UUSIMMAT

Pelikehittäjä: vihaajia on aina vain enemmän

06.08.2016 12:00 | Jukka O. Kauppinen

Muutaman oivallisen indiepelin luoneen Ska Studiosin perustaja James Silva ihmettelee kovasti ihmisten mielialojen jatkuvaa myrkyttymistä. Jopa niinkin, että vihaajien määrä alkaa jo rassata ihan oikeasti.

Ja tottahan se on. Nettikansa on vuodesta toiseen aina vain vittuilevampaa ja myrkyllisempää. Vanhan ajan netiketistä ja käytöstavoista ei ole tietoakaan, ja nettilynkkaajalaumat riehuvat. Vihaajat kerääntyvät yhteen, päättävät mitä tällä kertaa vihataan ja sitten kuljetaan nettitalikot roihuten häiriköimässä, spammaamassa ja aukomassa päätään täysin mitättömimmistäkin turhuuksista.

Silvan oma kuppi läikkyi, kun firman alihankkijan viilaama Salt and Sanctuary  -pelin käännös PS4:ltä PS Vitalle myöhästyi, syistä jotka eivät edes olleet kenenkään vika. Mutta vihaajat säntäsivät paikalle tekemään sitä mitä parhaiten osaavat. Silva päätyikin moderoimaan pelin keskustelufoorumeja ja poistamaan kaikki viestit, joissa vain morkataan pelintekijöitä käännöksen viivästymisestä.

Eikä ole kuin joku viikko siitä, kun No Man’s Skyn kehittäjille satoi tappouhkauksia, kun odotetun pelin julkaisua lykättiin muutamalla viikolla. Tappouhkauksia, ajatelkaa!

”Ennen indiepelikehittäjien saama palaute oli noin 95 prosenttisesti kannustavaa ja viisiprosenttisesti no-jaata. Tänään puolet ihmisistä kannustaa ja puolet ovat vihaisia, kärsimättömiä ja suoraan sanoen pyrkivät satuttamaan.”

”On kamalaa seurata kuinka pelialan ilmapiiri muuttuu näin myrkylliseksi.”

Jokunen vuosi sitten Aamulehdessä kirjoitettiin, että internet on nykyään mielipiteiden paskaviemäri. Tänään se on sitä vielä haisevammin.

Lisätietoja: Salt and Sanctuary

häiriköt
Kaikki jutut aiheesta

Muropaketin uusimmat