Uusimmat

3D-testit ulkoisella näytönohjaimella

23.10.2012 12:35 Muropaketin toimitus

Futuremarkin DirectX 11 -rajapintaa tukeva 3DMark 11 testattiin Performance-esiasetuksella eli 1280×720-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella. Suurempi tulos on parempi.

FX-8150 tarjosi parasta suorituskykyä ja Core i3-3225 sijoittui toiseksi. Peräpäässä erot olivat tasaisemmat ja APU-piirikolmikosta parhaiten pärjäsi A10-5800K, A8-3850 sijoittui toiseksi viimeiseksi ja A8-5600K viimeiseksi.

3DMark 11:n fysiikkatesti suoritetaan kokonaan prosessorilla ja testissä simuloidaan jäykkien kappaleiden fysiikkamallinnusta suurella määrällä objekteja. Testi ajetaan esiasetuksista riippumatta kiinteällä 800×600-resoluutiolla ja käytössä ei ole lainkaan grafiikkapiiriä kuormittavia 3D-ominaisuuksia, kuten tesselaatiota, volumetrista valaistusta tai jälkikäsittelyä.

Yhdistetty fysiikka- ja grafiikkatesti kuormittaa prosessoria ja grafiikkapiiriä yhtäaikaisesti. Prosessorilla lasketaan kohtuullinen määrä jäykkien kappaleiden simulaatioita Bullet-fysiikkakirjastoa hyväksikäyttäen ja samanaikaisesti grafiikkapiiri suorittaa pehmeän kappaleen simulointeja DirectComputen avulla sekä tesselaatiota, volumetrista valaistusta ja jälkikäsittelyä.

Yhdistetyssä testissä ja grafiikkatestissä tilanne oli hyvin samanlainen kuin kokonaispistemäärässä, mutta A8-3850 tipahti A8-5600K:n jälkeen listan viimeiseksi.

Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Tulokset sijoittuivat yhden FPS:n sisään, joten käytännössä erot olivat merkityksettömän pienet. FX-8150, A10-5800K ja A8-5600K olivat tasatuloksilla kärjessä, Core i3-3225 toiseksi viimeinen ja A8-3850 viimeinen.

Skyrim testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Battlefield 3:sta poiketen Skyrimissä syntyi näkyviä eroja ja Core i3-3225 oli kirkkaassa kärjessä. FX-8150 sijoittui toiseksi, A10-5800K kolmanneksi, A8-5600K neljänneksi ja A8-3850:n oli tyytyminen viimeiseksi.

Max Payne 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Erot tasaantuivat noin kahden FPS:n haarukkaan, jossa parhaiten pärjäsi FX-8150 ja huonoiten A8-5600K. A10-5800K nappasi toisen sijan, Core i3-3225 kolmannen ja A8-3850 neljännen.

StarCraft II testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin toistamalla pätkä Gamereplays.org-sivuston Hall of Fame -listalta ladattua TheLittleOne vs. HasuObs -taistelua Faster-nopeudella ja mittaamalla minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus Fraps-ohjelmalla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Core i3-3225 oli selvässä johtoasemassa muihin nähden ja sama koski viimeiseksi jäänyttä A8-3850:tä. FX-8150, A10-5800K ja A8-5600K sijoittuivat keskivaiheille noin FPS:n eroilla toisiinsa.

Civilization V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin vakiokuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin sisäänrakennetulla Late Game View -testillä, joka on näkymä yli 300 vuoron jälkeen. No Render -testissä simuloidaan äärettömän nopeaa näytönohjainta ja mitataan pelkästään prosessorin suorituskykyä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

Core i3-3225 ja FX-8150 nousivat muiden joukosta kärkeen, A10-5800K sijoittui kolmanneksi ja A8-3850 sekä A8-5600K päätyivät listan peräpäässä tasatilanteeseen.

Sisältö

  1. AMD A10-5800K & A8-5600K (Trinity)
  2. Piledriver-arkkitehtuuri & Radeon HD 7000
  3. APU-piirien esittelyt
  4. Testikokoonpano & prosessoritestit
  5. 3D-testit ulkoisella näytönohjaimella
  6. 3D-testit integroidulla grafiikkaohjaimella
  7. Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
  8. Ylikellotustestit
  9. Loppuyhteenveto