Uusimmat

Making of System Shock – näin syntyi klassikko

09.10.2007 12:59 Jukka O. Kauppinen

Kokematon peliporukka yhden kaikkien aikojen tunnetuimman PC-pelin kimpussa. Kuulostaa katastrofilta – ja niin se olikin, tavallaan. Mutta hyvällä tavalla. Näin aloittaa Next-Gen-saitti artikkelinsa erään roolipelien historian merkkiteoksen synnystä. Miten System Shock 2 tehtiin? Nyt se selviää.

Projekti sai alkunsa poikkeuksellisissa olosuhteissa. Tekijät olivat jääneet tyhjän päälle, kun heidän tekemänsä Fireteam peruttiin kesken kaiken. Mitä nyt?

Ja äkkiseltään Looking Glassin Paul Neurath soitti ja tarjosi Irrationalille Thief: The Dark Project –pelin engineä ja lämäytti pöytään hämmästyttävän tarjouksen: ”mitäpä jos tekisitte tällä pelin? Ihan minkä pelin vain?”

Suunnitteluvaiheen jälkeen projektia tarjoiltiin eri kustantajille, jolloin System Shockin oikeudet omistava Electronic Arts ehdotti sen muokkaamista System Shock 2:ksi. Ja näin tehtiin. Syntyi legendatason peli, joka ei ollut mikään kaupallinen menestys – mutta sitäkin enemmän kriitikoiden ja vaativien pelaajien mieleen.

Lue koko artikkeli kaikkine erikoisuuksineen täältä: THE MAKING OF… System Shock 2.

Lue lisää eDomesta

Bioshock (PC, 360)

BioShock-haastattelu – tulilinjalla pääsuunnittelija Paul Hellquist

Onko System Shock 2 tuttu peli?

Katso tilanne vastaamatta