Uusimmat

Ensimmäiset käyttäjien ilmaispelit saapuvat Xbox Liveen

21.02.2008 11:46 Jukka O. Kauppinen

Microsoft lupasi Game Developer Conferenssissa julkaista Xbox 360 –konsolin Live-palveluun pikapuoliin mahdollisuuden pelata, arvostella ja jakaa toisten Xbox-käyttäjien tekemiä pelejä. Ensimmäiset seitsemän XNA Game Studio –kehitysjärjestelmällä tehtyä peliä näet julkaistaan Xbox LIVE Marketplaceen näillä hetkillä.

Microsoftin lyhyen tähtäimen tavoite on tuplata Xbox 360:lle julkaistujen pelien määrä tarjoamalla LIVE Marketplacella pienten indie-kehittäjien XNA:lla tekemiä pelejä. Kuluvan vuoden loppuun mennessä yhtiö arvelee Xbox 360:lle löytyvän jo yli 1000 eri peliä, isommat kaupalliset julkaisut, Live Arcade -pelit ja XNA-pelit yhteenlaskettuna.

XNA-ohjelmistolla ja XNA Creators Club –pelikehittäjäkerhon jäsenyyden kautta pienten pelien ja ohjelmien tekijät voivat luoda ohjelmia Xbox 360:lle ja tarjota niitä levitykseen Live-palvelun kautta. Hyväksytyt pelit julkaistaan Livessä kaikkien 360-pelaajien ladattavaksi ja nautittavaksi.

Ensimmäiset seitsemän julkaistavaa XNA-pelit ovat JellyCar (Walaber, USA), Little Gamers (Loïc Dansart, Belgia), The Dishwasher: Dead Samurai (James Silva, USA), TriLinea (Edison S. Prata Jr., Renato Pelizzari da Silva ja Davi da Silva Prata, Brasilia), RocketBall (Tyler Wanlass, Patrick Murty ja Todd Barrons, USA), ProximityHD (Brian Cable, USA) ja Culture (Hidden Path Entertainment, USA).

Positiivisena detaljina julkaistavat XNA-pelit täyttänevät ainakin jonkinlaiset pelilliset perusvaatimukset, sillä kaikki pelit tosiaan syynätään läpi ennen julkaisua. Täysin kelvotonta roskaa ei siis pitäisi päästä jakeluun.

Mikä on XNA?

XNA on Microsoftin käyttäjille avoin kehitysympäristö työkaluineen, jolla nämä voivat tehdä Xbox 360:lle omia pikkupelejään ja ohjelmiaan.

XNA on koko pelialan laajuinen aloite, josta muodostuu ”pelinkehityksen ekosysteemi”, jossa pelintekijät, ohjelmistotyökalujen kehittäjät ja middleware-kehittäjät hyötyvät ja edistyvät tuottamalla parempia pelejä aiempaa nopeammin.
XNA aseistaa ja valmistaa pelintekijät kohtaamaan räjähdysmäisen nopeasti kasvavat kehityskustannukset, kuluttajien kasvavat odotukset ja alati lisääntyvät pelilliset vaatimukset. XNA antaa pelintekijöiden keskittyä pelien suunnittelemiseen monimutkaisen ohjelmoimisen sijaan.

Lue lisää eDomesta

Seuraavan sukupolven konsolien teknologia

Haastattelussa Microsoftin peliguru

Xbox Live Arcade laajenee aggressiivisesti – 100 pelin raja rikki tänä vuonna

Derek ”Battlecruiser” Smart liittoutui Paradoxin kanssa – Galactic Command julkaistaan GamersGatessa

Gears of War II marraskuussa, traileria tulossa jo tänään

Suomalainen peliteollisuus esittäytyy maailmalle