Uusimmat

God of War -ennakko (PS2)

13.06.2005 00:00 Antti Mutta

God of Warin pääsuunnittelijan mukaan pelin alkuperäinen idea nivoutui yhteen ajatukseen: ”Mitä jos Paul Verhoeven olisi ohjannut Ray Harryhausenin efektispektaakkelielokuva Clash of the Titansin?”

Aikuisille suunnattuja aiheita kaihtamaton elokuvaohjaaja antiikin taruhirviöiden kimpussa kuulostaa kieltämättä kiehtovalta ajatukselta, mutta voisiko tältä pohjalta saada aikaiseksi toimivan videopelin?

Kaikki merkit viittaavat siihen, että vastaus on kyllä. Sopivasti keskelle historiallisten elokuvien ja pelien buumia tipahtava God of War on Verhoevenin tapaan täysikäiselle yleisölle tehty komea, mutta brutaali fantasiaseikkailu, jossa haetaan tarunhohtoista Pandoran lipasta.

Vaarallisen odysseian aikana törmätään minotauruksiin, medusoihin, harpyijoihin ja muihin antiikin Kreikan taruolentoihin.

Pulmien ratkonnan ja akrobaattisten tempausten ohessa God of Warin ydinosaamista ovat raivokkaat taistelut. Monipuolisen kombotaistelujärjestelmän silaavat tilannekohtaiset hyökkäykset, jotka suoritetaan oikein ajoitetulla näppäinyhdistelmällä.

Pääaseina toimii kaksi tuplateräistä asetta, jotka sodan jumalan Aresin riivaama päähahmo Kratos on kietonut ruumiinsa ympärille. Pitkien kahleiden ansiosta terät ulottuvat sekä lähelle että tarvittaessa kauemmaksikin.

Icon ja Devil May Cryn innoittama God of War on monipuolisen pelattavuutensa lisäksi tyylikäs. Kratoksen jumalilta ja hirviöiltä hankkimat erikoisvoimat ovat näyttäviä, mutta eivät ylilyöviä. Osasyy tuotannon laatuun lienee pikkutarkan hiomisen mahdollistanut kolmen vuoden pelinkehitysaika.

Sonyn Santa Monica Studios ei ole kuitenkaan puurtanut turhaan ideansa eteen, vaan odotettavissa on – jos jumalat niin suovat – yksi alkukesän kiinnostavimmista PlayStation 2 -julkaisuista.

Tekijä: SCEA Santa Monica Studios
Julkaisija: Sony
Testattu: PlayStation 2
Tulossa: PlayStation 2
Pelin kotisivu: playstation.fi