa tuttu Trust-järjestelmä, jolloin koitoksiin voi hypätä tekoälyn ohjaamien kumppanien kanssa ja saada siten lisää taustoittavia tiedonmurusia.

Aiempien laajennusten lailla tasokattoa nostetaan tuttuun tapaan jälleen kymmenellä, joten kehitettävää ja uusia kykyjä löytyy kullekin hahmoluokalle ja käsityölle. Vaihtoehtoisesti vanhan ammatin voi korvata kahdella uudella, viperilla ja pictomancerilla, jotka molemmat edustavat dps-luokkaa. Kummankin fokus on tällä kertaa puhtaasti vahingontuotannossa, eikä viperilla ole esimerkiksi lainkaan muuta porukkaa auttavia kykyjä ja pictomancerillakin ainoastaan yksi.

Kaksikko on silti varsin mielenkiintoinen lisä jo entuudestaan valtavan köörin jatkoksi ja tarjoaa mukavaa sormijumppaa kombojen ja optimaalisen vahingontuotannon maksimoimiseksi. Visuaalisesti viper ei jää erityisesti mieleen, mutta maalauksensa eläväksi muuttava pictomancer tuo mukavaa väriä taisteluihin, vaikka uhkaakin muiden loitsijoiden lailla peittää tärkeän näkyvyyden erityisesti isommissa raid- ja alliance raid -luolissa.

Final Fantasy 14: Dawntrail

Kuva: © Square Enix

Dawntrailin merkittävin muutos näkyy kuitenkin sen ensimmäisessä kasvojenkohotuksessa sitten vuoden 2013 uudelleenjulkaisun. Muun muassa entistä tarkemmat tekstuurit, parannellut varjot, reaaliaikainen valaistus ja tiheämpi kasvillisuus tekee ulkonäölle ihmeitä ja puhaltaa uutta henkeä yli vuosikymmenen vanhaan peliin.

Final Fantasy 14:n estetiikka, taidesuunnittelu ja tyyli ovat aina olleet ensiluokkaisia, mutta tuoreen päivityksen myötä ne myös saavat arvoisensa kohtelun. Tällä kertaa inspiraatiota on haettu Etelä- ja Keski-Amerikan maisemista ja alkuperäisasukkaiden kulttuureista, joten luvassa on niin syviä viidakoita, pilviin kohoavia vuoristonäkymiä kuin pelisarjalle tuttuja yllätyksiä.

Kyseessä on silti yli vuosikymmenen vanha peli, joten ihmeitä parannuksilta ei kannata odottaa. Esimerkiksi hahmojen puvut on edelleen suunniteltu tapitettavaksi kaukaa, joten välianimaatioissa on nähtävissä paikoin todella pikselimäistä huttua. Silti ero entiseen on valtaosin suuri, ja aiemmat kritiikit vanhentuneesta ulkoasusta voi nyt toistaiseksi siirtää syrjään. Dawntrail olisi kuitenkin ollut erinomainen hetki siirtyä kokonaan uudelle moottorille, joten toivottavasti seuraavaa isompaa päivitystä ei tarvitse odottaa taas kymmentä vuotta.

Final Fantasy 14: Dawntrail

Kuva: © Square Enix

Kevyt mutta unohdettava seikkailu

Final Fantasy 14: Dawntrail avaa uuden uljaan luvun pitkäaikaisen MMO-pelin maailmassa. Genren suosituimpien pelien joukkoon lukeutuva uutukainen päätti juuri historiallisen pitkän saagan mestarillisin säikein, joten puhdas alku uudelta pöydältä jää lähes vääjäämättä vajaaksi.

Harmillisesti Dawntrail ei jää ainoastaan vajaaksi, vaan myös melko unohdettavaksi. Kepeässä tarinassa on hetkensä ja hyväntahtoisuudelta ei voi välttyä, mutta todellisten panosten puute ei saa tarttumaan matkaansa, eivätkä uuden saagan täkyt houkuttele odottamaan juuri tulevaa.

Uusi laajennus onkin kirjaimellisesti kuin kesäloma, jonka funktio on ainoastaan nollata aivot edellisestä urakasta. Tosin tällä kertaa lomalle on lähdetty lopetettuaan entiset duunit, eikä edessäpäin siinnä kuin synkkä ja loputon tyhjyys.

FINAL FANTASY 14: DAWNTRAIL

Arvosana: 2,5/5

”Final Fantasy 14:n uuden saagan alku etsii vielä itseään.”

Joonas Pikkarainen

"Olen lähetellyt outoja raaputuksiani peleihin ja elokuviin liittyen Muropakettiin vuodesta 2018 alkaen. Läpi elämäni jatkunut intohimo on jostain syystä kiinnostanut myös TechRadarin, Pelaajan, IGN:n, KonsoliFIN:in ja muiden medioiden lukijoita, jotka ovat saaneet sietää turinoitani jo toista vuosikymmentä. Kun en kirjoita peleistä, elokuvista ja/tai teknologiasta, käytän kaiken vapaa-aikani näiden parissa. Pääväylien lisäksi meikäläistä voi seurata myös useimmissa sometileissä tunnuksella @Pjorkkis."

Muropaketin uusimmat