Uusimmat

Steam hallitsee liikaa? Indiekehittäjien on jo laskettava Steam-alet lähtöhintaansa

17.02.2014 14:30 Jukka O. Kauppinen

Indiehitti Gone Homen tekijät avaavat kiintoisalla tavalla Steam-verkkokaupan merkitystä nykypelikehittäjille. Pelin menestys kun rakentui vahvasti nimenomaan Steamin ympärille, mutta siitä oli myös omat ongelmansa ja haasteensa.

”Pelin hinta on suunniteltava alusta alkaen Steamin alennusmyynnit huomioiden”, kertoo Fullbright Company –pelistudion Steve Gaynor.

”Steamiin ei voi mennä noin vain. Kolme neljännestä myynneistäsi tulee Steamin kautta, ja nimenomaan alennusmyynneistä. Volyymi on siellä.”

Gaynor avaa kuinka he hinnoittelivat pelin 20 taalan normihintalapulla. Tästä hintaa alennettiin myöhemmin aluennusmyynnissä 10 taalaan, ja edelleen joulualessa viiteen dollariin.

”Tämä on nykypäivän markkinoiden tilanne. Monikaan ihminen ei ole valmis maksamaan täyttä hintaa.”

Ja tottahan se on. Steamin kesä- ja joulualet, muista välialeista puhumattakaan, tarjoavat pikkurahalla niin valtavia pelikasoja, että niiden myötä monella pelaamattomien pelien lista Steamin kirjastossa vain kasvaa kasvamistaan. Niin minullakin. Siihen nähden pelin täytyy puraista todella kovaa ja myydä itsensä tehokkaasti, että kiintoisasta uutuudesta olisi valmis maksamaan täyttä hintaa.

Gaynor keskustelee GamesIndustryssä laajemminkin indiepelien maailmasta ja indietekijöiden uudesta aallosta.

Lue juttu: Gone Home dev deals with ”reality of online market”

Lisätietoja: http://www.gonehomegame.com/

Lisää aiheesta

Larryn ja Freddy Pharkasin jalanjäljillä – Al Emmo 

Legendaarisen happoinen pelintekijä yllättää ja kiitää parhauteen 

Vanhan koulun lystiä lentämistä: Sky Rogue 

Ydinsotasimulaattori First Strike: sienipilviä ja leimahduksia