EA onkin pelistudion paras kaveri, ei vain ahne riistäjä?
Viimeisen vuoden, parin aikana pelijätti EA on antanut paljon signaaleja sisäisen politiikkansa muuttumisesta. Välillä firman toimitusjohtaja pieksää itseään aiemmista epäonnistumisista ja typeristä päätöksistä, kuten Westwoodin ja Originin kaltaisten studioiden sulkemisesta. Sitten yhtiö viestii, että jatkuvien jatko-osien syytämisen ohella firma myös panostaa täysin uusiin pelituotteisiin ja siirtää valtaa pelistudioille itselleen.
EA:n viime vuonna ostama Pandemic Studios valottaa GameDailyn haastattelussa suhdettaan uusiin herroihinsa. Millaista elämä on EA:n kaltaisen megakorporaation alla? Valvooko Isoveli jokaista liikettä?
”Visiomme ei ole muuttunut miksikään EA:n ostettua meidät. Tavoitteemme on yhä tehdä parhaita mahdollisia pelejä ja tarjota pelialan parhaille tekijöille paras työpaikka. Se ei ole muuttunut miksikään”, kertoo Pandemicin toimitusjohtaja Josh Resnick.
”Mutta EA on tarjonnut meille mahdollisuuden keskittyä nimenomaan pelintekemiseen. Meillä oli aiemminkin upeat visiot mutta nyt voimme keskittyä niiden toteuttamiseen. Minun ei tarvitse kuljeskella kauppaamassa pelejämme eri kustantajille, minun ei tarvitse huolehtia rahoituksesta – voin keskittyä Pandemiciin ja hyötyä muiden EA:n studioiden synergiasta.”
”Monikaan studio ei voi nauttia samanlaisesta luksuksesta ja vain keskittyä pelkkään pelintekoon. Olemme silti täysin itsenäisiä, minulla on täydellinen valta luomiemme pelien sisältöön, päätämme itse milloin ne julkaistaan ja niin edelleen.”
Samaa vivahdetta oli haistettavissa taannoin Ruotsissa Digital Illusionsin studiolla. Meininki oli rentoa ja pelintekijät puhuivat esimerkiksi Bad Companystä täysin omilla ehdoillaan. Pelinteko oli aloitettu ruotsalaisveijareiden omista visioista ja oman teknologian tekemisestä, sen sijaan että ylhäältä olisi käsketty tehdä uusi Battlefield ja annettu julkaisupäivämääräkin valmiiksi.
Ehkä EA karistaa hiljalleen menneen kirojaan niskastaan. Monien pelaajien muistamat historialliset munaukset vaativat kuitenkin vielä pitkään pelaajien selänraaputusta – mutta suunta näyttäisi olevan silti oikea.
Lue lisää: Interview: Pandemic’s Josh Resnick on EA Life, Wii Development and Industry Consolidation
Lue lisää eDomesta
Bioware ja Pandemic assimiloitu – EA röyhtäisi tyytyväisenä
EA ei helpolla lannistu – Take-Two-valtausyritys muuttui vihamieliseksi
EA ja Massive pitkään sopimukseen pelien sisäisestä mainonnasta
EA ja Massive pitkään sopimukseen pelien sisäisestä mainonnasta
EA: munailimme ja pilasimme Bullfrogin, Originin ja Westwoodin
Klassikot elävät – Starbreeze uusii ”EA:n legendaarisimman pelin”
Seuraava Battlefield onkin ilmainen
Jenkit ostaneet kuusi miljoonaa biisiä Rock Bandiin
LucasArtsin seikkailujen nerokas iMUSE-musiikkijärjestelmä retroanalyysissä