Far Cry –sarjan monta vaihetta
Ubisoftin Far Cry –pelisarja on kulkenut vuosien mittaan moneen. Se oli alkujaan se peli, joka nosti saksalaisen Crytekin maineeseen uskomattoman visuaalisten pelien ja hyvän peliteknologian kehittäjänä. Sittemmin tekijät vaihtuivat, samoin pelien tyyli. Mutta missä kaikkialla Far Cry onkaan jo matkannut?
Eilisen Far Cry 4 –arvostelun kaveriksi wanhan kertausta:
Ensimmäinen Far Cry oli paratiisimainen, upea toimintaseikkailu. Sen paratiisisaari oli uskomattoman kaunis, vaikka siellä asuikin kasapäin kahjoja.
”Far Cry on siinä mielessä erilainen räiskintäpeli, että se antaa pelaajalle roimasti liikkumisen vapautta. Kartat eivät ole keinotekoisesti rajattuja, paria poikkeusta lukuun ottamatta. Pelaaja saa itse päättää, miten tehtävän tavoitteet saavuttaa. Keinoja on yhtä monta kuin pelaajia.”
Far Cry Instincts: Predator (Xbox 360) ja Evolution (Xbox)
Konsoliversiot eivät tosin yltäneet lähellekään samaa tasoa kuin ensimmäinen Far Cry. Xboxin Instincts oli suoraan sanottuna kaameaa kuraa, mutta Xbox 360:n Predator sentään jo siedettävä. Ei mikään herkku silti sekään.
”Toiminta jatkuu aivan eri hengessä Carverin altistuttua tahtomattaan Kriegerin kokeille. Henkisesti Carver on sama kirveellä veistetty toimintasankari kuin aina ennenkin, mutta fyysisesti hän löytää sisäisen petonsa ominaisuus kerrallaan. Lopulta Carver pystyy hyppäämään kymmeniä metrejä, näkemään pimeässä, juoksemaan kuin rasvattu antilooppi ja jopa vainuamaan viholliset hajun perusteella. Huvittavinta on raadella viholliset hengiltä paljain käsin.”
Far Cry 2 – moninpeli ja karttaeditori (PC, PS3, 360)
Kakkonen veikin sitten pelaajat Afrikkaan ja testaili Ubisoftin uuden tiimin ajatuksia avoimen maailman seikkailusta. Peli oli julmetun kaunis, mutta vähän ontto. Hyvä yritys kuitenkin.
”Pinnallinen loisto onkin se, joka Far Cry 2:sta jää mieleen. Kaikki on päällisin puolin ja nopeasti vilkaistuna kiinnostavaa ja kaunista. Syvempi tarkastelu paljastaa kuinka kevyttä, vaikkakin maistuvaa, höttöä sisällä onkaan. Ilmestyskirja nytin ja Pimeyden sydämen pohdiskelusta ja jännittävyydestä jäädään kauas, mutta Rambo II:n suoraa toimintaa ollaan jo paljon lähempänä. ”
Toissavuotinen kolmonen olikin sitten suoranainen nerokkuuden leimauksen huipennus. Löi ihan ällikällä:
”Ja voi pojat, miten hienosti se FPS-kokemus onkin tehty. Kuvakulma pysyy läpi pelin pelaajan silmissä, tapahtui mitä tahansa. Ja tässä pelissä näkökenttä todella liikkuu kuten pitää. Kun hyppy turvaan jää lyhyeksi ja päähenkilö kolisee alas pitkin lahoja rakennustelineitä, saa kamera kyytiä tavalla, joka pistää ihmettelemään että eikö näiden kallo ikinä halkea. Toisaalta, kun painelen kylän tunkkaisimpaan pokeripöytään tienaamaan (häviämään) rahaa, niin minun ei tarvitse pelätä että ruudulle lävähtäisi joku nettipokerin näköinen minipeli. Minut on sijoitettu pelihahmoni sisään tavalla, johon ei oikein ennen ole pystytty. ”
Far Cry 3: Blood Dragon (PC, PS3, Xbox 360)
Ja että osaavat devaajat joskus leikitellä. Blood Dragon oli jotain älyttömän yllättävää ja älyttömän hauskaa.
”Jos en olisi itse sitä toista kymmentä tuntia pelannut, olisin aivan varma, että Blood Dragon oli vain korkealentoinen aprillipila. Ja sellaiseksihan sitä luultiinkin, kunnes arvostelukappale yllättäen paukahti postilaatikosta pöydälle. Voin vain todeta, että sitä seuranneet viikot ovat olleet tuskallista aikaa, kun olisin halunnut huutaa katoilta ja lyhtypylväiden nokasta Blood Dragonin ilosanomaa.”
Lisää aiheesta
- Domen toimituksen valinnat 2012, osa 2: mielenkiintoisin, pettymys, paras pahis…
- Far Cry 2 – pelihorisontin tuolta puolen, tekijät kertovat
- Far Cry 3 – haastattelussa tuottaja Petter Sydow – monta pelikokkia saman padan ääressä
- Far Cry 3 – ohjaaja kertoo hulluudesta ja kauneudesta
- Far Cry 3 – piinapenkissä pelisuunnittelija Daniel Berlin
- Far Cry 3 Blood Dragon – paljon päättömyyksiä eikä se haittaa yhtään!
- Far Cry 3 Blood Dragon –ensikosketus – lumoavaa kahjoräiskintää
- Far Cry 3 -ensikosketus osa 1 – terveisiä täältä paratiisisaarelta, painajaissaarelta
- Far Cry 3 -ensikosketus osa 2: Massive tykkää liekeistä ja räjähdyksistä
- Far Cry 3 -haastattelu: onnistuuko paluu ykkösosan tunnelmiin?
- Far Cry Instincts tuo pc:n komean toimintaseikkailun Xboxille
- Toimituksen suosikkipelit 2012: Janne
- Toimituksen suosikkipelit 2013: Jukka
- Toimituksen suosikkipelit 2013: Kalle
- Vuoden 2012 paras pelihahmo: Vaas Montenegro (Far Cry 3)
- Nelinpeli Podcast 004: Ruudun takaa
Ja se sarjan uusin:
Far Cry 4 (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)
Far Cry ei juurikaan estele tai rajoita pelaajaa. Koko maailma on avoin puoli tuntia pelin käynnistämisen jälkeen, eikä paria poikkeusta lukuun ottamatta mikään estä pelaajaa tutkimasta sen pimeitä soppeja tai kaukaisimpia vuorenhuippuja.