UUSIMMAT

Total War: Shogun 2 -ennakko (PC)

25.01.2011 14:30 | Tero Lehtiniemi

Tekijä: The Creative Assembly
Julkaisija: SEGA
Testattu: PC
Tulossa: PC, 15.03.2011
Pelaajia: 1-?
Pelin kotisivu: http://www.totalwar.com/shogun2
Testaaja: Tero Lehtiniemi

Feodaaliajan Japani on lahjoittanut maailmalle paljon tärkeitä asioita. Ilman samuraita, ninjoja, harakiria, kamikazea ja budolajeja maailma olisi varmasti paljon tylsempi paikka. Shogun-peleistä puhumattakaan.

Vuonna 2000 julkaistu Shogun: Total War oli poikkeuksellisen kiehtova strategiapeli. Se oli kiinnostava jo puhtaasti aihepiirinsä vuoksi, mutta kaikeksi onneksi myös itse peli oli priimakamaa. Pelin tehnyt The Creative Assembly on viime vuodet seikkaillut aivan muilla sotatantereilla, mutta palaa maaliskuussa Nousevan Auringon maahan. Ja voi veljet, se paluu tulee olemaan komea.

Allekirjoittanut innostuu strategiapeleistä jostain syystä äärimmäisen harvoin. Erinomaisesta Total War -sarjastakin ainoa kovaa kulutusta nähnyt on se aito ja alkuperäinen Shogun. Niinpä olikin todella mielenkiintoista käydä The Creative Assemblyn luona testaamassa, miltä Japanin valloitus tällä kertaa tuntuu.

Uneliaassa, pääosin lähinnä Emmerdale-kylää muistuttavassa Horshamin kaupungissa majailevan The Creative Assemblyn tuoterepertuaari on ensimmäisen Shogunin jälkeen ollut melko yksipuolinen. Total War -pelien sotapolulta on harhauduttu vain kerran Stormrise-nimisen, keskinkertaisen scifi-strategian muodossa.

Firma siis rakastaa ja osaa tuotemerkkinsä. Sarjan jatkuvasti keräämät huippuarvosanat ja palkinnot puhuvat nekin puolestaan. Niinpä kakkos-Shogunia katsastamaan lähtiessä pystyi olemaan jo melko varma siitä, että luvassa on jotain muutakin kuin grafiikkapäivitys.

Total War -pelien kantava idea osasta toiseen on pysynyt kutakuinkin samana: yksinpelissä pelaaja valloittaa kulloinkin konfliktin kohteena olevaa maakappaletta, tässä tapauksessa Japania, provinssi kerrallaan vihollisilta.

Yksinpelin puolelta pelin muutokset ovatkin melko pieniä. Tärkein uudistus on uusi taistelumuoto, eli siege-piiritystaistelut. Näissä puolustava pelaaja saa asetella joukkonsa haluamallaan tavalla, ja tarkoituksena on torjua hyökkäävä, usein moninkertaisesti suurempi vihollisjoukko.

Total War: Shogun 2:n taistelumekaniikka teki perinteisistä puolustustaktiikoista kuitenkin käytännössä käyttökelvottomia. Koska käytännössä kaikki yksiköt pystyvät kiipeämään seinien yli, raukkamainen seinien takana lymyäminen ei toimi kovin montaa minuuttia. Toimivin taktiikka olikin niputtaa kaikki joukot mahdollisimman tiukkaan nippuun linnoituksen keskelle, ja lahdata pikkuhiljaa sinne valua vihollisjoukkoja.

Muuten kakkososan yksinpelaajia kiinnostavimmat ominaisuudet ovat uudet meritaistelut, uudistuneet tutkimuspuut ja ninjojen sekä geishojen uusi taitojärjestelmä, jossa pelaaja voi panostaa esimerkiksi hiipimiseen tai taistelukykyihin. Lisäksi tarjolla on meritaisteluita, jotka kuitenkin käytännössä ovat laivoilla tapahtuvia lähitaisteluita.

Moninkertainen sydän

Moninpeli onkin sitten se, mikä saa varmasti niin Total War- kuin yleisesti ottaenkin strategiapelien ystävien sukat pyörimään jaloissa. Moninpelikomponentti on nimittäin käytännössä oma pelinsä. Yksinkertaisimmillaan se tarjoaa esimerkiksi co-op-versiota kampanjapelistä, jossa pelaajat voivat antaa liittolaisilleen osan yksiköistä käskytettäviksi omiin taisteluihinsa.

