UUSIMMAT

Create (PS3, Wii, Xbox 360)

30.12.2010 16:00 | Juho Anttila

Tekijä: EA Bright Light Studios
Julkaisija: Electronic Arts
Testattu: X
box 360
Saatavilla: PlayStation 3, Wii, Xbox 360
Pelaajia: 1
Pelinkotisivu: http://create.ea.com
Arvostelija: Juho Anttila

Pelit ovat viihdettä siinä missä vaikkapa elokuvatkin, mutta aivan liian usein pelaaja jää nappien painelijan ja sivustakatsojan rooliin. Loputon inspiraation lähde, joka myös mielikuvituksena tunnetaan, mahdollistaisi niin paljon enemmän.

Otetaan yhteisö, annetaan sille käyttöön työkalut, ja lopputulos voi yllättää tekijätkin. Little Big Planet osoitti, minkälainen voima konsolipelaajissa piilee. Nyt Electronic Arts pyrkii samoille apajille käskien pelaajia: luokaa!

Create on pohjimmiltaan puzzlepeli. Tehtävänä on toimittaa määrätty esine maalialueelle. Saattaa kuulostaa tylsältä. Tärkeintä ei kuitenkaan ole se, mitä tehdään, vaan se, miten tehdään. Create antaa pelaajalle vapaat kädet oikean ratkaisumallin löytämiseksi. Ainakin teoriassa.

Hullut, ihmeelliset koneet

Peli-idea ei ole suinkaan uusi. Moni veteraani muistaa lämmöllä The Incredible Machinea. Tuoreempaa tuotantoa edustava Crazy Machines jatko- ja lisäosineen kalastaa samoissa vesissä. Realismia tavoittelevan fysiikanmallinnuksen ja kattavan työkalupaletin avulla luodaan hassuja ketjureaktioita. Onnistuminen vaatii kosolti luovaa ajattelua ja kieroa mielikuvitusta.

Siinä, missä mainitut klassikkopelit käsittelivät pääasiassa erikoisia koneita, ottaa Create asteen verran surrealistisemman lähestymistavan. Käsiteltävistä esineistä löytyy muun muassa autoja, jättimäisiä tuulettimia, valtavia ramppeja ja muuta mukavaa.

Luovutta ei saisi rajoittaa, mutta jokin tässä tökkii. Se viehättää, jos kone voisi ainakin teoriassa toimia myös tosielämässä. Kun ilmapalloon sidottua linja-autoa lennätetään teleportin lävitse, puuttuu ratkaisusta se viimeinen eleganssi, jonka pingispallosta ja tuulettimista rakennettu hiirenloukku jaksaa aina saavuttaa.

Osansa laimeudesta saa kantaakseen liian kevyeksi rakennettu oppimiskäyrä. Ymmärtäähän sen, että pelin on kelvattava koko perheelle, mutta rajansa kaikella. Nyt haastetaso nousee niin verkkaiseen tahtiin, että kärsivällisempikin pelaaja ehtii turhautumaan.

Kyse on paitsi hitaudesta, myös liiallisesta kädestä kiinni pitelemisestä. Tarkoitus olisi olla luova, mutta käytössä olevaa esinevalikoimaa rajoitetaan liikaa. Omille ajatuksille ei jää tilaa, kun peli asettuu opettajan rooliin alleviivaamaan, kuinka yksinkertaisimmatkin asiat toimivat.

Tahtoo ostaa hiiren

Tämän tyyliset pelit ovat parhaimmillaan PC:llä, hiiren kanssa pelattuna. Createn PS3 ja Wii -versiot tukevat liikeohjausta, mutta Xboxilla joudutaan tyytymään padiin. Lopputulos on parhaimmillaankin kömpelö.

