Uusimmat

Dead Nation (PS3)

05.12.2010 17:02 Miikka Lehtonen

Tekijä: Housemarque
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3
Pelaajia: 1, 2 (samalla koneell ja internetissä)
Muuta: Ladattava peli, myydään vain PlayStation Networkin kautta, hinta 13 euroa.
Pelin kotisivu: Dead Nation
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Vaikka zombit alkavat pelien aiheena olla jo harvinaisen nähtyä osastoa, ei vielä heitetä hanskoja tiskiin: asialle käy nimittäin suomalainen Housemarque, joka todistetusti hallitsee arcade-räiskinnän.

Yritystä piisaa tälläkin kertaa. Zombit nousevat haudoistaan ja kaksi tartunnalle immuunia selviytyjää lähtee pitkälle matkalle kohti toivoa. Siinä välissä helvetti täyttyy pariinkin kertaan kävelevien kuolleiden ruumiista.

Housemarque nousi tunnettujen pelikehittäjien joukkoon viimeistään parin vuoden takaisen Super Stardust HD:n myötä. Yhä PlayStation 3:n parhaisiin ladattaviin peleihin kuuluva adrenaliinitykitys näytti, että vanhastakin aiheesta voi saada aikaan pahuksen hyvän pelin, kunhan toteutus on A-luokkaa. Tuo parin vuoden takaisin huippusuoritus ei toistu ainakaan vielä, sillä valitettavasti nyt ei ylletä ihan Stardustin tasolle.

 

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

Kun helvetissä on täyttä…

Dead Nationissa on teoriassa taustatarina. Zombit ovat nousseet haudoistaan ja valloittaneet maailman. Vain muutamat selviytyivät kiitos immuniteettinsa, mutta heitäkin uhkaa nopea välipalaksi päätyminen. Yksinäinen sankari – tai sankaripari, jos peliä pelaa co-opina – lähtee matkalle zombien täyttämän maailman halki. 10 tehtävän välissä juoni kulkee pienten välianimaatioiden avulla, mutta se on pelkkää ikkunankoristetta.

Pääpointti on nimittäin tälläkin kertaa toiminnalla. Dead Nation on niin sanottu twin stick –räiskintäpeli, eli pelihahmoa ohjataan vasemmalla tikulla oikean tähdätessä aseella eri suuntiin. Olkanapit on varattu nopeille sprinteille, lähitaistelulle, erikoisaseille ja tietenkin tulitukselle.

Peli itsessään on niin simppeli kuin olla voi: sankarit etenevät loputtoman yön aikana kaupungin pimeiden katujen halki kohti seuraavaa välietappiaan. Matkan varrelle mahtuu tuhansia ja taas tuhansia zombeja, jotka on palautettava herrojen Smith & Wesson avustuksella takaisin helvettiin.

Mukaan mahtuu paljon mainioita oivalluksia, kuten mahdollisuus loottia autojen takaluukuista rahaa ja muita hyödykkeitä, tai muuttaa parilla laukauksella auto kuin auto aikapommiksi. Joissain autoissa on varashälyttimiä, joita voi aktivoida zombien houkuttelemiseksi moisen megapaukun kylkeen ja niin edelleen.

Peliin yritetty tuoda myös lisäsyvyyttä kevyellä hahmonkehityksellä. Tehtäviin on ripoteltu arkkuja, joista voi nappailla mukaansa panssarin osia, jotka tuovat erilaisia bonuksia pelaajan ketteryyteen, voimaan ja kestävyyteen. Myös aseita löytyy erilaisia. Checkpointeina toimivista asekioskeista voi ostella uusia pyssyjä, parannella entisiään sekä ladata erikoisaseisiin lisää ammuksia.

Perusasiat ovat siis kunnossa ja tarjolla olisi periaatteessa huisia zombi-murhaa, mutta muutama hieman kyseenalaisempi ratkaisu pudottaa pelin huippupelien joukosta alemmas.

Elävien kuolleiden yö

Dead Nationin perusräiskintä on ihan letkeää puuhaa. Hahmot ohjautuvat ripeästi, joskin tähtäys on vähän turhan kiikkerää mallia ja tarkkoja laukauksia on vauhdissa vaikea ampua. Mutta se lienee tarkoituskin. Ymmärrän myös, mitä kehitystiimi on hakenut pelin visuaalisella ilmeellä, jota voisi luonnehtia pikimustaksi. Kadut ovat varjojen ja yön peittämiä ja zombit könyävät pimeyden suojassa turhankin lähelle ennen kuin niitä huomaa usein ampua.