Pelin valtataisteluun painottava moninpeliosio on kuitenkin vielä tätäkin kiehtovampi. Nettiräiskinnöissä on tätä nykyä vallallaan trendi, että pelaajien hahmot keräävät kokemusta ja tasojen karttuessa saavat käyttöönsä uusia varusteita ja ominaisuuksia. The Creative Assembly on saanut käsittämättömän neronleimauksen, ja siirtänyt tämän ominaisuuden Total War: Shogun 2:een!

Homma toimii käytännössä niin, että pelaaja luo oman kenraalinsa, jonka voi kustomoida kuta kuinkin haluamansalaiseksi. Neonvihreä samuraikenraali toki näyttää melko härskiltä, mutta jos tämä on herra shogun-kokelaan tahto niin näin myös tapahtukoon.

Moninpelissä peli näyttää jälleen kerran Japanin kartan, jossa pelaaja voi kenraaleineen vallata uusia alueita. Uudelle alueelle siirtyessään pelaaja aloittaa taistelun toisen, kenraalin ominaisuuksilta suurin piirtein tasavertaisen pelaajan kanssa. Taistelun lopputulos vaikuttaa sekä kertyvän kokemuksen määrään että siihen, kuka alueen saa haltuunsa.

Kokemuksen karttuessa nettipelikenraalit saavat käyttöönsä uusia yksiköitä ja varusteita, sekä voivat kehittää taitojaan. Pelaaja voi esimerkiksi panostaa kenraalinsa taistelu- tai johtamiskykyihin. Vielä suuremman eron taisteluihin tuovat ns. retainerit. Nämä ovat eräänlaisia valttikortteja, jotka vaikuttavat pelaajan armeijan kykyihin. Yksinkertaisimmillaan ne voivat parantaa esimerkiksi jousimiesten tarkkuutta, kieroimmillaan vaikkapa laskea vihollisten moraalia ja nostaa samalla omien joukkojen taisteluhenkeä.

Retainerit eivät ole mikään vitsi, vaan oikea valinta voi olla voiton tai häviön kysymys. Tästä hyvänä esimerkkinä yllättävällä retainer-valinnalla irronnut moninpelivoitto Creative Assemblyn harjoitusvastustajasta. Kenraalin kokemustaso vaikuttaa siihen, millaisia ja kuinka monta retaineria käyttöönsä kulloinkin saa.

Muita yllätyksiä taistelukentälle tarjoavat niin sanotut avainrakennukset. Karttaa aktiivisesti valloittava pelaaja voi näitä avainrakennuksia hallitsemalla saada armeijalleen mitä moninaisempia bonuksia lisämoraalista tai vahingosta nopeampaan liikkumiseen. Vaikka metsässä kykkiminen jousimiesten kanssa onkin edelleen tehokas temppu, retainerien ja avainrakennusten avulla kilpikonnapuolustukseen ja käpykomppaniointiin turvautuva osapuoli huomaa olevansa monella tavoin alakynnessä.

Muutenkin peli tulee tarjoamaan moninpelaajille mielenkiintoisia ominaisuuksia roppakaupalla, uudistuneesta klaanijärjestelmästä yhden henkilön kerrallaan hallitsemaan Shogun-ladderiin tai kenraalin mukana seuraaviin ja kehittyviin veteraaniyksiköihin.

Kunnia pysyy

Kaiken kaikkiaan Total War: Shogun 2 jätti kauttaaltaan itsestään todella lupaavan fiiliksen. Se on pohjimmiltaan tuttua ja turvallista Total War -kamaa, mutta jo pelkän moninpeliosion puolesta teos tuntuu enemmänkin kahdelta yhteen niputetulta peliltä.

Kuten sanottu, minun on hyvin vaikea innostua strategiapeleistä, mutta Shogun 2:n yhdistelmä nostalgista kaihoa, tekijätiimin sille osoittamaa rakkautta ja ammattitaitoa yhdistettynä selkeään kykyyn kuunnella palautetta ja kehittyä oli yhdistelmä, jonka äärestä oli vaikea poistua.

