UUSIMMAT

Arvostelu: Left Alive on alkuvuoden hirveimpiä pelejä – Niin surkea esitys Square Enixiltä, ettei se edes naurata

18.03.2019 20:36 | Ilari Hauhia

Dystopiseen tulevaisuuteen sijoittuva Left Alive on kolmesta sodan jalkoihin jääneestä sankarista kertova selviytymistarina. Vielä suurempi selviytymistarina syntyy, mikäli Left Aliven koko tarinan onnistuu läpäisemään täysijärkisenä. 


Julkaisupäivä: 5.3.2019
Kehittäjä: Square Enix
Julkaisija: Square Enix
Saatavilla: PlayStation 4 (testattu), PC (Windows), & Xbox One
Ikäraja: 18
Peliä pelattu arvostelua varten: 10 tuntia


Left Aliven kuva tulevaisuudesta on varsin karu. Koko maailma sotii keskenään erilaisia sijaissotia, eikä missään ole rauhallista. Ruthenialainen, kahden valtion rajalla sijaitseva, Novo Slavan kaupunki on joutunut Garmonian joukkojen miehittämäksi hyökkäyksessä, jossa Ruthenian sotilaat tuhottiin silmänräpäyksessä. Iskun myötä kaupunkiin jäi jumiin kolme sankaria, jotka ovat mecha-pilotti Mikhail Alexandrovich Shuvalov, mystisen menneisyyden omaava poliisi Olga Sergevna Kalinina sekä kuolemaan tuomittu Leonid Fedorovich Osterman. Pelihahmo vaihtuu kappaleiden välillä ja tarinaa seurataan kolmesta eri näkökulmasta.

Left Aliven tarkoituksena oli tuoda Front Mission -pelisarja uuden sukupolven saataville. Ideana on tarjota pelaajille selviytymisstrategiaa, jossa pelaaja pysyttelee hengissä jatkuvasti niukkojen resurssien varassa vihollisia vilisevässä Novo Slavassa. Ikävä kyllä todellisuudessa pelaaja taistelee lähinnä mielenterveysongelmia vastaan. Niitä aiheuttavat surkeat kontrollit, tylsä ammuskelu, huonot grafiikat ja pelimekaniikat ja erityisesti Left Aliven käsittämättömän aivoton tekoäly.

Left Aliven hiomattomuus tulee ilmi jo aivan pelin alussa kontrolleja opettavassa tutoriaalissa. Siinä taistelussa loukkaantunut ja mechansa menettänyt Mikhail lähtee pakenemaan lähestyviä vihollisia. Pakomatkalla Mikhailin täytyy selvittää tiensä läpi vihollisten täyttämän aukion, mutta jo tämä saattaa osoittautua varsin haastavaksi tehtäväksi.

Square Enixin pelikehittäjät ovat kai lähtökohtaisesti halunneet tehdä Left Alivesta hiippailupelin. Ammuksia on vähän ja varsinkin alussa saatavilla olevat aseet ovat varsin tehottomia panssaroituja vihollisia vastaan, kun taas viholliset ampuvat laserin tarkkoja laukauksia mikäli nämä onnistuvat havaitsemaan Mikhailin. Harmi vaan, että Left Aliven tarjoaman hiippailun mekaniikat ovat surkeita.

Valmiiksi määritetyt kontrollit eivät vastaa tavanomaisia räiskintöjen kontrolleja, joten ohjaus vaatii totuttelua. Ikävä kyllä vika ei ole vain pelaajassa, sillä pelihahmo ei myöskään tottele kontrolleja. On varsin satunnaista, suostuuko pelihahmo esimerkiksi menemään suojaan. Eipä sillä, että asialla olisi juurikaan väliä, koska välillä Left Aliven tekoäly onnistuu näkemään pelihahmon seinienkin läpi.

Jos yksi vihollinen havaitsee pelaajan, saavat kaikki kaikki muutkin tietää pelaajan olinpaikan. Tämä johtaa yleensä tietenkin kuolemaan – paitsi jos pelaaja pääsee piiloon, jossa voi hengähtää noin kymmenen sekuntia. Tämän jälkeen viholliset nimittäin unohtavat pelihahmon olemassaolon.

Left Aliven tekoäly on muutenkin varsin erikoinen. Pelaaja voi välillä kirjaimellisesti kävellä vihollisen edessä ilman mitään reaktiota. Vihollista voi heittää kranaatilla tai polttopullolla. Mikäli vihollinen selviää, tämä vain jatkaa vahtimista eikä ymmärrä että kranaatin todennäköisesti heitti tunkeilija. Tekoäly tekee muitakin ihmeellisyyksiä. Viholliset voivat esimerkiksi hypätä kymmeniä metrejä ilmaan ilman mitään erityistä syytä.

Pelin tasot on periaatteessa suunniteltu avoimiksi, mutta käytännössä näin ei ole. Yleensä tarjolla on vain yksi reitti, jota pitkin viholliset eivät huomaa pelaajaa, ja sen löytäminen voi osoittautua varsin raivostuttavaksi. Tarjolla on ”onneksi” helpompi tapa huijata tie maaliin saakka: pelaaja voi heittäytyä ja kieriä tasojen lävitse. Ympyrää painamalla pelaaja voi kieriä eteenpäin juoksua nopeammin, eivätkä viholliset osu kierivään pelihahmoon juuri milloinkaan.

Graafisesti Left Alive näyttäisi hyvältä, mikäli se olisi yli vuosikymmen sitten PlayStation 3:lle tai Xbox 360:lle ilmestynyt peli. Nykypäivän standardeilla pelimaailma on ruma ja yksityiskohdaton eivätkä alhaisen resoluution maisemat ja hahmomallit tyydytä silmää. Välivideot ovat kuitenkin kohtuullisen tyylikkäitä.

Left Aliven tarina on varsin geneerinen, eikä se anna syytä kestää pelaamista ala-arvoisilla pelimekaniikoilla. Kenties parhaana puolena tarinan voi selättää alle kymmenessä tunnissa – tasojen läpi kierimällä vieläkin nopeammin. Lyhyt kampanja säästää pelaajan pidemmiltä kärsimyksiltä. Alle kymmenessä tunnissa Left Alive ei toivottavasti aiheuta pysyviä mielenterveyden häiriöitä.

Kokonaisuudessaan Left Alivesta on lähes mahdotonta keksiä mitään hyvää sanottavaa. Paras selviytymisneuvo onkin kiertää Left Alive mahdollisimman kaukaa.

LEFT ALIVE

”Left Alive on selviytymisseikkailu, jossa ei tee mieli selviytyä.”

Muropaketin uusimmat