Uusimmat

Peliohjaimet liian monimutkaisia?

26.02.2008 17:00 Tero Lehtiniemi

Sonyltä poistuva Phil Harrison ja pelibisneksen kovin suurisuu, pelisuunnittelija Peter Molyneux ovat viime aikoina viihtyneet otsikoissa ahkeraan. Loppua ei näy, nyt miehet ovat avautuneet maailman pahuudesta gameindustry.biz-sivustolle. Tällä kertaa ongelma on peliohjainten monimutkaisuus. Harrison mm. luonnehtii peliohjaimia sokattomiksi kranaateiksi, Molyneux taas mainostaa rinta rottingilla, että Fable 2 käyttää Xbox 360:n ohjaimen näppäimistä ainoastaan puolia.

Ainoa ylistys Harrisonilta heruu Nintendon Wiimotelle, joka on miehen mukaan niin ”epäpelikeskeinen” ohjain että se ikäänkuin luo demokratiaa pelien kontrollointiin. Uudet pelaajat eivät poikkeuksellisen ja vähänäppäimisen kontrollimekaniikan vuoksi ole niin alakynnessä. Molyneuxin mielestä taas ohjaimissa on yksinkertaisesti liikaa nappeja, ja ne karkoittavat uudet pelaajat pois.

Miesten huoli on bisnespuolelta ymmärrettävä. Nintendon yksinkertaistettu pelisuunnittelu- ja kontrollointifilosofia on myyntilukujen valossa selkeästi toiminut, eikä sitä voi kiistää. Kovin yksinkertaisia kontrolloitavia monimutkaisemmat pelit eivät tosin silläkään ole. Jos ollaan ihan rehellisiä, tuskin kovin moni kokeneempi pelaaja arvostaisi jos nyky-ohjaimissa olisi yksi tai kaksi näppäintä. Monipuolistuneet ja laajentuneet kontrollit ovat kuitenkin mahdollistaneet konsolialustoilla myös sellaiset pelit, jotka muuten nähtäisiin vain PC:llä.

Lisää miesten ajatuksia voi lukea gameindustry.biz:stä

Lue lisää eDomesta:

Sonyn peliosaston Phil Harrison irtisanoutui

Phil Harrison tukkanuottasilla Japanin Sonyn kanssa

Peter Molyneux: ”Olen epäonnistunut”

Fable 2 -kehityspäiväkirja