Killzone 3 ennakossa (PS3)

23.12.2010 12:43 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Guerrilla Games
Julkaisija: Sony Computer Entertainment Europe
Laitteet: PlayStation 3
Julkaisu: Helmikuu 2011
Pelin kotisivu: http://www.killzone.com
Testaaja: Miikka Lehtonen

Killzone tulee taas! Pelisarjan ensimmäinen osa oli mitä oli, toinen osaoli todella tiukka ja visuaalisesti huikea räiskintäpeli ja kolmas…No, se näyttää seuraavan kakkososan jalanjäljillä. Sota jatkuu edelleen kirosanojen ja karun sotilasmeiningin säestämänä, mutta onko itse pelille tehty mitään? Otimme selvää!

Killzone 3:sta voi sanoa paljonkin, mutta se tärkein tulee tässä: Killzone 3 on Killzonea. Jos kakkososa ärsytti tai jätti kylmäksi, voit jättää lukemisen tähän, sillä peli on pohjimmiltaan yhä samaa meininkiä. Luvassa ei siis ole mitään suunnattomia yllätyksiä, mutta kylläkin todella hyvää toteutusta ja erinomaisen vetävää sotilastunnelmaa.

Nyt kun ne ilonpilaajat on karistettu juttua lukemasta, fiilistellään hieman. Sota jatkuu prikulleen siitä, mihin se viimeksi loppui: Helghastien kotiplaneetta oli enemmän tai vähemmän valloitettu. Sitten sinne hyökänneet ISA:n joukot saivat iloisen yllätyksen, kun heidän selustaansa iskeytyi Helghastien laivasto, joka ryhtyi pistämään tunkeutujia päreiksi.

Tästä alkaa myös uusin episodimme. ISA:n joukot ovat täydessä perääntymismoodissa yrittäessään vetäytyä Helghast-planeetalta ennen kuin laivaston rippeet joutuvat pakenemaan kiertoradalta toivottoman vihollisylivoiman edessä. Pelaaja ohjailee yhä Seviä, kakkososasta tuttua erikoisjoukkojen jermua, joka tunnutaan aina lähettävän sinne kaikkein ruskeimpiin koloihin.

Pelin ennakkoversio esittelee Killzone 3:n alkupään tehtäviä, joiden sisältöä en lähde sen enempää spoilaamaan. Paljastettakoon kuitenkin, että ISA:n vetäytyminen ei ainakaan tällä rintamalla suju kovinkaan hyvin ja syyt siihen ovat todella häikäisevää katsottavaa.

Vaikka Guerrillan pojat kehuvat, että juoneen on tällä kertaa panostettu enemmän, ainakin previkassa meno oli kovin samanlaista kuin ennenkin. Karua sotilasmeininkiä, tiukkaa kiroilua ja vellovia tunteita kun testosteronin täyttämät miehet ottavat yhteen. Perustason sotilasdraamaa siis, mutta ainakin kakkososassa minua viehätti juuri se, että peli jätti teknomuminan muille peleille ja tarjoili kokemuksen, joka olisi tuntunut kotoisalta vaikka Vietnamin tai Afganistanin sodissa. Mutta ei sen enempää juonesta.

Move vai MoVe?

Vaikka Killzone 3 lisäileekin peliin uusia aseita, rakettireppuja, lumimaisemia ja muuta mukavaa, pelin ennakkoon puhutuin ominaisuus on Move-tuki. Liikeohjaimet ja räiskintä? Tämä ei nyt kuulosta kovin hyvältä. Eikä se previkan perusteella ainakaan minun tajuntaani räjäyttänytkään.

Guerrillan poikien kunniaksi on todettava, että he ovat todella yrittäneet. Tiimi on miettinyt sitä, miten Movella voi normaalin FPS-kamerapyörittelyn ohella vaikka ohjailla asetta ruudulla ja tehdä samaan aikaan kivoja eletemppuja, kuten vaikka huitoa kapulalla kuin puukolla konsanaan Helghasteja stabbaillessaan. Hyvät ideat ovat kuitenkin vain puoli ruokaa, toteutusta kaivataan myös.

Vaikka itse en Move-ohjauksesta juuri perustanutkaan, en halua lytätä koko ideaa vielä. Oli aika epätodennäköistä, että parin tunnin tahkoamisen aikana oppisin pelaamaan FPS:iä uudella tavalla yhtä hyvin kuin vuosien varrella hiotuilla pad-skillzeilläni, mutta kylmäksi se minut silti jätti. Vika voi olla ihan hyvin  penkin ja television välissä, joten katsotaan uudelleen kun olen ehtinyt harjoittelemaan lisää.

Muuten peli kyllä sitten veikin taas mukanaan. Puren huulta jotta en huutaisi katoilta ja kukkuloilta kaikista niistä huikeista  hetkistä ja yllätyksistä, joita jo pelin ensimmäisissä kentissä nähtiin. Meno on kuitenkin vähintään yhtä tiukkaa kuin ennenkin, joten adrenaliinia ja otsalaukauksia himoitsevat tulevat saamaan haluamansa.

