Uusimmat

Catalyst A.I. & Texture Filtering

15.07.2012 23:21 Muropaketin toimitus
Catalyst A.I.

Catalyst Control Centerin Catalyst A.I. -valinta säätelee tekstuureiden suodatuslaatua. Tarjolla on kolme eri asetusta, High Quality, Quality ja Performance, joista ensimmäisenä mainittu kytkee pois käytöstä kaikki tekstuurioptimoinnit. Quality-asetuksella käytössä ovat trilineaarisen sekä anisotrooppisen suodatuksen näytteiden optimoinnit, millä pyritään parantamaan suorituskykyä kuitenkaan huonontamatta kuvanlaatua näkyvästi. Performance-asetuksella käytössä ovat aggressiivisimmat optimoinnit, jotka lisäävät entisestään suorituskykyä, mutta vaikuttavat näkyvämmin kuvanlaatuun.

Catalyst A.I. -valinnan alapuolella on Surface Format Optimization -valintaruutu, joka mahdollistaa AMD:n suorituskykyoptimoinnin kontrolloinnin HDR-renderöinnissä käytettäville 16-bittisille liukulukupinnoille. AMD:n mukaan sillä ei ole näkyvää vaikutusta kuvanlaatuun ja se on suositeltavaa pitää päällä koko ajan.

Erot eri asetuksilla kaapattujen kuvien välillä ovat häviävän pienet, eikä ainakaan allekirjoittanut voinut kohdistaa High Qualityn kuvankaappausta selvästi Performancea paremmaksi.

Lataa täyden resoluution kuva AMD:llä Performance-asetuksella

Lataa täyden resoluution kuva AMD:llä Quality-asetuksella

Lataa täyden resoluution kuva AMD:llä High Quality -asetuksella

Quality- ja Performance-asetusten välillä oli häviävän pieni ero suorituskyvyssä, kun taas Performancella keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli reilun prosentin verran parempi.

 

Texture Filtering

NVIDIAn Control Panelista löytyy Texture Filtering -asetus, joka on hyvin vastaavanlainen kuin AMD:n Catalyst A.I. Valittavana on neljä eri asetusta: Quality, High quality, Performance ja High performance.

Lataa täyden resoluution kuva NVIDIAlla High Performance -asetuksella

Lataa täyden resoluution kuva NVIDIAlla Performance-asetuksella

Lataa täyden resoluution kuva NVIDIAlla Quality-asetuksella

Lataa täyden resoluution kuva NVIDIAlla High Quality -asetuksella

Catalyst A.I.:n tavoin erot kuvanlaadussa ovat eri asetusten välillä minimaalisen pienet. Ja sama tilanne oli myös suorituskyvyssä, sillä Performance- ja Quality-asetusten kesken ero oli marginaalisen pieni. Suurin harppaus oli Performancen ja Qualityn välillä, reilu prosentti, kun taas ääripäiden välinen ero oli vajaa kaksi prosenttia.

Sisältö

  1. AMD:n ja NVIDIAn kuvanlaatua parantavat tekniikat
  2. Reunojenpehmennys lyhyesti, lista artikkelissa käytettävistä lyhenteistä & AMD:n ja NVIDIAn ajureiden eri reunojenpehmennystilat
  3. SSAA - koko ruudun reunojenpehmennys
  4. MSAA - yleisin reunojenpehmennystekniikka
  5. Coverage Sample -reunojenpehmennykset
  6. Läpinäkyvien tekstuurien reunojenpehmennykset
  7. AMD:n reunojenpehmennykset (CFAA, Edge Detect & MLAA)
  8. NVIDIAn reunojenpehmennykset (FXAA & TXAA)
  9. Anisotrooppinen suodatus
  10. Catalyst A.I. & Texture Filtering
  11. Tesselointi
  12. Loppuyhteenveto