Ja se on ihan OK, paperilla. Mutta käytännössä tämä ei tee pelistä ahdistavaa, vaan enemmänkin rasittavan. Pelaaja kyllä tajuaa, että päälle tunkee zombeja, mutta ahdistavan ja pelottavan lauman sijaan vastassa on geneerinen pimeän peittämä massa, josta ei edes erota sinänsä hienoja ja yksityiskohtaisia zombi-malleja tai pelin Left 4 Dead –henkisiä erikoiszombeja.

Kun tähän yhdistetään se, että Dead Nationia pelataan pakkinappi pohjassa, kokonaisvaikutelma on jotenkin uuvuttava. On vaikea hakea huumaa siitä, että nyt päälle puskee poliisizombeja tai pellezombeja, kun pimeydessä ei kuitenkaan pysty arvostamaan niiden yksityiskohtia ja taistelukin sujuu samalla tavalla. Ainoa paikka, joka on kovilla, on liipasinsormi.

Pelin aseet ovat nimittäin hieman mitäänsanomattomia. Ymmärrän toki, että mistään aseesta ei ole haluttu tehdä niin hyvää, että se korvaisi kaikki muut, mutta nyt fiilis ei ole sellainen, että valitsisin erilaisista vaihtoehdoista mieleistäni, vaan huonoista vaihtoehdoista sitä vähiten huonoa.

 

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

Alun perusrynkky on ihan hauska, mutta ampuu vain kertalaukauksia. Jos liipasinta pitää pohjassa kauemmin, ase lataa tehokkaamman kudin, jolla ammutaan zombien läpi. Lopputulos on kuitenkin se, että liipasinta saa rykiä sormi sauhuten eikä ase silti ammu tarpeeksi nopeasti. No mutta hei, sitä varten taivaan isä keksi erikoisaseet, eikös?

Kuten muuallakin, perusaseet ovat mallia ”hidas mutta tehokas” vastaan ”nopea mutta tehoton”. Aseille on omat, selvät käyttökohteensa ja ne ovatkin hyödyllisiä, mutta aivan liian vähän aikaa. Vaikka pumppaisi kaikki rahansa lisäammuksiin ja kasvattaisi miten aseiden ammuskapasiteettia, lisäaseet ovat tyhjiä aivan liian pian. Ja sitten nyitään taas pakitellen rynkyn liipasinta. Ja se ei ole kovin hauskaa.

Co-op kaiken muuttaa voi

Yksinpelinä Dead Nation onkin yllättävän puiseva peli. 10 kenttää tarjoavat melko vähän sisältöä ja tehtävät on skriptattu tarkasti, joten zombit puskevat aina päälle samoista paikoista ja samoilla hetkillä. Joku tykkää, itse pidän Left 4 Deadin AI Directoria parempana ratkaisuna. Mutta se ei ole pointti, sillä pohjimmiltaan Dead Nation on high score –jahtia.

Pelaajan tappaessa zombeja hänen kertoimensa kasvaa. Tämä, yhdessä muiden tekijöiden kanssa, määrää kentän lopullisen pistemäärän. Mutta jos pelaajaan osuu, kerroin putoaa. Näin tarjolla onkin tasapainottelua uhkarohkeuden ja varman päälle pelaamisen välillä. Tai olisi, jos suurimmasta osasta tilanteita ei selviäisi parhaiten pakki päällä. Mutta ei siinä vielä kaikki, myös kansallisylpeys on pelissä.

Pelin ympärille on nimittäin kyhätty metapeli, jossa pidetään kirjaa paitsi siitä, kuka on minkäkin maan kovin zombinlahtaaja, myös missä maassa elävät kuolleet purevat turvetta tehokkaimmin. Kukapa ei haluaisi näyttää vaikka keltaisen valtion pullahiirille, että pohjolan poika vastaa ainakin 500 elävää kuollutta?

Tämä metapeli yhdessä co-opin kanssa onkin se takaovi, jota pitkin pääsin itse sisään Dead Nationiin. Kun ruudulle heitetään toinen pelaaja, peli muuttuu heti monta kertaa hauskemmaksi. Kaaosta on enemmän, peli ei ole enää niin varmaa peruuttelua ja olohuone on täynnä huutoa ja melua – mutta vain jos kaveri on samalla sohvalla. Nettipeli ei nimittäin tue äänikeskustelua. Se on tulossa päivityksen myötä, mutta silti…

Hauskana ideana pelaajilla on myös yhteinen kombomittari ja huomasimme nopeasti, että siinä missä yksinpelissä voi helposti ja varmasti kasvattaa komboa huikeisiin mittoihin, kaksinpelissä kaikki on epävarmempaa. Zombeja saa paimentaa tosissaan ja toinen pelaaja avaa kokonaan uusia taktisia mahdollisuuksia.