Näyttääkin jo nyt siltä, että Killzone on todellakin yhä Killzone. Tiukasti skriptattua, eikä mitenkään maata mullistavan innovatiivista sotilastoimintaa, jossa tunnelma ja toteutus on kuitenkin hilattu niin korkealle, että sota vie taas mukanaan. Paljon on silti vielä näkemättä. Noin 90% pelistä. Co-op. Uudet aseet. Uudet lelut. Moninpeli. Emme toki siis julista mitään lopullisia tuomioita, vaan niiden aika on vasta, kun saamme lopullisen version käsiimme. Toivottavasti tämä tapahtuu ennen kuin peli ilmestyy helmikuussa 2011.

 

Lisää aiheesta

Killzone 2 (PS3)

Jokainen vähänkään enemmän vedonlyöntiä harrastanut tietää varmasti sen surkean fiiliksen, kun tajuaa lyöneensä vetoa väärän joukkueen puolesta. Näin kävi myös Sonylle, joka panosti koko loppuvuoden hypejunansa Resistance 2:n taakse.

Jos Sonylla olisi seurattu, mitä sen kehitystiimit olivat tekemässä, Killzone 2:sta olisi varmasti nähty ja kuultu paljon enemmän. Onneksi pelin kehitystiimi ei loukkaantunut kylmästä kohtelustaan, vaan teki pelin, joka on itse parasta mainostaan. Näe Killzone 2 ja usko.

Killzone (PS2)

Killzonessa on monia samoja vahvuuksia kuin Halossakin: loistava ja omintakeinen kuvasuunnittelu, jännittävä tunnelma ja hyvä ohjaussysteemi. Guerrilla on myös kyennyt luomaan peliinsä kiinnostavan universumin. Vaikka loistava kuvasuunnittelu lainaa Aliens-elokuvalta, natsisotilailta ja toiselta maailmansodalta yleensä, silti se tuntuu ja näyttää omaperäiseltä.

Lue myös

Bronze (PC)

Gran Turismo 5 (PS3)

Gray Matter (PC, Xbox 360)

Majin and the Forsaken Kingdom (PS3, Xbox 360)

Michael Jackson: The Experience (DS, PSP, Wii)

SingStar Dance (PS3)

Splatterhouse (PS3, Xbox 360)

 

Keskustelu

Olisi kiva saada jotain pientä revikkaa ja vertailua esim. MAGin ja Killzone 3:sen Move-tuen osalta. Onko tuntuma millainen ja onko kovia eroja? Netistä löytyy jo ainakin MAGille melkoisen hyviä pre-set asetuksia jolla Movettaminen pitäisi alkaa sujua melko lailla kivutta. Onko muita räiskintöjä move-tuen kanssa jo ulkona?

Noniin, verkko-ongelmat on korjattu. Vielä kerran pahoittelut ennakon uudelleenjulkaisun aiheuttamasta hässlingistä. Jos jonnekin on jäänyt viallisia linkkejä alkuperäiseen juttuun, niin laittakaa toki palautetta.

tv,
jok

Teknisten ongelmien takia ennakko täytyi julkaista uudelleen eri dokumentiksi. Pahoittelen säätämisestä syntynyttä hämminkiä.

Edellisen artikkelin kommentit kopioitu oheen:

1.
Hyvä selitys ja vähän jopa naurattikin :). Kuullostaa siltä, että osuu ja uppoo juurikin omaan otsalohkoon tuo meininki. En niin näistä Call of duty hömpötyksistä välitä. Liian hyperpupu hommelia ja sota maasto ei tunnu niin riipaisevalta ja karmivalta kuin Killzone2:ssa esim. Odotan kovasti ja pidetään peukkuja. Ohjausta oli ainakin digi messuilla pelatessa versiossa muutettu nopeemmaksi. Vaikutti erittäin tervetulleelta uudistukselta.
22.12.2010 klo 22.45, pööpöileväapina

2.
Jo tuo huhuttu co-op lisää tuon pelin pisteet 100 :). Viime Killzonen kompastuskivi, kun sitä ei sitten lupauksista huolimatta tullutkaan, vaan mukaan asettautui tietokonepelaaja joka tekee itsemurhia kentästä toiseen :D.
22.12.2010 klo 22.47, pööpöileväapina

3.
Ei ole edes huhuttu, päävalikossa komeilee ”Co-operative Campaign” -valinta, mutta sitä ei pystytty tällä aikataululla testaamaan. Ehkä siihenkin palataan vielä.
23.12.2010 klo 00.04, eDome/Miikka

4.
Voisi kyllä tuoda mukavaa vaihtelua FPS peleihin tai sen tyylisiin jos liikeohjaukset saataisiin toimimaan niissä. Itse ainakin mielenkiinnolla kokeilisin Movella pelaamista joko räiskimällä tai puukkohippaa juosten. Se Move rynkkykonsepti toimivalla pelillä voisi jopa innostaa sijoittamaan rahaa niihin.
23.12.2010 klo 09.39, Sapelila

Muropaketin uusimmat