Uusimmat

Urakka ohi, peli valmis – mitä pelintekijät tekevät?

01.12.2008 10:30 Jukka O. Kauppinen

Pelin tekeminen on pitkä urakka. Vuosien työ, hirmuista ongelmienratkontaa, sitten ekstaattinen julkaisu – ja mitä julkaisun jälkeen? Onnellinen olo, pettymys? Rituaaleja? Kotaku kyseli pelintekijöiltä mitä he tekevät pelinsä julkaisussa. Onko heillä maagisia rituaaleja, uhrataanko bitin hengelle polttamattomia DVD-levyjä?

Esimerkiksi Bethesda Softworksin Todd Howard kertoo oman salaperäisen rituaalinsa olevan yksinkertaisen: Todd stalkkaa pelikaupan asiakkaita kunnes hän näkee jonkun ostavan hänen pelinsä.

”Terminator: Future Shockin ilmestyessä piileskelin pelikaupassa tuntikausia, kunnes lopulta joku tuli ostamaan peliä.”

”Oblivionia jo jonotettiin ja minutkin tunnistettiin, pelaajat tulivat pyytämään peliinsä nimikirjoituksia. Se tuntui tosi hyvältä.”

”Fallout 3:sta tungeksi ostamaan jo satoja ihmisiä!”

Muut ovat vähän tylsempiä. Elite Beat Agentsin ja Lipsin luonut Keiichi Yano kertoo käyvänsä syömässä onnea tuottavaa tonkatsu-lounasta, useimmat muut (David Jaffe/God of War/Twisted Metal – American McGee/Grimm/Alice – Cliff Bleszinski/Gears of Warit jne) lähinnä kertovat hakkaavansa refreshiä ja lukevansa pelisaitteja. Silloin kun he eivät nuku univelkaansa pois.

Paitsi tietysti LittleBigPlanetin luoneen Media Molecylen kaverit, jotka kertovat juhlivansa pelijulkaisua esimerkiksi poistamalla pelin musiikista loukkaavia sanoituksia.  Ja uhraavansa pelitestaajia.

Lue koko juttu:What Game Developers Do When Their Games Launch

Lue myös

Arvostelu: Left 4 Dead (PC)

EA: halusimme viehättävän naisen, emme tissejä ja persettä teräsbikineissä

Neronleimaus Japanista: pelisäästöpossu innostaa säästämään

Red Alert 3: lue arvostelu, katso tissit

World of Warcraftin uudet yliherrat ovat tässä