Niinpä toteankin, että jos tulet pelaamaan peliäsi yksin, kannattaa vielä harkita pariin kertaan ja ehkä odotella alennusmyyntiä. Mutta jos sinulla on kaksi ohjainta ja luotettava taistelupari, singahda jo kauppaan. Pelinä Dead Nation ei ehkä ole Super Stardust HD:n veroinen, mutta co-opina se on ratkiriemukas.

 

Toinen mielipide

Miikka diggasi Dead Nationista ennen kaikkea moninpelinä, mutta minuun zombit puraisivat pahasti myös yksinpelissä. Onhan peli aika pimeä, usein ehkä turhankin tumma, mutta pääsevätpähän ainakin valaistusefektit oikeuksiinsa. Eikä pimeys haitannut, koska olihan tämä ihan selvästi suunniteltu lasertähtäimen ja taskulampun valolla tutkailtavaksi. Voi penstele niitä säikkyhetkiä, kun hiljaa piileskelevä zombinmuljake onnistuu loikkaamaan takavasemmalta kimppuun.

Uskomattoman hektinen toiminta maistui poikkeuksellisen hyvin. Peli vaihtelee hienosti rauhallisempien hetkien, niin sanoakseni perustoiminnan ja hurjien zombihyökkäysten välillä. Hurjan räiskinnän, aseiden vaihtelun ja kenttien tarjoamien kikkailujen hyödyntäminen vie täysin muassaan, kun pelaajaparka yrittää hurjan toiminnan keskellä vaihtaa aseita ja apuvälineitä. Sormet ovat loppua kesken ja paniikki estää ajattelun. Vauhdikasta ja hauskaa. Kenttien mahdollistama taktikointi, kuten räjähtelevät autot ja zombeja houkuttelevien  varashälyttimien aktivointi, tuovat toimintaan myös kivan lisäulottuvuuden.

Tiivistetään peli näin: en ole tänä vuonna kärsinyt missään vaiheessa yhtä pahasta padikrampista. Kourat ovat olleet pelisessioiden jälkeen aivan jumissa, niin kiihkeää meininki on ollut. Ja vaikka en oikeastaan juuri koskaan ehdi pelata pelejä läpi, saati palata myöhemmin niiden pariin, niin Dead Nationissa on menossa jo toinen läpipeluukerta. Dead Nation onnistuikin iskemään harvinaisen hyvin minun räiskintäsuoneeni.

Jukka O. Kauppinen

 

 

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

Lisää aiheesta

Dead Nation -ensikosketus – suomalaiset zombit ovat ihanan ällöjä

Housemarque jatkaa uusimmassa teoksessaan räiskintäpelien maailmassa mutta aivan uudella fiiliksellä. Kukapa meistä ei olisi aivan pöhkönä zombeihin, noihin puutarhojen pikku vipeltäjiin. Ja Dead Nationissa niitä piisaa. eDome vieraili ottamassa tuntumaa Housemarquen zombien maailmaan – ja voi sitä haltioituneen hymyilyn määrää.

Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittinen kertoo pelin ensimmäisen vilautuksen jälkeen, että vaikka peli sinänsä näyttää suhteellisen perinteiseltä isometriseltä räiskeeltä, niin ihan peruspelistä ei kuitenkaan ole kyse. Peli ottaa paljon irti PlayStation 3:n tehoista ja ”olemme yrittäneet virittää Pleikan suorituskyvyn tähän.”

Ensikosketuksessa Dead Nation – jo toisen kerran

Zombie-elokuvien epätoivoista eloonjäämismeininkiä hakevat, hermoja raastavat Left 4 Deadit ovat tämän peligenren kirkkaimpia nimiä. Nyt on kuitenkin tuloillaan varsin vakavasti otettava kilpailija, ja vieläpä kotimainen sellainen.

Pitkän linjan kotimainen pelifirma Housemarque on nimittäin kaikessa hiljaisuudessa työstänyt isometristä Dead Nation -räiskintää, jonka pahiksina nuo haisevat, aivoja popsivat mätäkasat jälleen ovat. Peli nimittäin sijoittuu ei-niin-kaukaiseen tulevaisuuteen, jossa mystinen virus on päässyt valloilleen johtaen melko kattavaan zombie-infestaatioon.

Lue myös

Bloody Good Time (PC, Xbox 360)

Call of Duty: Black Ops (PC, PS3, Xbox 360)

Farming Simulator 2011 (PC)

PAC-MAN Championship Edition DX (PS3, Xbox 360)

The Fight: Lights Out (PS3)

Tron: Evolution (PS3, Xbox 360)

Two Worlds II (PC, Xbox 360)