Esineiden pyöritteleminen haluttuihin asentoihin on kaikkea muuta kuin intuitiivista. Eihän padi tietenkään ole hiiri, mutta ei koko kömpelyyttä voi silti lykätä ohjaimen syyksi. Liian suuri osa ajasta menee turhauttavaan nyhertämiseen, kun palkki pitäisi saada juuri eikä melkein haluttuun asentoon. Ei ole mukavaa, kun ratkaisu ongelmaan on itsestään selvä, mutta toteutus vie yhä uusia ja uusia yrityksiä.

Ongelmanratkaisu onkin useammin taistelua käyttöliittymää kuin itse pulmaa vastaan. Käyttöliittymän tärkein tehtävä pulmapeleissä on tehdä itsensä huomaamattomaksi. Nyt se ei toteudu. Toimintojen etsiminen valikoista on tarpeettoman työlästä, eikä jo kentälle aseteteltujen esineiden käsittelyyn anneta tarpeeksi helppokäyttöisiä työkaluja.

Vikaa löytyy myös fysiikanmallinnuksessa. Esineet eivät käyttäydy tarpeeksi realistisesti. Painovoima ja inertia ovat pahimmillaan kuin toiselta planeetalta. Pelimaailman lainalaisuuksia vaivaa outo tahmeus, joka tekee lopputuloksen arvioimisesta vaikeaa.

Luo ja jaa!

Create tahtoo ammentaa kovasti pelaajien mielikuvituksesta. Ongelmanratkonnan taustaksi tarjotaan myös erikoista sisustusleikkiä. Pelimaailma koostuu autioista saarekkeista, jotka suorastaan odottavat pelaajan sisäisen taidemaalarin heräämistä.

Kulissien elävöittämiseen tarjoillaan monenlaisia työkaluja. Löytyy niin nippu tekstuureja, monta erilaista tarraa kuin myös mitä omalaatuisimpia esineitä. Tarkoitus olisi, että pelimaailma muuttuisi taitavan tuunaajan käsissä persoonalliseksi ja eloisaksi elämyspuistoksi.

Tämä ei kuitenkaan toteudu, sillä graafinen toteutus on kummallisen karu. Vaikka sisällä asuisi minkälainen Picasso, näyttää lopputulos vain halvan elokuvan kulisseilta. Vika ei ole niinkään tekstuureissa, vaan realismin ja piirretyn välillä tasapainottelevassa tyylissä, joka jää heikoksi kompromissiksi.

Oli miten oli, yhteisöllisyys voi pelastaa paljon. Create kannustaa pelaajat jakamaan kokemuksensa verkossa muiden kanssa. Näytille voi asettaa niin omia sisustuksiaan, itse luomiaan ongelmia kuin myös keksimiään ratkaisuja. Toiminto on pelin henkireikä, jonka kautta tarjoillaan parhaillaan huomattavasti pelin omaa tarjontaa nokkelampaa ratkottavaa.

Esimerkiksi Little Big Planetin huimasta sisältömäärästä voidaan silti vain haaveilla. Syitä on useita. Pelin tarjoamat työkalut ovat lopulta sangen rajoittuneet. Tekeminen on pohjimmiltaan aina samanlaista eikä näkemyksellisyydelle jää tilaa.

Suurin syy löytyy kuitenkin pelin heikosta toteutuksesta. Create on kunnianhimoinen teos, jossa on paljon hyviä ideoita. Siitä tahtoisi pitää, mutta valitettavasti lopputulos on aivan liian laimea. Pelkkä kokoelma hassuja esineitä ei riitä, luovuus vaatii tuekseen tarpeeksi kattavat ja asialliset työkalut. Create ei sellaisia tarjoa.

 

Lue myös

Äänestä: Valitse vuoden 2010 parhaat pelit

Toimituksen suosikkipelit: Juho

Toimituksen suosikkipelit: Henri

Toimituksen suosikkipelit: Petteri

Toimituksen suosikkipelit: Jukka

Toimituksen suosikkipelit: Tero

Toimituksen suosikkipelit: Miikka