Uusimmat

Microsoft lopetti XNA-kehitystyökalujen tuen

02.02.2013 16:00 Juho Anttila

XNA

Pelejä ei kehitetä yleensä suoraan tyhjältä pohjalta aloittaen, vaan apuna käytetään erilaisia kehitystyökaluja. Unity on näistä ehkä tunnetuin, kun taas Microsoftin oma XNA-työkalupakki mahdollistaa pelien kehittämisen nimenomaan Windows-, Windows Phone – ja Xbox -ympäristöille. Nyt Microsoft on ilmoittanut lopettavansa XNA-työkalujen jatkokehittämisen ja tuen.

Ilmoitus tuli ikävänä uutisena tuhansille itsenäisille pelikehittäjille, joille XNA on tarjonnut oivan apuvälineen omien visioiden toteuttamiseksi. Nämä kehittäjät joutuvat nyt etsimään uusia apuvälineitä, sillä XNA:sta ei ole enää luvassa uusia versioita ja tukikin loppuu lopullisesti ensi vuoden huhtikuuhun mennessä.

Asiaa ehti jo kommentoimaan myös kilpailevan Unityn toimitusjohtaja David Helgason, joka toivotti Twitterin kautta hyvästit XNA:lle. Ilmeisesti Helgason ei arvostanut XNA:ta järin korkealle, sillä viestissä toivotettiin hyvästit kilpailijalle, joka ei koskaan noussut aivan Unityn arvoiseksi vastustajaksi.

Vaikka XNA:ta käyttävät kehittäjät toivoivatkin hieman erilaisia uutisia, ei tuen loppuminen tullut täysin yllätyksenä. XNA-kirjastojen avoimen lähdekoodin toteutuksesta vastaavan MonoGamen mukaan Microsoftin avainkehittäjät ovat siirtyneet jo toisiin tehtäviin eikä XNA:n ympärillä ole ollut nähtävissä merkittävää liikehdintää yli vuoteen.

MonoGame lupaa joka tapauksessa jatkaa omien työkalujensa tukemista, vaikka XNA onkin virallisesti kuollut. MonoGamen kirjastot tukevat jopa Windows 8 -julkaisuja, vaikka virallinen XNA ei näin teekään. XNA-kehittäjät eivät siis tipahda toistaiseksi aivan tyhjän päälle.

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

Uusi Unity täynnä herkkuja julkaistiin

Unityllä voi kohta tehdä myös Wii U -pelejä

Xbox 360:n XNA-pelit eivät kiinnosta juuri ketään