Pisteenä i:n päälle on vielä mainittava kaikki visuaaliset uudistukset. Taisteluiden tuoksinassa on välillä vaikea seurata yksittäisen sotilasyksikön tilanteen muuttumista. Total War: Shogun 2 hoitaa homman yksiköiden päällä roikkuvilla lipuilla. Lippujen rapistuminen merkitsee sitä, että yksikön miesvahvuus on kutistumassa, ja siirtämällä hiiren osoittimen yksikön päälle näkee muun maussa sen moraalitilanteen ja kuinka kulloinenkin kahina etenee.

Moraali näyttelee muuten tärkeää osaa taisteluissa. Kovinkaan samuraiyksikkö ei taistele, jos sen urhot saavat paniikkikohtauksen ja juoksevat löysät housussa pitkin niittyjä karkuun.

Graafisesti voidaan myös puhua melkoisesta edistysaskeleesta. Japanin kartta on todella laaja ja kaunis, itse sotilasyksiköt todella yksityiskohtaisia ja sotilaista jokainen on oma yksilönsä. Kuolema vaatii siis sen, että nuoli oikeasti osuu yksittäiseen sotilaaseen eikä sinne päin.

Kaiken kaikkiaan lopputulos tuntuu sen verran vakuuttavalta, että pelot uudelleenlämmitetystä klassikosta voi jo tässä vaiheessa heittää romukoppaan. Se kuinka pitkälle ominaisuudet tosiasiassa kantavat ja vakuuttavatko ne myös toimituksemme Total War -friikki Lehtosen jää käsiteltäväksi varsinaisen arvostelun muodossa. Omasta puolestani voin vain todeta, että maaliskuu näyttää peliensä puolesta todella lupaavalta. Kun luvassa on sekä Dragon Age Origins 2 että tämä, tarvitseeko koko keväänä enää koskea yhteenkään muuhun peliin?

 

 

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

Lisää aiheesta

Shogun 2: Total War -ensikosketus  

Total War -pelisarja on yksi niistä vanhan koulukunnan raskaan sarjan peleistä, joita ei pystytä toteuttamaan konsoleilla. Ei tänään ja tuskin huomennakaan. Ei siis ihme, että se on yksi kaikkein eniten odotetuista PC-peleistä – mutta odottavan aika on pitkä. Shogun 2 ilmestyy vasta ensi vuonna.

Odotus saatetaan kuitenkin palkita avokätisesti. Ensimmäinen Shogun oli Se peli, joka syöksi Total War -sarjan laajaan tietoisuuteen ja supersuosioon. Ja kun eDomessa kyselimme edellisen, Napoleon: Total Warin jälkeen mitä aikakautta seuraavan Total Warin pitäisi käsitellä, niin vastaukset olivat ylivoimaisen selkeitä: palatkaa Shoguniin.

Lue myös

Bronze (PC)

Cities in Motion –ennakko (PC)

Gary Grigsby’s War in the East: The German-Soviet War 1941-1945 (PC)

Musket & Pike: Renaissance (PC)

Need For Speed: Hot Pursuit (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Revolution Under Siege (PC)

World of Warcraft: Cataclysm (Mac, PC)

 

Keskustelu

Kuulostaa siltä, että taas on lähdetty kikkailemaan, ja jätetty se peruspeli rempalleen. Alkaa olla jo Creative Assemblyn tuotemerkki tämäkin.

OenO… Myös Shogun 1:ssä on sieged… Itsekin tosin ehdin pelata pelin kertaalleen läpi, ennen kuin löysin tämän ominaisuuden.

Jaa että co-opissa voi antaa liittolaiselle omia joukkoja taistelussa? Eli vissiin sama kuin esmes Rome Total Warissa että jos on viereisessä ruudussa eli piiritetty niin sitten.
Toivottavasti se ei oikeasti saa niitä itse komentaa vaan vaikkapa AI koska epäilen että se kaveri käyttää niitä tykinruokana vaikkapa rynnäköissä

Siegethän on jo vanha ominaisuus? Vai tarkoittiko hra arvostelija sitä, että siege-taistelut ovat uusi ominaisuus shogun 1 verratessa?

Muropaketin uusimmat